28.3.2015 Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Laadun varmistaminen Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Ammatillinen koulutus muutoksessa Opetusneuvos Tarja Riihimäki
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 375 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1039 opiskelijaa Huom!
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 286 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1071 opiskelijaa.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Toisen asteen koulutus
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Esityksen transkriptio:

Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena

Tekijä ja päivämäärä Sisältö 1.Tampereen ammattiopisto, aikuiskoulutus 2.Tärkeitä osatekijöitä a)Aloitus b)Valmistava koulutus c)Työssäoppiminen d)Prosessin arviointi 3.Koulutuksen tulevaisuus 4.Laatua Pirkanmaalla

Tekijä ja päivämäärä 1. Tampereen ammattiopisto Ylläpitäjä Tampereen kaupunkiYlläpitäjä Tampereen kaupunki Toisen asteen koulutus (ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus)Toisen asteen koulutus (ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus) Opiskelijamäärä :Opiskelijamäärä : –nuorisokoulutus –lukiokoulutus –aikuiskoulutus –oppisopimuskoulutus 750

Tekijä ja päivämäärä Sosiaali ja terveys Koulutuspäällikkö Koulutus- suunnittelija Toimistosihteeri Aikuiskoulutusjohtaja Ammatillisen aikuiskoulutuksen yhteiset palvelut Toimistosihteeri (aikuiskoulutusjohtajan sihteeri) Toimistosihteeri (markkinointivastaava) Liikenne ja metsä Koulutuspäällikkö metsä Koulutuspäällikkö liikenne Koulutus- suunnittelija Toimistosihteeri Palvelut ja liiketalous Koulutuspäällikkö Koulutus- suunnittelija Toimistosihteeri Tekniikka Koulutuspäällikkö Koulutus- suunnittelija Projektivastaava Toimistosihteeri

Tekijä ja päivämäärä Oppisopimuskoulutuksen laatu Yhteiskunnalliset tavoitteetYhteiskunnalliset tavoitteet –tutkinnon perusteet Työpaikan tarpeetTyöpaikan tarpeet –tarvittavan osaamisen kehittäminen koulutuksen avulla Yksilön oma ammatillinen kehittyminenYksilön oma ammatillinen kehittyminen –tarpeet ja toiveet

Tekijä ja päivämäärä 2. Tärkeät osatekijät a) Aloitusvaihe – kriittiset kohdat - millainen mielikuva luodaan? - sitoutuminen - toimijoiden yhteistyö - tietojen toimittaminen

Tekijä ja päivämäärä Tärkeät osatekijät… b) Valmistava koulutus - oppilaitoksen maine kouluttajana - järjestelyt - resurssit - rahoitus - tutkintotoimikunnat

Tekijä ja päivämäärä Tärkeät osatekijät… c) Työssäoppiminen - tutkinto - oppimisympäristö - työpaikkakouluttaja - yhteydenpito d) Prosessin arviointi - palaute lähtökohtana

Tekijä ja päivämäärä 3. Koulutuksen tulevaisuus Massa vs. marginaalit - rahoituksen riittävyys - resurssit

Tekijä ja päivämäärä 4. Laatua Pirkanmaalla Yhteistyö ja säännölliset tapaamisetYhteistyö ja säännölliset tapaamiset Varhainen puuttuminenVarhainen puuttuminen KehittämishankkeetKehittämishankkeet Uudet tuotteetUudet tuotteet Joustavuus ja nopea reagointiJoustavuus ja nopea reagointi