Työpaikkakouluttajan ja opiskelijan yhteinen taival Tampere Lea Mäkinen Jyväskylän oppisopimuskeskus
Jyväskylän oppisopimuskeskuksen työpaikkakouluttajakoulutus Starttikoulutustyöpaikkakouluttaja & opiskelija yhdessä, yksi iltapäivä Jatkokoulutustyöpaikkakouluttajille, kolme iltapäivää
Ydinkysymys: Miten yhteistyö saadaan toimimaan? Tahto + Taito + Tilaisuus = Tulos
Ydinkysymys: Miten yhteistyö saadaan toimimaan? Tahto -Työpaikkakouluttajana toimiminen on kunniatehtävä -Työpaikkakouluttajan motivointi -Ohjauksen merkityksen ymmärtäminen sekä kouluttajan että opiskelijan taholta
Ydinkysymys: Miten yhteistyö saadaan toimimaan? Taito -Mitä se ohjaus oikein tarkoittaa? -Oppisopimuskoulutuksen ”pelisäännöt” -Silti jokainen ohjausprosessi on oma ainutlaatuinen kokonaisuutensa, yhtä oikeaa tapaa ohjata ei ole
Ydinkysymys: Miten yhteistyö saadaan toimimaan? Tilaisuus -Keskusteluyhteyden luominen ensin ohjatusti: yhteinen starttitilaisuus, keskustelutehtävät, jatkokoulutuksen välitehtävät opiskelijan kanssa -Ohjaukseen oltava aikaa: työnantajan tuki + tehokas ajankäyttö ohjauksessa