PAOn henkilökunnan koulutuspäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Advertisements

Nykytaide -Mitä se on?.
Opettaja ja tunteet.
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
PERSOONALLISUUDEN TUTKIMINEN
TUNTEET s. 8-.
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Persoonallisuusteoriat
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Mitä kirjoittaminen on?
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Aggressiontunne Luento nro 1..
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Ihmisen kolme olemusta
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Mielenterveys s. 110 –
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä,
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Tilaisuus, Paikka päiväys.
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Ympäristö on puoli ruokaa Ikäihmisten kuntoutumista tukevat hoito- ja toimintaympäristöt hanke 2006 – 2008 Ikäihmisen hyvä elämä – ympäristön merkitys.
Ops seminaari Askola.
Suuttumuksen hallinta
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
ITSETUNTO JA ITSESÄÄTELYTAIDOT Päivi Juustila. ITSETUNTEMUS on hyvän ja terveen itsetunnon edellytys  Itsetuntemus on oman kehon, ajatusten ja tunteiden.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
TE4 Terveyteen ja terveysongelmiin liittyvät ilmiöt Hurtig 2016.
MINÄ KÄSITYS Mari.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Ops-iltapäivä
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
YKSILÖIDEN VÄLISET EROT
tunteet ja kehityspsykologia
TET =Työelämään tutustuminen
Jyrki Tuulari Seinäjoki, Tikanpesä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
6 Piirreteoriat kuvailevat yksilöiden välisiä eroja
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
9. Oppimisen psykologinen perusta
TET =Työelämään tutustuminen
Persoonallisuus-teoriat
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Esityksen transkriptio:

PAOn henkilökunnan koulutuspäivä 6.8.2012 Valo, Ylöjärvi Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala, Sirpa Salo-Saari

Oma persoona ja ohjaajuus

Ohjaajan tärkein työkalu - oma persoona Persoona – taulu kehyksineen Synnyinlahjana kehykset eli temperamentti Perimän ja ympäristön yhdistelmä -> persoonallisuuden piirteet = maalaus (ulospäinsuuntautuneisuus sovinnollisuus tunnollisuus tasapainoisuus avoimuus)

Omien reaktioiden ymmärryksestä toisen tunnetilan tavoittamiseen Temperamentiltaan erilaiset ohjattavat saavat ohjaajassa esiin erilaisia tunteita ja reaktioita -> oman persoonan/temperamentin tunnistamisen merkitys Ympäristön ja yksilön välinen yhteensopivuus parantaa kommunikointia, ymmärrystä ”Toisen tunnetilan tavoittaminen edellytys onnistuneelle terapialle” Itsetunto syntyy hyväksytyksi tulemisen tunteesta

Erilaisia tapoja hahmotella taulua Klassisesta, Galenoksen temperamenttiopista (eKr.) nykytutkimukseen, mm. Liisa Keltikangas-Järvinen ”Värikkäät oppilaamme” Introversio-ekstroversio Big-five persoonallisuuskysely (Goldberg 1992). Löytyy kokonaisuudessa esimerkiksi osoitteesta: https://www.vastaamo.fi/persoonallisuustesti/

Jo muinaiset kreikkalaiset…ja roomalainen Galenos Galenoksen temperamenttioppi eli jako neljään luonnetyyppiin (eKr.) Taustalla Hippokrateen ajatus kahdesta ruumiinrakenteen perustyypistä (pitkän ja hoikan, joka on taipuvainen tuberkuloosiin, sekä lyhyen ja paksun, joka on taipuvainen halvauksiin) sekä neljän ruumiinnesteen ominaisuuksista sekä niiden vaikutuksista ihmissieluun. Tuloksena oli neljä temperamenttityyppiä: 1. vilkas sangviinikko 2. surumielinen melankolikko 3. kuohahteleva koleerikko 4. hidas flegmaatikko

Big five 1940-luvulla määritelty 16 testauskelpoista persoonallisuuden piirrettä Tiivistetty viiteen ulottuvuuspariin – big five: sulkeutuneisuus - ulospäinsuuntautuneisuus sovittelevuus - omapäisyys huolellisuus - huolettomuus tunteiden vähäeleisyys - ailahtelevuus avoimuus - varautuneisuus Viriävät temperamentista, elämänkokemus säätää

Temperamenttikasvatus ”Värikkäät oppilaamme” Temperamenttikasvatusta kehitetty erityisesti alakouluissa (vrt. lasten säätelytaidot oman käyttäytymisen suhteen) VAIKKA aikuistenkin kohdalla on hyvä muistaa, että ”ajan oloon pelkkä ulkoisten toimintatapojen opettelu kuluttaa ja rasittaa persoonaa” – yhteys omaan tunne-elämään tärkeä! ”Värikkäät oppilaamme”-materiaali on kehitetty opetushallituksen tukemana Kuopiossa, Pirtin koulussa (2007) http://www.oph.fi/download/46882_varikkaat_oppilaamme.pdf

Introversio - ekstroversio Introversio-ekstroversio = sulkeutuneisuus-ulospäinsuuntautuneisuus Yksi persoonallisuuden viidestä suuresta ulottuvuusparista Introvertti uupuu sosiaalisesta stimulaatiosta, ekstrovertti saa siitä lisää virtaa Introverttiydessä ei ole kysymys epäsosiaalisuudesta – usein introvertti voimaantuu kahdenkeskisissä keskusteluissa Myös kulttuuriset tekijät vaikuttavat

Persoonallisuuden kehityksestä ja temperamentista ovat kirjoittaneet lisäksi mm.: Thomas & Chess ”Temperament and personality” Keltikangas-Järvinen ”Temperamentti – ihmisen yksilöllisyys” Cain ”Hiljaiset – introverttien manifesti Metsäpelto & Feldt ”Meitä on moneksi. Persoonallisuuden psykologiset perusteet.”