WebOodin käytön tehostaminen humanistisessa tiedekunnassa 2007-2009 Päivi Heino 1.4.2008 Humanistinen tiedekunta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alussa kaikki oli pientä • Oli vain 1 tiedekunta • Vain pari käyttäjää • Keskitettyä toimintaa • Ei huolia 
Advertisements

Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Oodin osajärjestelmien esittely ja niiden käyttöönotot
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Rajauslain soveltamiskäytäntöjä Helsingin yliopistossa Helsingin yliopiston Oodi-päivät Marja Kruut Opiskelijaneuvonta- ja opintotukipalvelut.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Tentti- ja kurssi-ilmoittautuminen. Käyttäisimmekö WebOodia, miksi?
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
WebOodi kasvatustieteen laitoksen opetustoiminnan tukena - Miten kokemusten kautta uuteen lukuvuoteen ? Oodi-päivät Kaisa Santanen Kasvatustieteen.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oodin versio 3.1 1Opiskelijarekisteri.
Järkeä ja tehokkuutta opetusohjelman laadintaan Laura Vuorinen, Opiskelijarekisteri Anna Kuuteri, Käyttäytymistieteiden laitos Timo Tamminen,
eHOPS farmasian tiedekunnassa
Oodin version 3.1 yhteenveto ja katsaus version 3.2 mukana tuleviin muutoksiin 1Eeva Tuori-Pastila / Opiskelijarekisteri.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodipäivät Oodin käyttöönotto teologisen tiedekunnan näkökulmasta Suunnittelija Tanja Pirhonen Teologinen tiedekunta.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Oodin version 3.3 yhteenveto 1Opiskelijarekisteri.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Opintokohteiden tunnisteiden ja asteikkojen ylläpito WinOodissa Hilkka Hanhenoja.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Etappi Lauri Jokipii Opiskelijarekisteri. Etappi Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Suunniteltu uutta voimaantullutta kaksiportaista.
Opintoasiainsuunnittelija Anu Aunela Eläinlääketieteellinen tiedekunta WebOodin tenttityökalu eläinlääketieteellisessä.
Raportointi ja Oodi-tietovarasto Oodi-päivät Sari Zitting ja Hilkka Hanhenoja.
HY:n Oodi-päivät 2008 Ajankohtaista asiaa ja keskeisiä huomioita.
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
Oodin kehityksen painopistealueet HY:n näkökulmasta, vuosi
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: ◦ Puh ◦ WebOodi -asiat:
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Oodi-päivät Selvitys opintosektorin rekisteröintikäytännöistä – toimenpiteitä ehdotettuihin kehittämiskohteisiin Opiskelijarekisteri, Sari.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Tutkintojen kokoaminen Korpissa
Yleistä opintokohteista
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Oodin versio 2.9 Tulleet muutokset
Käyttäjien kertomaa: Ryhmätoivetyökalu
Oodin version 4.8 yhteenveto
Ryhmätoivetyökalu tutuksi
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tietojärjestelmätilanne Opiskelijan polku järjestelmien läpi opiskelemaan Joanna Veinio
Kauan kaivattu lukujärjestys: Flamman Opintoni-ikkuna
OpeOodi: missä mennään
Avoin yliopisto projekti
Humanistinen tiedekunta - oppiaineet
Liiketalouden päivä- opiskelijoiden (fi) opinnäytetyöprosessi 2018-
Lukujärjestysohjelman hankintaprojekti
Esityksen transkriptio:

WebOodin käytön tehostaminen humanistisessa tiedekunnassa Päivi Heino Humanistinen tiedekunta

Projektin taustat WebOodin käytön tehostaminen? - Projekti on osa laajempaa perus- ja jatkotutkintojen sähköiset hallintajärjestelmät - hanketta, jota toteutetaan tiedekunnassa vuosina Tarkoitetaan tiedekunnan perustutkintojen tutkintovaatimustietojen, opetustietojen, kurssi- ja tentti-ilmoittautumisten siirtämistä Oodiin. - eHOPS:in käyttöönotto - OpeOodi laajemmin opettajien käyttöön. - Liikkeelle lähdettiin tutkintovaatimuksista eli opinto-oppaiden tekemisestä WebOodiin. Mitä oli ennen projektia Oodissa? - tiedekunnan atk-kurssien ja tvt-ajokortin näyttökokeiden ilmoittautumiset - yksittäisten laitosten/oppiaineiden kurssi-ilmoittautumisia. Oodi- palautejärjestelmä joillakin laitoksilla??

Projektin taustat 2 Syitä monia; ehkä tärkein opiskelijan näkökulma: - yhtenäistämällä kirjavia käytäntöjä helpotetaan opiskeluun liittyviä rutiineja - Opiskelussa tarvittavat tiedot löytyvät laitoksesta riippumatta aina samasta paikasta - Oodista, jossa voi tarkistaa tutkintovaatimukset ja opetustiedot, ilmoittautua opetukseen/tentteihin, antaa palautetta opetuksesta, tarkastella omia suorituksia ja suunnitella tulevia opintoja. Hallinnon näkökulma: - yleinen kurssihallinnointi ja opetukseen liittyvä raportointi ja tilastointi helpottuu - ei erikseen tapahtuvaa tiedonkeruuvaihetta: ilmoittautumis-, osallistuja- ja tuloslistoja ei tarvitse tehdä käsin. Kurssin suoritukset voi rekisteröidä Oodissa osallistujalistaan; ei opiskelijanumeroiden syöttämistä! Yhteydenpito opiskelijoiden kanssa automaattisesti muodostuvien ryhmäsähköpostilistojen avulla

Prosessi ja resurssit Tammi-helmikuu 2007: T ammikuun 11 pv:nä ensimmäinen suunnitteluryhmän kokous. Tieto laitoksille helmikuun puolivälissä Maalis-toukokuu 2007: Vanhentuneet Ooditunnisteet päätettiin ja opintojaksojen ja – kokonaisuuksien kuvaustiedot ja tutkintorakenteet kirjoitettiin laitoksilla kuvaustekstit ja tutkintorakenteet tarkistettiin huhti-toukokuussa tiedekunnan kansliassa ja hyväksyttiin tiedekuntaneuvostossa toukokuun puolivälissä. huhtikuun puolivälissä palkattiin puolipäiväinen projektisihteeri suunnittelutiimin avuksi Oprek valmisteli tietojen syöttöön tarvittavaa tekniikkaa ja suunnittelutiimi yleisesti tiedekunnan oppaiden rakennetta

Prosessi ja resurssit 2 Kesä-syyskuu 2007: Projektisihteeri aloitti opastyön kokopäiväisenä työntekijänä kesäkuun alussa Oppaiden perustaminen ja kuvaustietojen syöttäminen opintokohteille alkoi kesäkuun alussa) Lukuvuoden alussa tutkintovaatimuksista julkaistiin Oodissa xxx %, loput vaatimukset julkaistiin tässä vaiheessa väliaikaisesti tiedekunnan verkkosivuilla. (Alkuperäinen tavoite: kaikki oppaat julkaisukunnossa ilman tutkintorakennetietoa lukuvuoden alkuun mennessä) Neljälle eHOPS:ia pilotoivalle oppiaineelle syötettiin tutkintorakenteet jo elokuussa.

Prosessi ja resurssit 3 Loppuvuosi 2007, alkuvuosi 2008: Oppaiden rakentaminen jatkui koko syksyn 2007; viimeiset valmistuivat alkuvuodesta Tutkintorakenteiden syöttötyö oppaisiin alkoi loppusyksystä; rakennetyö on edistynyt n. 7 kpl / vko (n. 2-4 tuntia / opas) Huhtikuun 2008 alkuun mennessä oppaita on valmistunut n kpl. Teksti-välilehtien käännöksiä syötetään parhaillaan. Edessä loppukeväästä 2008: Tutkintovaatimuskirjallisuuden linkittäminen Helkaan parin oppiaineen kohdalla; jatkosta päätetään saatujen kokemusten mukaan. Koulutuksia laitosten henkilökunnalle opetustapahtumien tekoon ja OpeOodiin liittyen. Tavoite: suurin osa lukuvuoden opetuksesta Oodissa

Prosessi ja resurssit 4 Syksyllä 2008: Tiedekuntatenttien ilmoittautumisten siirtäminen WebOodi- ilmoittautumisten piiriin – suunnittelutyö alkaa. Suunniteltu käyttöönotto alkuvuodesta eHOPS:ia tarjotaan lukuvuoden alusta kaikille laitoksille Oodin palautejärjestelmän käyttöönottoa laajemmin tiedekunnassa

Prosessissa yllätti/opittua Opintojaksojen kuvaustietojen ja tutkintorakenteiden auki kirjoittaminen vei laitoksilta odotettua enemmän aikaa keväällä opintojaksojen tavoitteiden kirjoittaminen sisältöjen lisäksi oli uutta -tutkintorakennetta varten pyydettiin jokaisesta opintojaksosta tieto sen pakollisuudesta/vapaaehtoisuudesta/vaihtoehtoisuudesta muiden opintojaksojen suhteen sekä pääaine- että sivuaineopiskelijalle -Laitoksille laadittiin opintojaksojen kuvaustekstien mallit selityksineen, mutta mallin soveltaminenhan on aina asia erikseen. Kuvaustekstit tulivat tiedekuntaan yleisimmin word-tiedostoina ja eivät aina täydellisinä -> Sähköinen kuvaustietojen keräyslomake voisi helpottaa tilannetta tulevaisuudessa, mutta erityisesti myös riittävä työaika.

Prosessissa yllätti/opittua 2 Ooditunnisteiden tila vanhentuneiden määrä ( !) korjattavien ja tarvittavien uusien tunnisteiden määrä sekä työhön menevä aika ! Opintojaksojen kuvaustietojen syöttöhän on järkevintä aloittaa kun oppaan kaikki ooditunnisteet on tehty ja kunnossa (näin siis vielä vanhan tekniikan aikana) Aikataulutus syytä tehdä väljäksi ja joustavaksi! Keväällä asetettu tavoitteemme – tutkintovaatimusten julkaiseminen Weboodissa lukuvuoden alussa - ei pitänyt. Työn kiireisin vaihe siirtyi kesään, jolloin esim. heinäkuun lomakausi keskeytti opastyön muutamaksi viikoksi.

Muita huomioita ja hum. tdk:n erityispiirteitä: Jos eHOPS:it ovat käytössä, tutkintorakenteiden tulee valmistua ennen lukuvuoden alkua Muutokset rakenteeseen voivat rikkoa opiskelijan jo rakennetun eHOPS:in. Humanistisessa seuraavan tutkintovaatimusten uudistuskierroksen kohdalla aikaistetaan prosessin aloitusta tutkintorakennetyö on ollut haasteellista; tutkinnot sisältävät paljon valinnaisuutta Laitoksilla on hyvin eritasoisia resursseja ja tarpeita Oodin osajärjestelmien käyttöönottoon. Tarvitaan erityisen paljon panostusta koulutukseen ja lähitukeen. Oodi niin iso ja työllistävä järjestelmä humanistisessa, että sen ylläpito näyttää tarvitsevan jatkossakin – ainakin osapäiväisesti - Oodille omistautuneen henkilön koordinoimaan Oodityötä tiedekunnassa humanistinen on iso tiedekunta; meillä kaikki vaikeampaa!