Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

WebOodi kasvatustieteen laitoksen opetustoiminnan tukena - Miten kokemusten kautta uuteen lukuvuoteen 2008-09? Oodi-päivät 1.-2.4.2008 Kaisa Santanen Kasvatustieteen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "WebOodi kasvatustieteen laitoksen opetustoiminnan tukena - Miten kokemusten kautta uuteen lukuvuoteen 2008-09? Oodi-päivät 1.-2.4.2008 Kaisa Santanen Kasvatustieteen."— Esityksen transkriptio:

1 WebOodi kasvatustieteen laitoksen opetustoiminnan tukena - Miten kokemusten kautta uuteen lukuvuoteen 2008-09? Oodi-päivät 1.-2.4.2008 Kaisa Santanen Kasvatustieteen laitos

2 Yksi käyttäytymistieteellisen tiedekunnan viidestä laitoksesta Sijaitsee Siltavuorenpenkereellä Koulutukset: Kasvatustieteiden (yleinen ja aikuiskasvatustiede) koulutus Utbildning i Pedagogik (allmän och vuxenpedagogik) Aikuiskasvatustieteen ja työn kehittämisen maisteriohjelma Koulutussosiologian ja -politiikan maisteriohjelma Perustutkinto-opiskelijoita: n. 700 Jatko-opiskelijoita: n. 150 Vakituista henkilökuntaa: n. 40

3 Opetustoiminnan hallintohenkilökunta amanuenssi osastosihteeri koordinaattori amanuenssi yleinen opintoneuvonta tenttijärjestelyt opintosuoritusten rekisteröinti kokonaisuusmerkinnät tutkielma-asiat opintoneuvonta palautejärjestelmä tutkintovaatimusten koordinointi opinto-oppaan tallentaminen ja päivittäminen harjoitteluasiat työelämäyhteistyö viestintä ja tiedotus opintoneuvonta ja opintojen suunnittelu (maisteri-HOPS) opintojen korvaavuudet opetusohjelman suunnittelu ja laatiminen (tilavaraukset) WinOodiWebOodi

4 WebOodin osajärjestelmien käyttöönotto  WebOodin käyttöönotto - ilmoittautumiset - ajoitus/salitiedot syksy 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Tutkinnonuudistus  Käytön laajentaminen  Opetustapahtuma- tiedot kattavammaksi  OpasOodi (2 opasta) - tutkintovaatimukset  Palautejärjestelmän pilotointi  OpasOodi (7 opasta) - kandi/maisteri, sivuaine, uusi maisteriohjelma  Palautejärjestelmä kaikille opintojaksoille  Tutkintorakenteet (4 rakennetta)  eHOSP-pilotointi  Palautejärjestelmä - graduseminaarit ulkopuolelle ???

5 Opetustoiminnan vuosisykli 12 Talvi Kevät Kesä Syksy 34 - OPETUS - Palautteen käsittely - Suunnittelun käynnistäminen - OPETUS - Ilmoittautumiset - Ryhmien muodostamiset - Tenttien organisointi - Palautteen keruu - Opettajien työnjaon suunnittelu - Tilojen varaaminen - Tutkintovaatimusten ja opetusohjelman julkistaminen - Opetuksen suunnittelu - Opetusohjelman päivittäminen - Palautteenkeruun valmistelu

6 1/4 Kevät-kesä: 2007-08 Opettajien työnjaon suunnittelu, tilavaraukset Tutkintovaatimusten ja opetusohjelman julkistaminen OpasOodi: edut Vakiintunut laitoksella, tuttu opiskelijoille ja henkilökunnalle Opetustapahtumille voi antaa statuksia suunnittelun tueksi Opiskelijat näkevät WebOodista, koska tietoja viimeksi päivitetty Linkit dokumentteina tallennettuihin tiedostoihin (esseeohjeet tms.) OpasOodi: kehitettävää Oppaaseen suunnittelutyökalu kokonaisuuden hahmottamiselle Tietojen syöttäminen raskasta ja mekaanista Ilmoittautumistiedot kuvaustietojen yhteyteen Aliopetustapahtumat kopioitaviksi useammalle opetustapahtumalle Yhteys tilavarauksien ja WebOodin välille

7 1/4 Kevät-kesä: 2008-09 Opettajien työnjaon suunnittelu, tilavaraukset Tutkintovaatimusten ja opetusohjelman julkistaminen Uudesta maisteriohjelmasta 8. opas Maisteriohjelmien oppaat ja ilmoittautumiset  opiskelijoille valmis vai itse koottava kalenteri? Suunnitteilla luoda maisteriohjelmille tutkintorakenteet, miten toimivat? Sivuaineoppaiden tutkintorakenteet, miten toteutettavissa? Opasraporttien mielekäs hyödyntäminen, miten pois paperioppaan päivittämisestä? Miten saadaan työversioita ja arkistokappaleet oppaista.

8 2/4 Kesä-syksy: 2007-08 Opetuksen suunnittelu, opetusohjelman päivittäminen Palautteenkeruun valmistelu Palautteenkeruun valmistelu: edut Tiedekunnalla yksi yhteinen opetustoimikunnan suunnittelema lomake Lomakkeiden tallentaminen helppoa ja nopeaa Palautteen antaminen helppoa opiskelijalle Opetuksesta ei kulu aikaa palautteen keruulle Palautteenkeruun valmistelu: kehitettävää Samalle opetustapahtumalle useampi lomake, lisäryhmät jäävät ulkopuolelle, halutaan kurssispesifiä palautetta Useammalle opetustapahtumalle sama lomake, maisteriohjelmilla yhteisiä opintojaksoja

9 2/4 Kesä-syksy: 2008-09 Opetuksen suunnittelu, opetusohjelman päivittäminen Palautteenkeruun valmistelu Palautejärjestelmän laajentaminen maisteriohjelmiin, miten palaute samasta opetustapahtumasta? Kyselyaineisto vai mahdollisuus palautteen antamiseen? Viiden opiskelijan minimivaatimus ei aina täyty Mitä pienten opintojaksojen kohdalla? Miten palauteprosentit todenmukaisiksi? Vaatii ilmoittautumistietoja ajan tasalle eHOPS: osa opettajatuutorointia vai itsenäinen opiskelijatyökalu?

10 3/4 Syksy-talvi: 2007-08 OPETUS, ilmoittautumiset, palautteen keruu Opetusryhmien muodostamiset OpeOodi: edut opettajille Opetusajat ja -tilat nopeasti saatavilla Pienemmissä ryhmissä opiskelijoiden taustatiedot Sähköpostin lähettäminen, opiskelijalistat suoritusmerkintöjen pohjaksi Ilmoittauminen: edut virkailijoille Muutoksista nopea tiedottaa opiskelijoita Sähköpostilistojen turha kuormittaminen pois Opiskelijalistat OpeOodi/ilmoittautuminen: kehitettävää Sähköpostiviesteihin liitetiedostomahdollisuus ja allekirjoitus OpeOodin peruskäyttö helpommaksi Ilmoittautumistietojen poistaminen ”hae opiskelija” -kautta

11 3/4 Syksy-talvi: 2008-09 OPETUS, ilmoittautumiset, palautteen keruu Opetusryhmien muodostamiset OpeOodi: Tavoite lisätä käyttöä koetun hyödyn ja kollegoiden rohkaisun kautta Ilmoittautuminen ja ryhmien muodostaminen Aikaisempien opintojen tarkastaminen helpommaksi  ilmoittautumisen eston tai lisätietokentän hyödyntäminen? Ryhmäjakojen suunnittelu vie aikaa  priorisointityökalu avuksi? Tiedekunta luo tutkielman jättöön oman opetustapahtuman  tutkielmalomakkeen korvaajaksi? Miten sitouttaa opiskelijat ylläpitämään ilmoittautumistietojaan?

12 4/4 Talvi-kevät: 2007-08 OPETUS, palautteen käsittely, suunnittelutyön käynnistäminen Palautteen käsittely: edut Epäkohdat tai erityisen positiivinen palaute helposti havaituksi Nopea yleiskuva Palaute myös kirjallisuudesta, koska palaute opetuksen jälkeen Palautetta myös itsenäisesti suoritettavilta opintojaksoilta Palautteen käsittely: kehitettävää Yhteenvedot yksittäisten opintojaksojen yhteenvedoista Avovastausten sisällönhallinta

13 4/4 Talvi-kevät: 2008-09 OPETUS, palautteen käsittely, suunnittelutyön käynnistäminen Miten kehittää palautteen käsittelyä? Miten reagoida "virheelliseen" palautteeseen? Miten tiedottaa palautteen aikaansaamista muutoksista? Kenen tulisi vastata palautteeseen? Kenelle palaute tiedoksi? (vastuuopettajat, tuntiopettajat, sijaiset, vierailijaluennoitsijat)

14 WebOodin osajärjestelmien käyttöönotto syksy 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Tutkinnonuudistus  Käytön laajentaminen - opetustapahtumatiedot kattavammaksi  OpasOodi (2 opasta) - tutkintovaatimukset  Palautejärjestelmän pilotointi  OpasOodi (7 opasta) - kandi/maisteri, sivuaine, uusi maisteriohjelma  Palautejärjestelmä kaikille opintojaksoille  Tutkintorakenteet (4 rakennetta)  eHOPS-pilotointi  Palautejärjestelmä - graduseminaarit ulkopuolelle   WebOodin käyttöönotto - ilmoittautumiset - ajoitus/salitiedot OpasOodi (8 opasta) Tutkintorakenteet (6 rakennetta) eHOPS itsenäisenä työkaluna Palautejärjestelmä


Lataa ppt "WebOodi kasvatustieteen laitoksen opetustoiminnan tukena - Miten kokemusten kautta uuteen lukuvuoteen 2008-09? Oodi-päivät 1.-2.4.2008 Kaisa Santanen Kasvatustieteen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google