Osuustoiminnan verkko-opetus: tilanne ja näkymät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OSUUSKUNNAT SUOMALAISTEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN YRITTÄJYYSKASVATUKSEN VÄLINEENÄ OSUUSTOIMINTATUTKIMUKSEN PÄIVÄ KUOPION YLIOPISTO KTT Eliisa Troberg.
Advertisements

Osuustoiminnan neuvottelukunta 2014 Perustettu 2001
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel , fax (08) • Kiinnostaako kauppatieteiden opiskelu Oulun.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Open Source Courseware OSCu
Kauppatieteellinen ala
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
OTL Seppo Pöyhönen ”Osuuskunnan jäsenen omistajaoikeudet ja mahdollisuus osuuden arvonnousuun” ” Omistajaoikeudet ja omistaja-arvo osuuskunnissa”  tilannekatsaus.
Terveys- ja luonnontieteiden ryhmä, Itä-Suomen yliopiston Avoin yliopisto Terveystieteiden tutkintorakenne ja avoin yliopisto-opetus
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
2008 OSUUSTOIMINTATUTKIMUKSEN PÄIVÄ 2008 CASE HATTULA: MAASEUDUN KESTÄVIEN ELINKEINOJEN KEHITTÄMINEN KANTA- HÄMEEN KUNNISSA.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Esittäytyminen.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
LUT Tuotantotalouden tiedekunta Kolmoisvelkaantuminen ja tuottavuusinnovaatiot Vesa Harmaakorpi, dekaani.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Design for All korkeakouluissa? Päivi Tahkokallio — Suomen DfA-verkosto ESOK — Tampere
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
11 Avoin korkeakouluopetus Avoimesti sinun Lapissa avointa korkeakouluopetusta järjestävät Kemi-Tornion AMK, Lapin yliopisto, Rovaniemen AMK sekä ympäri.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Kieliteknologian verkosto (KIT)
KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Puheenjohtajana Kansainvälisen Osuustoimintaliiton ICA:n maailmanhallituksen jäsen ja Kansainvälisen osuustoimintavuoden Suomen toimikunnan puheenjohtaja,
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Tarina - MiniMikkeli Tarina alkoi 2014 – 2015 vuoden vaihteessa
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Kauppatieteet Tampereen yliopisto
Elektroniikan ja tietoliikennetekniikan tutkinto-ohjelma
Esityksen transkriptio:

Osuustoiminnan verkko-opetus: tilanne ja näkymät Verkkopedagogi Pekka Hytinkoski, pekka.hytinkoski@helsinki.fi University of Helsinki, Ruralia Institute Lönnrotinkatu 7, 50100 Mikkeli, Finland www.helsinki.fi/ruralia/mikkeli/

Co-op Network Studies -yliopistoverkosto 9 yliopiston verkosto: Helsingin yliopisto, Helsingin kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto Verkostoa koordinoi Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin Mikkelin yksikkö Verkosto tarjoaa opiskelijoille monitieteisiä osuustoiminnan ja yhteisötalouden opintoja: 25 opintopisteen perusopintokokonaisuus ja 40 opintopisteen aineopintokokonaisuus

Co-op Network Studies –yliopistoverkosto Liittymisneuvotteluita käytiin usean yliopiston kanssa syksystä 2005 syksyyn 2007 OULUN YLIOPISTO KUOPION YLIOPISTO JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Ruralia-instituutti, Mikkeli TAMPEREEN YLIOPISTO LAPPEENRANNAN TEKNILLINEN YLIOPISTO TURUN YLIOPISTO TURUN KAUPPAKORKEAKOULU HELSINGIN YLIOPISTO JA HELSINGIN KAUPPAKORKEAKOULU

COOP-opintokokonaisuus ja opettajat Perusopinnot 25 op COOP1 Yhteisötalouden ja osuustoiminnan perusteet 5 op (VTT Tapani Köppä, HY) COOP2 Osuuskunta yritysmuotona ja sen erityispiirteet 5 op (KTT Eliisa Troberg HY ja KTT Panu Kalmi, HKKK) COOP3 Osuustoiminta yrittäjyyden ja liiketoiminnan suunnittelussa 5 op (KTM Kaisu Paasio, TKKK) COOP4 Yhteisötalouden organisaatiot ja osuustoiminta 5 op (VTT Tapani Köppä, HY ja VTT Juhani Laurinkari, KY) COOP5 Osuuskunta sosioekonomisten ongelmien ratkaisukeinona ja kehittämisen välineenä 5 op (VTT Tapani Köppä, HY)

Aineopinnot 40 op COOP6 Paikallistalouden kestävä kehittäminen 5 op (VTT Tapani Köppä, HY) COOP7 Osuustoiminta Suomessa: muisti, nykyisyys ja tulevaisuus 5 op (MMM Kaisa Huttunen, HY) COOP8 Co-operatives and Sustainable Development 5 op (MMM Shimelles Tenaw, HY) COOP9 Osuuskunnan taloushallinto 5 op (KTT Salme Näsi, TaY ja KTT Aila Virtanen, JyY) COOP10 Osuustoiminnan liiketaloustiedettä: osuuskunnan johtaminen 5 op (KTT Iiro Jussila, LTY) COOP11Osuustoiminnan etiikka ja johtaminen 5 op (VTT Tapani Köppä, HY) COOP12 Osuustoiminnan ominaispiirteitä institutionaalisen taloustieteen valossa 5 op (MMT Petri Ollila, HY) COOP13 Osuustoiminnan juridisia kysymyksiä 5 op (OTT, KTM, LL.M. Jukka Mähönen, TY ja OTT Seppo Villa, LTY)

Tilastoja: Opiskelijamäärät, suoritetut opintopisteet ja järjestetyt opintojaksot 2005-(kevät) 2008

Suoritetut opinnot lukuvuosi 2007-2008

Suoritettujen opintopisteiden jakaantuminen opiskelijoiden pääaineiden mukaan, lukuvuosi 2007-2008

Opiskelijoiden pääaineet lukuvuosi 2007-2008: 1) Kauppatieteet: markkinointi, tietojohtaminen, paikallistalouksien kehittäminen, hankintojen johtaminen, johtaminen ja organisaatiot, kunnallistalous, kansainvälinen markkinointi, yritysjuridiikka, yrityksen taloustieteet, yrittäjyys, strategiantutkimus, talousmaantiede, laskentatoimi 2) Yhteiskunta- ja hallintotieteet: kehitysmaatutkimus, ympäristöpolitiikka, yhteiskuntapolitiikka, sosiaalityö, sosiologia, terveyshallintotiede, tiedotusoppi, yhteiskuntamaantiede 3) Maa- ja metsätaloustieteet: agroekologia, metsäekonomia, metsätiede, metsävaratiede, maatalouspolitiikka, maatalousekonomia, elintarvike-ekonomia, elintarviketeknologia, kasvintuotannon biologia, maatalouden liiketaloustiede 4) Humanistiset tieteet: historia, saksan kieli, englannin kääntäminen ja tulkkaus, kirjallisuus, kulttuuriantropologia, maisematutkimus, puheoppi 5) Luonnontieteet: maantiede, ympäristöekologia 6) Kasvatustieteet: kasvatustiede, aikuiskasvatustiede 7) Tekniset tieteet: konetekniikka, production technology, tietäjärjestelmätiede, tietotekniikka 8) Muut: lääketiede, informaatiotutkimus, teollinen muotoilu

Osuustoiminnan korkeakoulu-opetuksesta: yliopistot Perustuu tutkimukseen Perustuu tutkijoiden ja asiantuntijoiden intresseihin ja motivaatioon Yliopistojen toimijat tuntevat/tietävät toisensa (?) Kokeneet tutkijat resursseina ja motivaattoreina Yliopisto-opetuksen haasteena taloudelliset resurssit Ovatko yliopistokentän muutokset uhka vai mahdollisuus? Nyt nuorten tutkijoiden määrä kasvussa ja opiskelijapohja on laaja/kiinnostunut – ”pullat on hyvin uunissa”. Kuinka varmistetaan ja vahvistetaan tätä myönteistä kehitystä? Uudet osuustoimintaa tai osuustoimintaa sivuavia teemoja tutkineet tohtorit ovat ”hyvissä asemissa” sekä opetuksen että tutkimuksen näkökulmista

Osuustoiminnan korkeakoulu-opetuksesta: ammattikorkeakoulut Perustuu käytäntöön sovellettavaan osuustoimintatietoon – ja tutkimukseen Opetuksessa usein myös toiminnallisia elementtejä Yrittäjyyskasvatusta Osuustoiminta yritysmuoto muiden joukossa Suhtautuminen osuustoiminnan opetukseen yliopistoja myönteisempää? Aikaisempi yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyö on kasvanut positiivista korkoa. Opetuksen teoreettiset sisällöt voivat olla suppeita, mutta ne ovat aidosti kurssien sisällöissä ja käytännössä Rahoitus? Hankkeet? Kontaktiverkostot? e

Osuustoiminnan korkeakoulu-opetuksesta: verkko-opetus Verkko-opetuksella voidaan voittaa joitakin aikaan ja paikkaan liittyviä esteitä ja se sopii myös siksi erityisesti aikuisopiskeluun. Aikuisopiskelun, aikuisopiskelijoiden ja verkko-opetuksen luontevat yhteydet eivät jää silti tähän - tarina on vasta alussa. Aikuisopiskelijat avainhenkilöinä Opiskelun mielekkyyttä ja laatua voidaan parantaa sitouttamalla opiskelijat opetus- ja opiskeluprosessiin. Parhaimpaan tulokseen tässä päästään jos verkko-opettaja tai –ohjaaja osaa ottaa systemaattisesti käyttöönsä opetusryhmiensä opiskelijoiden monipuoliset tiedot ja taidot. Kaikki tämä sopii erinomaisesti monitieteiseen osuustoiminnan verkko-opetukseen.

Osuustoiminnan korkeakoulu-opetuksesta: verkko-opetus Verkko-opetus vaatii resursseja, mutta toisaalta sen kustannuksia myös yliarvioidaan. Nämä opetuksen laatuun ja tuloksellisuuteen liittyvät teemat ovat tärkeitä nyt, kun yliopistojen toimintaa arvioidaan kriittisesti. Kuinka omaa verkko-opetusta voidaan kehittää kustannustehokkaasti? Verkko-opetus järkevää tässä tilanteessa, jossa ot-asiantuntijat löytyvät eri yliopistoista ja paikkakunnilla. Verkko-opiskelulla höystetty lähiopetus – Unelmaratkaisu Aikuiskoulutus… Ja aikuiskasvatus! Yliopistot ja ammattikorkeakoulut – mitä voisimme oppia toisiltamme? Osuustoiminnan opetus yrittäjyyskasvatuksena Osuustoiminnan opetus ”tuottaa” osuustoiminnasta kiinnostuneita tutkijoita