Kulttuurisidonnainen maalaus lapsen silmin Tutkimus kuvallisesta kuva-analyysistä meksikolaisten ja suomalaisten peruskoulun 1:llä ja 6:lla luokalla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Advertisements

Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
Metodologian ja menetelmien valinta
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Lasten Kuvataide & Kädentaito
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Lasten vaikutus äidin palkkaan Perhevapaiden palkkavaikutukset -seminaari Jenni Kellokumpu.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Aino Hynynen Muko-08.  Kiinnostus oman koulutuksen pohjalta; solmisaation vaikutus omaan musiikilliseen kehitykseen ja mahdollisuus käyttää tulevaisuudessa.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Viikko 45 (7. – ) Maanantai: (7.11.) -Yläkoulu: Tyttöjen salibandyturnaus klo 8-13 Rantakeidas Tiistai: (8.11.) -7.LK: Ehkäisevä päihdetyö-rastit.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Kielivalinnat 2. luokalla
3. luokan englanti Vanhempainilta
LUOKANOHJAAJAKOULUTUS
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
Analyysissä huomioitavaa
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
YK- JA EU-OHJEISTUSTA LAPSEN OIKEUKSIIN LIITTYEN Heli Mikkola, HIV/AIDS neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Suomi 1A Tiistai 21. kesäkuuta 2016 Juhannus. Juhannus – Midsummer Yötön yö Juhannustanssit (We love Helsinki) Mökki Kokko.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Tietokanta-analyysin ja web - mittauksen yhdistäminen
Ancient Egypt 3300BC-1000BC By: Katri & Eevi
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Graduinfo Tutkimusaiheet: Peltonen
Indefiniittipronominit:
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
3. luokan englanti Vanhempainilta
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
6 LUOKAN HISSAN TUNNIT.
Suomi 1B
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
The Icelandic model Bragi Gudbrandsson, General Director of the Government Agency for Child protection in Iceland.
Kaikenkarvaiset ystävämme
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
:,: Kaikki, joita Henki johtaa, saavat nimen: lapsi Jumalan. :,:
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Kulttuurisidonnainen maalaus lapsen silmin Tutkimus kuvallisesta kuva-analyysistä meksikolaisten ja suomalaisten peruskoulun 1:llä ja 6:lla luokalla

Mitä asioita lapsi löytää oman ja vieraan kulttuurin maalauksesta? Mikä lasta innostaa ja kiinnostaa? Miten ryhmä vaikuttaa kuvan analyysiin? Mitä lapsi haluaa uudelleenkuvata maalauksista ja miten? Kiinnostaako oman vai vieraan kulttuurin kuvaaminen? Kuinka paljon kouluvuodet vaikuttavat kuvan kokemiseen?

TOIMINTASUUNNITELMA - 45 min oppitunti + 15min. kuvakertomusten nauhoittamiseen - ei esitietoa eikä esitietotestausta ennen maalausten käsittelyä - poimitaan yhdessä, mitä lapset löytävät maalauksesta - osalainaus uudelleentulkintana - kuvakertomukset nauhurille: MITÄ ja MIKSI piirsin/maalasin?

KONTEKSTI –8 luokkaa, Meksikossa 2 x 1lk. ja 2 x 6lk. Suomessa 2 x 1lk. ja 2 x 6lk. –Lapsille tutut materiaalit –Lapsille tuttu kieli, mahd. Espanja/Suomi tai Englanti –Kevät 2010: aineisto Meksikosta –Syksy 2010: aineisto Suomesta + kandi –Kevät > aineiston analyysi

Grounded theory -Glaser and Strauss’s The Discovery of Grounded Theory (1967) -aineisto -> teoria -kausaalisuhteiden löytäminen ja hermeneuttinen analyysi -prosessin merkitys -Anyway the emphasis is on analysing the drawings of children, the things they find in the paintings, the sosiocultural situation of the case study, and then comparing these elements with their age and nationality.

Esiymmärrystä ja taustaa lasten aliarvionti Kalevalatunti KKT kuvallinen kuva-analyysi Eettiset periaatteet tunnit kuvataan, vain tutkimuskäyttöön nauhoitettua puhemateriaalia lainataan nimettä koulujen nimiä ei myöskään käytetä HERKKYYS JA AUTENTTISUUS OPETUSTILANTEESSA