Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Helmikuu 2010 Etelä-Suomen Aluejoukkue Ensimmäinen askel tie huipulle.
Advertisements

CAN-VÄYLÄ AUTOISSA.
Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
makramee-tekniikalla
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Tietopaketti Big Datasta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Toimintaohjeet opelle
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Harrastekiekon starttipalaveri harrasteliigat
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Kappaleiden tilavuus 8m 5m 7cm 5 cm 14cm 6cm 4cm 4cm 3cm 10cm.
Nuorten peliohjelmointi 2011
1. varapresidenttien koulutus
Harrastekiekon starttipalaveri III-V divisioonat Suomen Jääkiekkoliitto1.
NALLE PUH.
Asiantuntija-ammattien etiikka
Metoditehtävä 1.Tee ohjelma, jonka tehtävänä on laskea jonkin tietyn käyttäjän syöttämän välin numeroiden summa. (Esim. käyttäjän syötöllä 1 ja 5 ohjelma.
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Työrauha ja haastavat tilanteet
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Huolen puheeksiottaminen
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Algoritminen ajattelu
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
1.4. Integroimismenetelmiä
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
5. Lineaarinen optimointi
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
World of Warcraft Maailman kovin Nettirooli peli kautta aikain.
Harrastekiekon starttipalaveri Stadi- ja Töölöliigat
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Newtonin ensimmäinen laki
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 12 – Alexander Franck Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Rationalisoituvuus ja yleinen.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
1.Alkeiskurssi 3 krt, maanantai, tiistai ja keskiviikko klo Kurssi antaa edellytykset aloittaa golfharrastus ja suorittaa GreenCard Seuran.
Radiotaajuuksien generointimenetelmä Markus Hiltunen Ohjaaja: Kai Virtanen Valvoja: Kai Virtanen Työn saa tallentaa ja julkistaa Aalto-yliopiston.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tekoäly tasohyppely- ja ampumapeleissä Teemu Saukonoja.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Suomen Partiolaiset, UPM, NordicEdu
Työelämän tekstejä sähköposti.
Tunnetaitojen harjoittelua ryhmässä
LISÄKILPAILUSÄÄNTÖMUUTOSESITYKSET
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Esityksen transkriptio:

Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa käytännön ongelmassa on rajoitteita. Esimerkkejä rajoitteista sarjaohjelman laadinnassa: Joukkue A ei voi pelata kotona tietyillä kierroksilla. Joukkueet B ja C eivät voi pelata yhtäaikaa kotipeliä. Joukkue D haluaa pelata kotipelinsä tiettynä viikonpäivänä. Millään joukkueella ei saa olla kahta enempää peräkkäisiä kotipelejä. Tietyt pelit täytyy pelata tiettynä päivänä. Pelkkiä suoria rajoitteita on 18 erilaista. Kun rajoitteet otetaan huomioon niin ongelmista tulee erittäin vaikeita ratkaistavia. Itse asiassa on (lähes) mahdotonta saada aikaan täydellistä ratkaisua. Ei pystytyä edes tarkistamaan ratkaisun täydellisyyttä.

Kaikki rajoitteet ja asetukset vuoden 2011 SM-liigassa 15.9 – Näiden lisäksi lähes kaikilla joukkueilla on toiveita. Ylärivi kertoo kuinka monta peliä kierrokselle asetetaan. Jokainen rivi on yksi joukkue ja sarake on yksi pelipäivä. ”Täysin” vapaasti voimme sijoittaa pelejä vain kolmelle kierrokselle. Ja niistäkin yksi on sellainen, johon voidaan laittaa vain yksi peli. Täysin on lainausmerkeissä sen takia, että edeltävät ja seuraavat kierrokset vaikuttavat sijoitusmahdollisuuksiin.

Algoritmin runko Arvotaan kierros, josta ensimmäinen peli valitaan siirrettäväksi. Valitaan kierrokselta huonoiten sinne sopiva peli (Tappara-Kärpät) siirrettäväksi. Käydään lävitse kaikki kierrokset ja sijoitetaan peli sille kierrokselle, jonne se parhaiten sopii (tässä kierros n+1). Valitaan sijoitetulta kierrokselta sinne huonoiten sopiva peli. Ei kuitenkaan äsken sijoitettua. Siirtoketjun pituus on 5-20 peliä, jonka jälkeen ketju aloitetaan alusta. Otteluohjelmia muodostetaan 20 yhtäaikaa, joista paras valitaan.

Otettava huomioon Ylivoimaisesti tärkein asia on asiakkaan kanssa keskustelu. Käytänteet istuvat lujassa. Mikään ongelma ei ole sellainen kuin se ensi kuulemalta vaikuttaa. ”Vanhoilla tekijöillä” on paljon sitkeästi piilossa pysyttelevää tietoa.