Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Asevelvollisuuden vaikutus nuorten miesten työuraan
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Lasten vaikutus äidin palkkaan Perhevapaiden palkkavaikutukset -seminaari Jenni Kellokumpu.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Yhteishaku 2014.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Suomen koulutusjärjestelmä
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Yhteishaku 2015.
Maahanmuuttajien työmarkkinaintegraatio Vuosina Suomeen muuttaneiden tarkastelua vuoteen 2007 asti Dos. Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Vanhempainillan ohjelma
Yhteishaku 2017.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
TERVETULOA To Koulutusmessut.
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset

Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Yhteishaku 2018.
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Kahden tutkinnon polku
YHTEISHAKU 2019.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Esityksen transkriptio:

Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho

Work Research Centre University of Tampere Tavoitteet 1) Kuinka yleistä (eri koulutusaloilla) on toisen asteen tutkintoon tähtäävien opintojen keskeyttäminen? Kuinka yleistä on opintoalan vaihtaminen kesken opintojen? 2) Mitkä seikat selittävät valikoitumista läpäiseviin / alan vaihtajiin / keskeyttäviin? 3) Mitä keskeyttäneille / läpäisseille tapahtuu myöhemmin? Kuinka moni palaa opiskelemaan, moniko pääsee työuralle moniko ajautuu pitkäaikaistyöttömäksi? Mikä (koulutusuran ohella) selittää näitä eroja?

Work Research Centre University of Tampere Tutkimusasetelma (1) Pääkohteena ovat vuonna 2006 toisen asteen koulutuksen aloittaneet. Seuranta-aika 5 vuotta, (2) Kahden ajankohdan vertailu: vuonna 2001 toisen asteen koulutuksen aloittaneet. Seuranta- aika 10 vuotta. (3) 2001/2006 peruskoulun päättäneet: milloin hakeutuivat koulutukseen vai eivätkö hakeutuneet ja mitä heille myöhemmin tapahtui?

Work Research Centre University of Tampere Tutkimuksen aikataulu 2006 koulutuksen aloittaneita koskeva aineisto saataneen käyttöön kesäkuun puoliväliin mennessä 2001 koulutuksen aloittaneita koskevan aineiston päivitys saataneen käyttöön heinäkuun loppuun mennessä Raportin valmistumisen määräaika on syyskuun loppu

Work Research Centre University of Tampere Lukiokoulutuksen läpäisy Nuorille ja aikuisille suunnattu koulutus voidaan jatkossa erottaa toisistaan

Work Research Centre University of Tampere 2001 lukion aloittaneet: opintojen läpäisy 2006 mennessä iän mukaan

Work Research Centre University of Tampere 2001 lukion aloittaneet: opintojen läpäisy 2006 mennessä aiemman koulutuksen mukaan

Work Research Centre University of Tampere 2001 lukion aloittaneet: pääasiallinen toiminta 2006 opintojen läpäisyn mukaan

Work Research Centre University of Tampere Ammatillisen koulutuksen läpäisy Seuraavissa taulukoissa ei ole vielä voitu tehdä keskeistä erottelua, joka lopullisissa tuloksissa tullaan tekemään kaikissa analyyseissä: OPS-perusteinen ammatillinen peruskoulutus (oppisopimus / muu) Näyttötutkintoon valmistava koulutus (oppisopimus / muu); perus- / ammatti- / erikoisammattitutkinnot Myös koulutusaloittainen tarkastelu

Work Research Centre University of Tampere 2001 ammatillisen koulutuksen aloittaneet: opintojen läpäisy 2006 mennessä iän mukaan

Work Research Centre University of Tampere 2001 ammatillisen koulutuksen aloittaneet: opintojen läpäisy 2006 mennessä aiemman koulutuksen mukaan

Work Research Centre University of Tampere 2001 ammatillisen koulutuksen aloittaneet: pääasiallinen toiminta 2006 opintojen läpäisyn mukaan

Work Research Centre University of Tampere Mitkä seikat selittävät valikoitumista läpäiseviin / alan vaihtajiin / keskeyttäviin? Ikä, sukupuoli, perhetilanne, kansallisuus Aikaisempi koulutus Työhistoria ennen opintoja ja niiden aikana Vanhempien koulutus, sosioekonominen asema ja tulot (opintojen alkaessa)

Work Research Centre University of Tampere Seuranta 5 vuotta opintojen aloituksesta, 2001 aloittaneilla myös 10 vuotta Myöhempi työhistoria, työttömyys, muu tilanne Tulot ja tulojen lähteet (ansiot / sosiaaliturva / muut) seurannan lopussa Opiskelu: hakeminen, aloittaminen, suorittaminen Keskeyttäneet erityisen huomion kohteena Tilannetta seurannan lopussa selittävät seikat

Work Research Centre University of Tampere 2001/2006 peruskoulun päättäneet Milloin hakeutuivat koulutukseen ja mikä tätä selitti Läpäisyn ja myöhemmän tilanteen seuranta kuten muillakin

Work Research Centre University of Tampere Kiitos!