Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari 13.3.2006 Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Tuula Peura 1 © Savonia-ammattikorkeakoulu Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana Benchmarking-hanke väliseminaari
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
1.5. Trigonometriset yhtälöt
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
YLEMPI AMK-TUTKINTO Tietoa tutkinnosta : - valtakunnallinen verkkolinkki: Ylempi korkeakoulututkinto: -
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Suomen koulutusjärjestelmä
RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Aikuiskoulutuksen yhteishaku syksyllä 2007 alkavan aikuiskoulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla – tutkintoon johtava aikuiskoulutus – ylempään.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Mihin lukion jälkeen? Kaikki tarvittava tieto keskitetysti: opintopolku.fi.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2015.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Erilaisia vaihtoehtoja….
Lukion jälkeen voi hakea opintopolku.fi
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Siirtohaut Opintopolussa
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Avoin ammattikorkeakoulu
Lukiolaisen jatko-opinnot
Ammattikorkeakouluopinnot​
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa

Opiskelijan joustavat mahdollisuudet siirtyä korkeakoulusta toiseen ensimmäisen korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

Joustava opintoketju Pohjois-Savossa-hanke Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen AMK- tutkinto AMK- tutkinto ylempi korkea- koulututkinto ylempi korkea- koulututkinto ylempi AMK- tutkinto ylempi AMK- tutkinto alempi korkea- koulututkinto alempi korkea- koulututkinto 1.sykli 3 v 2.sykli 2 v 3 vuoden työkokemus 1. sykli 3,5-4,5 v täydentävät opinnot? 2. sykli v YliopistoAmmattikorkeakoulu hyväksiluettavat opinnot? hakeutuminen? opiskelijavalinta? JOPS –hankkeen tarkastelunäkökulma

Keskeiset tulokset Keskeiset tulokset oOpintojen ohjaus ja neuvonta keskeisessä asemassa opintojen alkuvaiheessa oAiempien korkeakouluopintojen hyväksiluku sekä sen tunnetuksi ja läpinäkyväksi tekeminen – myös kieliopinnoissa oAlakohtaiset opintoketjumallit oTäydentävät opinnot -käsitteen määrittely oKorkeakoulujen onnistunut profiloituminen Pohjois-Savossa oAlueen korkeakoulujen yhteistyön jatkuminen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

Opintojen ohjaus ja neuvonta keskeisessä asemassa opintojen alkuvaiheessa o Ammattikorkeakouluopinnot ja yliopisto-opinnot eroavat sisällöllisesti ja rakenteellisesti toisistaan o Erilaisen opintopolun kulkeneilla opiskelijoilla opintojen ohjauksen tarve korostuu oOpinto-ohjaajien kokoontumiset Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluku sekä sen tunnetuksi ja läpinäkyväksi tekeminen – myös kieliopinnoissa Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluku sekä sen tunnetuksi ja läpinäkyväksi tekeminen – myös kieliopinnoissa o Alakohtaisissa työryhmissä selvitettiin koulutusaloittain korkeakouluopintojen sisällölliset yhdenmukaisuudet ja eroavaisuudet o Hyväksiluvut 1. syklin tutkintoon vaihtelevat alakohtaisesti sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa oYliopisto hyväksilukee n. 15 op-138 op (suoritettava op) oAMK hyväksilukee n op (suoritettava op) o Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kieliopinnot eroavat sisällöllisesti toisistaan oHyväksilukuja vain kaupan alalla. Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

J Alakohtaiset opintoketjumallit Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

J Alakohtaiset opintoketjumallit Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

Täydentävät opinnot -käsitteen määrittely Täydentävät opinnot -käsitteen määrittely ”Täydentävillä opinnoilla tarkoitetaan opintoja, joilla opiskelijan on täydennettävä osaamistaan, jotta hän on kelpoinen 2. syklin (ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi korkeakoulututkinto) opintoihin. Täydentäviä opintoja voidaan vaatia opiskelijalta enintään 60 op. Mikäli täydentäviä opintoja vaadittaisiin yli 60 opintopistettä, tulee opiskelijan ensin hakeutua 1. syklin (ammattikorkea-koulututkinto ja alempi korkeakoulututkinto) opintoihin. Korkeakoulu päättää siitä, onko opiskelija valintakelpoinen, jos opiskelija ei ole vielä suorittanut täydentäviä opintoja. Täydentävien opintojen kustannuksista vastaa tämänhetkisen käytännön mukaisesti opiskelija itse ja niiden suositeltavana suorituspaikkana voidaan pitää esimerkiksi avointa yliopistoa ja avointa ammattikorkeakoulua.” Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

AMK-tutkinto laajuus op AMK-tutkinto laajuus op ylempi korkea- koulututkinto laajuus op ylempi korkea- koulututkinto laajuus op ylempi AMK- tutkinto laajuus op ylempi AMK- tutkinto laajuus op alempi korkea- koulututkinto laajuus 180 op alempi korkea- koulututkinto laajuus 180 op 1.sykli 3 v 2.sykli 2 v 3 vuoden alan työkokemus 1. sykli 3,5-4,5 v 2. sykli v laajuus yhteensä op laajuus yhteensä op laajuus yhteensä op laajuus yhteensä op tohtorin ja lisen- siaatin tutkinnot tohtorin ja lisen- siaatin tutkinnot 3.sykli 4 v Yliopisto Ammattikorkeakoulu hyväksiluvut Täydentävät opinnot? Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen Yhteenveto

J Korkeakoulujen onnistunut profiloituminen Pohjois-Savossa o Joustava opintoketju-hankkeen selvitykset osoittivat, että Pohjois-Savon korkeakoulut ovat onnistuneet profiloitumaan eri tavalla oAmmatillisesti ja tieteellisesti suuntautuneet oKoulutus ei ole päällekkäistä, vaan toisiaan tukevaa Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Suosituksia jatkotoimenpiteiksi oToimintamallin hyödyntäminen ja edelleen kehittäminen tavoitteena nuorten sitouttaminen alueelle oTäydentäville opinnoille selkeät ja tunnetut käytännöt oOpetus- ja opettajayhteistyön syventäminen ja tukeminen – synergiaetujen etsiminen oTavoitteena on koulutusten kehittäminen jatkossakin toisiaan täydentäväksi ja päällekkäisyyksien karsimiseksi oLaatuosaamisen ja –käytäntöjen hyödyntäminen Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen

J Korkeakouluopiskelijan monet mahdollisuudet Joustava opintoketju Pohjois-Savossa –hankkeen loppuraportti JOPS-hankkeen kotisivut Joustava opintoketju Pohjois-Savossa Tuula Peura ja Ulla Kekäläinen Hankkeen esittely - Kysely- ja haastatteluraportti - Alatyöryhmien loppuraportit