Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi 2012
Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat jousto-opetukseen, mikäli oppilaat hyötyvät siitä Luokanopettajat pitävät joustotuntien aikana omat luokkansa halutessaan Erityisopettajan ryhmä koostuu yleensä rinnakkaisluokkalaisista Erityisopettajan ryhmien koko pienentynyt
Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Osa jousto-tunneista vain yhdelle luokalle lukujärjestysteknisistä syistä Lukujärjestyksessä tilaa myös laaja-alaiselle erityisopetukselle 3h/vko Erityisopettaja pitää tukiopetustunteja max.4h/vko
Joustossa mukana: Koulumme 13 opettajaa oppilaineen Koulumme laaja-alainen erityisopettaja Koulumme erityisluokanopettajat
Kehittämistyön ajanjakso Aloitettiin syksyllä 2010 Arvioitu vuosittain; joulukuussa 2011 väliarviointi helmikuu 2012 veso jouston kehittäminen toukokuu 2012 veso jouston toteutuksen suunnittelu lv Kehitetty arviointien ja suunnitelmien avulla
Valtion tuen käyttö Opettajien koulutukseen Suunnitteluun Opetusvälineistöön
Kehittämistyön antia Ylemmillä luokilla a- ja b-ryhmät saavat omat joustotuntinsa äidinkieleen ja matematiikkaan Opettajalla aika paremmin opettamiseen, kun aikaa ei mene oppimateriaalin laadintaa edettäessä oppikirjojen mukaan tai erillisen yhteisen valmiin suunnitelman mukaisesti Mahdollisuus muodostaa pienempiä ryhmiä ja tarjota yksilöllisempää opetusta eritasoisille oppilaille
Kehittämistyön antia Erityisluokan oppilaille mahdollisuus osallistua yleisopetuksen ryhmään Yleisopetuksen oppilaille mahdollisuus osallistua pienryhmän oppitunneille Madaltaa kynnystä erityisluokkien ja yleisopetuksen luokkien välillä Nyt käytössä myös tukiopetustunteja
Kehittämistyön antia Toisto-opetukseen lisääntyminen sitä tarvitseville Eriyttävän opetuksen toteutuminen myös nopeasti eteneville oppilaille Jouston toteutus tukee tiimiopettajuutta ja rinnakkaisopettajuutta Koulutukset ovat vahvistaneet ja helpottaneet uusien käytänteiden käyttöönottoa
Haasteet Tuntien sijoittelu hankalaa lukujärjestysteknisesti Erityistarpeessa oleville oppilaille olisi syytä tarjota mahdollisuus oppia yksilöllisemmin vielä pienemmässä ryhmässä
Kehittämiskohteet Ylempien luokkien eritysopettajan antama pienryhmäopetuksen säilyttäminen Jousto-opetusta myös kielten opetukseen?