JÄRJESTÖT JA KUNTA – KUMPPANUUDEN UUDET ASKELEET 2.12.2014 Kaupunginsihteeri Jari Horttanainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Kumppanuudella kohti hyvinvointia Tavoitteena on luoda järjestö- ja kansalaistoiminnan alueellinen toimintamalli terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
6Aika-strategian esittely Toukokuu Suurimpien kaupunkien kestävän kehittämisen strategia •Uuden EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2014−2020 yhtenä.
EUREGIO KARELIAN KARELIA EXPERT MATKAILUPALVELU OY Karelia Expert Matkailupalvelu Oy on Pohjois- Karjalan matkailun.
MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
EU-rahoitus Järjestöpäivä Taneli Tiilikainen.
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Maaseudun kehittämisohjelmat ohjelmakaudella Pohjois-Karjalassa
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Kirkkovaltuusto § 29, liite nro 9 Strategia 2015
KESKI-SUOMEN MAAKUNTAOHJELMA MAAKUNTAOHJELMAN TOTEUTTAMINEN Vahvuuksia voimistaen ja voimavaroja kooten uudella kehittämisotteella Hannu Korhonen.
Rakennerahastokausi Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Startti 2020 EU-rahoitusmahdollisuudet Pohjois-Savossa Jorma Holopainen, hallituksen puheenjohtaja Kalakukko ry:n kehittämisstrategia.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
TAITEIDEN TALO VUOSAAREEN Helsingin kaupungin yhteismarkkinointitilaisuus Hotelli Rantapuisto Liisa Winberg, Vuosaari-toimikunnan pj.
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Maaseuturahasto Satakunnassa
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
Maaseudun kehittämisyhdistys ry Rauman seudun ja Vakka-Suomen 7 kunnan alueella toimiva leader-ryhmä, johon kaikki voivat liittyä jäseniksi!
Asukastoiminnan ja yhteisöllisyyden mahdollisuudet kerrostalossa
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Pohjois-Savon ELY-keskus Euroopan kalatalousrahasto Pohjois-Savossa Tuleva ohjelmakausi Pohjois-Savon maakunnan yhteistyöryhmä
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Keski-Suomen maakuntasuunnitelma Maakuntasuunnitelma.
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
EU:n rakennerahastokausi Etelä- ja Länsi-Suomen alueellinen suunnitelma (versio ) ja EU:n komission lähtökohdat kumppanuussopimusneuvotteluihin.
MIUN YHISTYS– Pohjois-Karjalan yhdistysohjelma , Kuopio.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen Kuopiossa
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Lapsi-ystävällinen kunta
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelman toteumakatsaus
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
EU-rahoitus -info: Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
Lisätietoa Sokra-koordinaatiosta
Yrittävä K-P teemaryhmän kokous
Kestävää kasvua ja työtä ESR
Rahoitusasiantuntija Verna Mustonen Kajaani
Rakennerahastohaun painopisteet
Seurannassa olleet rahoituslähteet
Esityksen transkriptio:

JÄRJESTÖT JA KUNTA – KUMPPANUUDEN UUDET ASKELEET Kaupunginsihteeri Jari Horttanainen

JOENSUU ON AKTIIVISTEN IHMISTEN JA YHDISTYSTEN KAUPUNKI - Joensuun asukasluku henkilöä ja pinta-ala km2 -Kaupunkikeskustassa asuu noin asukasta (74 % kaupungin väestöstä) -Joensuun (ydin)seutu muodostaa myös toiminnallisen kokonaisuuden -Joensuu on Pohjois-Karjalan maakuntakeskus -Yhdistysrekisterin mukaan Joensuussa on runsaat 700 rekisteröitynyttä yhdistystä -Liikunta-, nuoriso-, kulttuuri- sekä sosiaali- ja terveysalan yhdistyksiä runsaasti -Järjestöjen toimintakenttä on laaja ja monipuolinen, toimintaa paikallisella, maakunnallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla -Asukas-, kaupunginosa- ja kyläyhdistyksiä kpl -Osalla yhdistyksistä vahvaa hankeosaamista, mutta hankebyrokratia haasteellista monille ja erityisesti pienille yhdistyksille, osaamisen haavoittuvuus *Yhdistykset ovat erittäin tärkeä osa elävää ja kehittyvää kaupunkia *Merkittävä rooli monipuolisena työllistäjänä

KAUPUNKI JÄRJESTÖTOIMINNAN KUMPPANINA, NYKYTILANNE Kaupunki suhtautuu myönteisesti Kaupungin tuki toiminnalle eri toimialoilla (liikunta-, nuoriso-, kulttuuri, asukasyhdistykset, tapahtumatuet, työllistämisen tuet) Toimitilakysymykset usein esillä (tilojen saatavuus, hinta jne.) Kaupungin rooli mahdollistava ja em. tavalla tukeva Maahanmuuttajatyön palvelukeskuksen toiminta käynnistynyt hyvin

JÄRJESTÖ- JA KUNTAKUMPPANUUS TULEVAISUUDESSA Kaupunki ei pysty (tulevaisuudessakaan) tekemään kaikkea itse, toiminnallisia ja taloudellisia syitä Järjestöjen on tiivistettävä yhteistyötään, missä erityisesti? Tilat, tapahtumat, hankkeet, viestintä Järjestöjen rooli yhteisöllisyyden vahvistajana korostuu Palvelutuotannon yhteistyömallit järjestöjen ja kaupungin välillä lisääntyvät Kaupunkikeskusta-maaseutualueet yhteistyön mahdollisuudet avattava Kiihtelysvaaran pitäjäneuvosto aloite……

KOKEMUKSIA LEADER TOIMINNASTA -Joensuun seudun Leader –yhdistys yksi Suomen 56 Leader – ryhmästä (5 kunnan alueella) -Oman alueen kehittäminen toiminnalla ja ohjaamalla hankerahoitusta -Julkinen rahoitus tähän mennessä 13,4 milj. € -Rahoitettuja hankkeita 581 (näistä 150 yrityshanketta -Kaupungin panos v € (3,7€/leader alueen asukas) -Hankkeet suhteellisen pieniä, paikallisia ja maakunnallisia, Suomen sisällä tai kansainvälisiä -Taloja, tiloja, reittejä, kehittämistä, tilaisuuksia, toimintaa, prosesseja

KANSALAISTOIMIJALÄHTÖINEN KAUPUNKIKEHITTÄMINEN JOENSUUSSA EU:n ohjelmakausi Kestävää kasvua ja työtä –ohjelma (TEM) Kohdealueena isot kaupungit Ohjelman tarkempi luonne, erityistavoittet, rahoitus ja hallinnolliset menettelyt päätetään maakunnissa (MYR)

KAKEN ETENEMINEN JOENSUUSSA -Lähtölaukaus ja tiedottaminen, keskustelutilaisuus Toimijoiden kiinnostuksen ja tarpeiden alustava kartoitus (kysely) -Suunnitteluhankkeen toteuttajana Joensuun kaupunki ja Spatia (Itä-Suomen yliopiston alue- ja kuntatutkimuskeskus) -Yhdistykset mukana suunnittelussa -Yhteistyö ja avoimuus -Spatia laatii KaKe:n toimintasuunnitelman ( ) -Suunnitelma määrittelee KaKen suuntaviivat ja painopisteet (kehittämisen teemat) sekä rahoituksen hakemisen ja päätöksenteon menettelytavat

KAKEN SUUNNITTELUN LÄHTÖKOHTIA -Kaupunki hallinnoi ESR:n osarahoittamaa sateenvarjohanketta -Kansalaistoimijoilla on mahdollisuus hakea rahoitusta minihankkeisiin -Kaupunki (kh) nimeää kansalaistoimijalähtöisen kehittämisen toimikunnan, mukana järjestökentän monipuolinen edustus -Kake –toimikunnan tehtävät määritellään toimintasuunnitelmassa -Vuositasolla käytettävissä noin € -Kaupungin panos olisi runsaat €/v (1,15 €/alueen asukas) -ESR:n toimintalinja 5 (sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta), mahdollisesti tl 3 ja 4 (työllisyys, koulutus) -Hankkeen toteutettava vähintään yhtä Kake –ohjelmassa esitettyä kehittämisteemaa

AJATUKSIA KAKE SUUNNITELMAAN LIITTYEN Rohkeita avauksia odotetaan Monipuolisia ja konkreettisia kehittämistoimia Rahoituksen kanavointi kehittämiseen - ei niinkään “koordinaatioon” Kevyt hallinto, vältettävä päällekkäisyyttä jo olemassa olevien rakenteiden ja järjestöpalveluiden kanssa Yhteistyö Leader- ja KaKe –toiminnan välillä Omaleimainen malli, joka huomioi kaupungin keskustan toimijoiden tarpeet ja moninaisuuden Toimet osaltaan toteuttavat kaupungin strategiaa