Osaamisperustaisuus korkeakouluissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Suomen koulutusjärjestelmä
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
PK-kehittämispalvelut
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Oppisopimus ja Eurooppa
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto TRAINET-tapaaminen Pääpostitalo, Helsinki Jaana Mutanen, Erkki Härkönen, Matti Pietilä.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Osaamisperustainen opetussuunnitelma korkeakouluissa
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Savonia-ammattikorkeakoulu
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Osaamisperustaisuus korkeakouluissa 1.11.2012 Jaana Kullaslahti, HAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Hankkeen tavoitteet osaamisperustaisten opetussuunnitelmien kehittäminen työelämä mukana luomassa osaamisperustaisuutta yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja työelämän organisaatioiden yhteistyö kehitystyössä vakiintuu tutkinnot vastaavat Bolognan prosessin viitekehystä nopeampi valmistuminen ja työllistyminen koulutusta vastaaviin tehtäviin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välinen yhteistyö tutkintojen sisältöjen ja rakenteen tarkastelussa syvenee liikkuvuus yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen eritasoisten tutkintojen välillä sekä elinikäinen oppiminen toteutuvat käytännössä

Toimenpiteet 2012-2014 koulutukset ja konsultaatiot opsin kehittämisprosessissa arviointia ja palautetta opsin kehittämistyön etenemisestä rakenteellisen kehittämisen ja Bolognan prosessin tavoitteiden mukaisesti yhteistyöfoorumeja yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yleiseen ja alakohtaiseen työskentelyyn tutkintojen sisältöjen ja rakenteen tarkastelemiseksi kansainvälisissä verkostoissa toimiminen valituilla koulutusaloilla eurooppalaisen liikkuvuuden näkökulman huomioimiseksi opetussuunnitelmien kehittämisessä tiedotusseminaarit työelämän edustajille ja sosiaalisille partnereille julkaisut: esitteet, raportti tutkintojen uudistamisen vaihtoehdoista korkeakoulujen käyttöön

Projektisuunnitelman täsmentäminen AMK/Yliopisto -verkoston kokoaminen Aika Valtakunnallinen AMK/Yliopisto Koulutusvastuu 5-6 2012 Projektisuunnitelman täsmentäminen AMK/Yliopisto -verkoston kokoaminen Ammattikorkeakoulu- ja yliopistokumppanien etsiminen 8-12 Aloitusseminaari 9.10.2012 Kehittämisprosessien suunnittelu korkeakouluissa Korkeakoulukohtaiset OPS-seminaarit, koulutukset/työpajat ja konsultaatiot käynnistyvät Alakohtainen yhteistyöprosessi opetussuunnitelmien arvioimiseksi ja kehittämiseksi käynnistyy 1- 12 2013 Alakohtaiset ja monialaiset seminaarit /foorumit Ops-työryhmien työskentely tukena: koulutukset/työpajat, konsultaatiot, arvioinnit/palautteet Alakohtaiset foorumit yliopisto ja ammattikorkeakoulukentälle työelämäverkostoineen ja työntekijä- työnantajajärjestöineen 1-6 2014 Päätösseminaarit Julkaisu Koulutukset ja konsultaatioprosessit loppuun Alueelliset levitysseminaarit alakohtaisen kehittämistyön tuloksista Alakohtaiset levitysseminaarit

ohjaus ohjaus Lv. 2012 – 2013 Lv. 2013 - 2014 Yhteistyö-foorumit OPS-neu-vot-telut Koulutus Työpaja OPS-semi-naari Koulutus Työpaja OPS versio.. Koulutus Työpaja Yhteistyö-foorumit arviointi arviointi

KV-verkosto: eurooppalainen liikkuvuus Yhteistyöfoorumit TY HAMK Alakohtaiset ja monialaiset foorumit (amkit, yliopistot, yhteistyöyritykset, työnantaja- ja tekijäjärjestöt) Yliopisto LAMK Yliopisto Laurea Alakohtaiset foorumit ja kehittämisryhmät (amkit ja yliopistot, yhteistyö-yritykset sekä työnantaja/-tekijäjärjestöt ) IT Rakennus Liiketalous Kulttuuri Yliopisto KTAMK Yliopisto TuAMK Yliopisto Saimia Mais-teri KV-verkosto: eurooppalainen liikkuvuus Kandi AMK YAMK

Miten opetussuunnitelmaprosessi etenee. - olemassa olevan parantaminen Miten opetussuunnitelmaprosessi etenee? - olemassa olevan parantaminen? - uudenlaisen opsin työstäminen?

AMK toimenpiteet AMKin toimijat hankkeessa? (raportointi-laskennalliset kust.) Yhteiset raamit ops-työlle ? Ops-työn eteneminen? Ops-seminaari ja ops-neuvottelut? Ammattikorkeakoulukohtaiset koulutukset/työpajat ja konsultaatiot, arvioinnit/palautteet? Koulutusvastuukohtaiset / painoalakohtaiset seminaarit ? Yhteistyökumppanit – työelämä – amki - yliopistot – kv? Wiki https://wiki.hamk.fi/display/osaamisperustaisuus/ avoimuus? Teemoja prosessissa? Osaamisperustaisuuden toteutuminen opetussuunnitelmassa Arviointi ja osaamisperustainen ops Arviointikäytänteet ja osaamisperustainen ops