ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA ”Mualiman kaanein”
Kuopion lentoaseman erityispiirteitä Perinteisesti ”liikemies”/ jatkomatkustajia Nykyisin ”jokamiehen oikeus” Tarjonta kasvanut Hinnat laskeneet Lentoturismi (charterlennot) kovassa kasvussa Maisemallisesti ”Maailman kaunein” lentoasema Saapuvat charterlennot/-sarjat kasvussa tavoite> ympärivuotisuus! Ns. YT-lentoasema Takaa monipuolisen lennonvarmistuspalvelun
Yksi syy lisääntyneeseen matkustamiseen
Kuopion lentoaseman erityispiirteitä Kehittämiskohteet: Lisää parkkitilaa > syksy 2005 Rissalan Yrityskylä > 2005 – Sisääntulotie > Terminaalin laajennus > Järviterminaalihanke > 2007 - 2008 Lennonjohdon uusinta >2007 Suoria ulkomaan reittilentoja ??Jyväskylä – Tukholma Poikittaisyhteydet paremmiksi
Historiaa ja näkymiä Lentomatkustajamäärän kehitys: v. 2003 n. 268 000 v. 2004 n. 289 000 v. 2005 ennuste n. 300 000 - lentoyhtiöiden välinen kilpailu positiivista - Varkauden lentoaseman liikenne? - charter lennot lisääntyvät Mahdollista, n. 10-15 v:n kuluttua 500 000 matkustajaa
JÄRVITERMINAALI Idea käynnistyi noin viisi vuotta sitten Tavoitteena luoda koko Saimaan altaan ympärivuotista matkailua palveleva loistavalla paikalla niin matkailullisesti kuin maisemallisestikin oleva keskus. Hankkeessa mukana mm. Kuopio, Siilinjärvi, Nilsiä, Juankoski, TE- keskus, Pohjois-Savon liitto, Ympäristökeskus, Merenkulkupiiri, sekä Ilmailulaitos
JÄRVITERMINAALI Tilanne nyt: Väylän luotaukset tehty Väylän ympäristölupahakemukset käsittelyssä Vuosi 2007 edelleen tavoitteena aloittaa rakentaminen
Näkemys markkinoiden kehittymisestä > 2008 Taantumavaihe kuroutunut kiinni. Suomen lentomatkustus seuraa yleistä kansantalouden kehittymisvauhtia Kansainvälinen lentomatkustus kasvaa jaksolla keskimäärin 2.5 – 4 %/v Kotimaan lentomatkustus kasvaa jaksolla keskimäärin 1.5 – 3 %/v
Näkemys markkinoiden kehittymisestä > 2008 Low-cost -lentoyhtiöiden vakiintuminen/voimistuminen lisää kysyntää noin 1-3 %-yksikköä/v. Paikalliset vaikutukset ovat lentoasemakohtaisesti suurempia. Pienten kenttien mahdolliset liikennekatkokset tai liikenteen loppuminen Kansainväliset kriisit ja mahdollinen kansainvälinen terrorismi laskee kysyntää 3-6 % “normaalista”. Vaikutus on yleensä 3-6 kuukautta elleivät tilanteet toistu.
Investoinnit Investoinnit ovat lähivuosina pääsääntöisesti korvausinvestointeja ja turvallisuutta varmistavia investointeja noin 35 M€/vuosi Kehittämisinvestointeja on noin 10-20 M€/vuosi Näköpiirissä ei ole suuria yksittäisiä kehittämiskohteita Kehittämiskohteet valitaan liiketaloudellisin perustein kysynnän mukaan
Miten turvataan kilpailukyky kansainvälisessä liikenteessä? Kansainväliset henkilöliikenneyhteydet tarkoittavat Suomen tapauksessa ennen kaikkea hyviä lentoyhteyksiä. Lentokuljetuksia lukuun ottamatta sijaitsemme 2-3 päivää kauempana päämarkkinoilta kuin keskieurooppalaiset kilpailijat.
Helsinki-Vantaan kehittyminen merkittäväksi kansainväliseksi kauttakulkuasemaksi (Gateway) Venäjä/Kaukoitä mahdollistaa monipuolisen ja toimivan reittiverkoston muodostumisen. Voimakkaasti lisääntyvän Kaukoidän kaupan ja lentoliikenteen myötä meille tarjoutuu mahdollisuus merkittävään matkustajakoneiden rahtikapasiteettia hyödyntävään kauttakulkevaan lentorahtiin.
Logistinen asemamme on edullinen Venäjään nähden, mikä lisää toimivan infrastruktuurin, lentoasemien, satamien ja rajanylityspaikkojen merkitystä. Palvelutasomme satamissa, lentoasemilla, maantie- ja rautatiekuljetuksissa, terminaaleissa ja rajanylityspaikoilla on jatkuvasti kehityttävä kilpailukykymme suotuisan kehityksen varmistamiseksi.