Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas
Kansalliset kirjastoverkkopalvelut Korkeatasoisten tietoaineistojen saanti –Kansalliset tietokannat: Arto, Fennica, Linda, Vesa, Viola –FinELib ja Nelli-portaali Digitaalisen kirjaston palvelu- ja työympäristö –Digitaalisen kirjaston ohjelmistot: Aleph ja Voyager – kirjastojärjestelmät, MetaLib/SFX (Nelli-portaalin sovellus), DSpace –Kirjastoalan formaatit ja standardit Kirjastotoiminnan tuloksellisuus ja vaikuttavuus –Tieteellisten kirjastojen yhteistilasto KITT –kyselyt
Kansallinen käyttäjäkysely 2008 Yleisten kirjastojen teemat: Paikallis- ja etäpalvelujen käyttö Kirjasto asioimisympäristönä Aineistot Asiakaspalvelut Verkkopalvelut Palvelujen vaikutukset
Yleisten kirjastojen palvelujen vaikutukset Lukemis- tai kulttuuriharrastusten tukeminen Tarvittavan tiedon löytyminen Virikkeet vapaa-aikaan ja harrastuksiin Elämänlaadun paraneminen Sosiaaliset kontaktit Tietoteknisten taitojen kehittyminen
Kyselyt ja tiedontarpeet Tiedontarpeet: mitä halutaan tietää kullakin tasolla –kansallinen taso –sektoritaso –maakunnan, kimpan tms. taso –kunta- / organisaatiotaso –toimipistetaso Miten voidaan parhaiten kerätä tietoa eri toimijoiden tarpeisiin eri tasoilla Tiedonkeruumenetelmä ei itsetarkoitus –tiedon käytön näkökulma Työnjako
Keskittäminen tai ulkoistaminen –suunnittelun ja toteutuksen koordinointi –tekninen toteutus, kyselylomakkeet –yhteenvedot ja analyysit Paikallisesti –tulkinta –toimenpiteiden suunnittelu kyselyn perusteella –tiedottaminen asiakkaille ja sidosryhmille
Kyselyraportit verkossa Kansallinen käyttäjäkysely – ayttajakysely2008.htmlhttp:// ayttajakysely2008.html Katso myös: Kysely Kansallisista kirjastoverkkopalveluista – siakaskysely2008.htmlhttp:// siakaskysely2008.html