Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Sanna Metsälä.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
Toimintaohjeet opelle
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
OHJEITA ANSIOLUETTELON KIRJOITTAMISEEN
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit eilen? Mitä hän teki eilen?
Toimintaohjeet opelle
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Puhu parin kanssa. Mistä kaupungista sinä olet kotoisin
Uskontoa vai kulttuuria? Timo Liukkonen & Juho Schroderus.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnot ilmiöinä.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
16. Uskontojen moninaisuus
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Kansanlähetyksen työ Virossa
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
Lisätietoja Sanna Hiltunen, p
MUUTTUVA KRISTINUSKO Luku 18 – Ydinsisältö.
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
3. Katsomukset vastaavat perimmäisiin kysymyksiin
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
ELÄMÄN TARKOITUS (ET).
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)

Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Mistä on kysymys? Kirjan lähtökohtana on se, että juutalaisuudella, kristinuskolla ja islamilla on yhteiset juuret. Näissä uskonnoissa on paljon yhteisiä kertomuksia, henkilöitä ja elementtejä. Työskentely yhteisten kertomusten parissa luo ymmärtämystä ja arvostusta toisia uskontoja kohtaan. Samalla oma uskonnollinen identiteetti voi vahvistua.

Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Miksi tällainen kirja? Kirjan juuret ovat Ruotsissa, Rinkebyn monikulttuurisessa koulussa. Opettaja Dorothea Rosenblad on koonnut kirjaan käyttämiään menetelmiä ja omia kokemuksiaan. Aineisto on syntynyt uskontotiedon opetuksen konkreettisiin tarpeisiin. Oleellista on se, mikä meitä yhdistää – ei se, mikä meitä erottaa.

Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset ja suomalainen uskonnonopetus Abrahamin lapset -aineistoa voidaan käyttää myös ryhmissä, joissa on vain yhden uskonnon edustajia. Kirja voi toimia opettajan työvälineenä ja opetuksen lisäaineistona, ”ideapankkina”. Kirjaa ei tarvitse käyttää kannesta kanteen. Käsiteltäväksi voi poimia myös yksittäisen kertomuksen.

Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Kirjan kantava idea Aineisto rakentuu pyhien kertomusten varaan. Kertomuksia työstetään kirjoittaen, näytellen, piirtäen ja keskustellen. Kertomukset ovat ”uskonnon äidinkieltä”. Työskentelyissä hyödynnetään IE-metodia: identifikation skapar empati – samaistuminen luo empatiaa.

Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Lupaus Iisakin syntymästä Kirjoita lyhyt kertomus valitsemastasi näkökulmasta. Kirjoita minä-muodossa: ”Olen Saara. Kuulin vieraiden juttelevan Abrahamin kanssa. Ajattelen…”

Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Kirjoitustehtävä Olet Abraham. Vieraat ovat juuri lähteneet. Mitä ajattelet? Olet Saara. Kuuntelit salaa Abrahamin ja vieraiden keskustelua. Mitä ajattelet nyt? Kirjoita, mitä Abraham ja Saara keskustelivat vieraiden lähdettyä.