Pilottiprojekti viljelijätukien sähköisestä hausta 2008 Kokemuksia ja palautetta Ilkka Kommeri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ilkka Kommeri / Jani Alkava
Advertisements

Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Eläinten hyvinvoinnin tuki
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Lomakkeet 2012 Porvoo
Vipu-palvelu ja tukihaku 2013
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
”Sähköistämisen” merkitys vaihtoon haussa -Ulkomaille opiskelemaan lähtevät Kv -hallinnon kevätpäivät Seinäjoki Nina Björn, Maiju Kannisto &
Tuki-info 2014 Tuki-info Vihti Lohja
Sähköinen tukihaku 2012 Annika Korpilo.
MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
Tilannekatsaus sovelluskehitysprojektiin Marraskuu 2008 Ilkka Kommeri
Sähköinen asiointi 2014 Tukihakukoulutus Tampere 13.2 / Oulu 19.2.
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Tukihakumateriaali 2014 Pia-Maria Jokipii (Tampere)
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Vipu 2014 Sovelluksen esittely
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
EURA 2007 EU:n rakennerahastojen hallintajärjestelmä.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TYÖHAKEMUS.
WELLNESS DIARY HYVINVOINTIPÄIVÄKIRJA
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
Tukioikeuksien siirrot
Esko Leinonen Maaseutuvirasto Oulu
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.
Kasvihuonetuki 2014 Ohje hakijalle
Huolen puheeksiottaminen
Väestönmuutos , maakunnittain
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Tekesin EAKR Etelä-Pohjanmaalla ”KTM:n hallinnonala, toimintalinja 2.1 ”haasteelliset alueet”: v = 516 keur (EU+kans) keur (kunta) lisäksi.
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Sähköinen tukihaku 2015 Mäntsälä Hyvinkää
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Keski-Uudenmaan maaseutuhallintopalvelut
Mikä HYRRÄ ? Anne Heikintalo, ProAgria Länsi-Suomi
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
ABI-INFO Lyseonpuiston lukio. ”Pois unteluus ja hervakkuus …” viimeistään nyt vastuun omista ratkaisuista valintasi ja ilmoittautumiset ovat.
Modulaatio ja koodausTimo Mynttinen1 Varmenteet ja PKI Julkisen avaimen järjestelmä on pelkkä tekniikka. Arkikäyttöä varten avain ja tieto sen haltijasta.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Valvoja, professori Riku Jäntti
TILATUEN AIKATAULUT Tuki- ja valvontakoulutus Oulunsalo Huittinen Joensuu
Tentti. Olio-ohjelmoinnin perusteet | Kevät 2015 | Jorma Laurikkala2 Tentti Torstaina klo 16–20 D10ab (Päätalo). Pääasiassa Java-ohjelmien kirjoittamista.
Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Satu Lappalainen ITÄ-SUOMEN INNOVATIIVISET TOIMET -OHJELMAN HAKU Rahoitusasiamies Satu Lappalainen.
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
Sähköinen päätukihaku ja tukihaun aikataulu Crusell, Uusikaupunki.
Tukioikeuksien siirrot  Voidaan siirtää pysyvästi tai määräajaksi  Tehdään lomakkeilla 103A ja 103B  Lomakkeen 103A saat joko Vipu-palvelusta tai kunnasta.
Manner-Suomen maaseutuohjelman päätöksenteko Ohjelmakausi Maakuntasali Sivu
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Ennakkotuloksia toimeentulotuen Kela-siirrosta
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Ajankohtaista kartoista ja peruslohkokäsittelystä
Ulkoinen pelastussuunnitelma päivystävän palomestarin työkaluna
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Päätukihaku Vipu-palvelussa 2019
Liikunnan olosuhteet yhteisessä tietokannassa
PERA – turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA –hanke) Pilottivaihe
Esityksen transkriptio:

Pilottiprojekti viljelijätukien sähköisestä hausta 2008 Kokemuksia ja palautetta Ilkka Kommeri

Taustaa Laki sähköisestä asioinnista hallinnossa (1318/1999, uudistettu 13/2003) Viljelijätietojen selainpalvelu Vipu käyttöön 2003 Sähköinen sonnipalkkiohaku käyttöön 2005 –Vipun ja sähköisen sonnipalkkiohakemuksen käyttö suhteellisen vähäistä (10-15 % viljelijöistä) Peltokarttasovellus viljelijöiden käyttöön 2007

Projektin tavoitteet ja lopputulos Määritellä, suunnitella ja toteuttaa rajoitettu pilottisovellus vuoden 2008 viljelijätukien päätukihakuun. –Vähintään 50 viljelijää hakee tukea sähköisesti Hankkia kokemuksia –Teknologiasta –Sähköisestä hakuprosessista –Sähköisen lomakesovelluksen liittymistä kolmannen osapuolen toimittamiin viljelijäohjelmiin ja Tukisovellukseen Tavoitteena ottaa pilotti käyttöön Käyttäjien kokemukset kartoitetaan Projektin lopputuloksena on toimiva pilottisovellus ja kokemuksia viljelijätukien sähköisestä tukihausta. Pilotin kokemusten perusteella päätetään jatkotoimista.

Sähköisen tukihaun ympäristö

Projektin rajaukset I Mukana 14 kuntaa kolmen TE-keskuksen alueella (Varsinais-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Savo) –Käyttäjien neuvonta pääosin kuntien vastuulla, Mavin help-desk auttoi tietyissä tilanteissa Rajattu toiminnallisuus –Sisällöllisesti mukana101A, 101B, 102A, 102B –Esim. peruslohkojen hallinnansiirrot, yhdistämiset ja jaot, tukioikeuksien hallinnointi oli rajattu pilotin ulkopuolelle

Projektin rajaukset II Kolme viljelysuunnitteluohjelmistoja tarjoavaa ohjelmistotoimittajaa mukana –Suonentieto, Pro-Agria ja Softsalo –Kasvulohkodatan siirto sähköiseen palveluun

Tuloksia 2008 Yleisesti ottaen projekti onnistui hyvin –Kaikki tärkeimmät tavoitteet saavutettiin Sovellus oli käytössä koko huhtikuun ilman isompia ongelmia Saatiin kokemuksia erilaisista tekniikoista ja rajapinnasta kolmansien osapuolten toimittamiin ohjelmiin 256 tilaa jätti hakemuksia sähköisesti (1008 lomaketta) –Noin 2/3 siirsi kasvulohkotiedot viljelysuunnitteluohjelmasta Saatiin paljon hyödyllistä palautetta sekä loppukäyttäjiltä että kuntien viranomaisilta

Kokemuksia ja johtopäätöksiä I Pilotin myötä saatiin arvokasta kokemusta ja tietoa jatkoa varten –Pilotin kautta tuli esiin monenlaisia tukikäsittelyn ongelmia ja yksittäistapauksia Sähköisen tukihaun kehittäminen edellyttää sekä hallinnon että tietojärjestelmien kehittämistä yhtäaikaisesti Viranomaistoiminnot pitää saada käyttöön samoihin aikoihin kun sähköinen tukihaku avataan

Kokemuksia ja johtopäätöksiä II Kuntien asenne ja viljelijöiden rohkaiseminen tärkeää sähköisen tukihaun kannalta Kaksitasoinen käytön tuki (kunnat – Mavin HD) toimi ainakin pilotissa hyvin EU-avustajat/neuvojat tärkeä sidosryhmä sähköisessä asioinnissa Pilotin käyttöaika (7 pv/viikko) riittävä?

Sovelluksesta saatua palautetta Lomake 101A (MAATILALOMAKE) + Lomake oli hyvä. Helppo ja selkeä täyttää Lomake 101B (TUKIHAKEMUS) + Lomake oli selkeä ja nopea täyttää - Liitteitä ei pystynyt palauttamaan sähköisesti (esim. vuokrasopimus) Lomake 102A (PERUSLOHKOLOMAKE) + Helppokäyttöinen ja selkeä + Esitäyttövaihtoehdot kätevät, helpottivat täyttöä huomattavasti - enemmän väriä, rivit eivät erotu kunnolla - eroavaisuuksia paperilomakkeen ja sähköisen lomakkeen kesken - lohkojen jakoja ja yhdistämisiä ei voinut tehdä sähköisesti Lomake 102B (KASVULOHKOLOMAKE) - epäselvä ja sekava lomake - ei näkynyt kokonaan ruudulla + muutaman mielestä ok, + esitäyttö viljelysuunnitteluohjelmistosta hyvä juttu!

Lomakkeiden esikatselu/tulostus

Palvelun käytettävyys Vastausten keskiarvo 8,5

Palvelusta saatava hyöty Vastausten keskiarvo 8,7

Palvelu kokonaisuutena Vastausten keskiarvo 8,7

Palvelun hyvät puolet, (avoin kysymys) - hakemuksia voi jättää virka- ajan ulkopuolella - ei tarvitse jonottaa maataloustoimissa palautettaessa lomakkeita - täyttäminen ja palautus on nopeaa - helpottaa tukihakemusten täyttöä, koska allekirjoituksia ei enää tarvita - yhteensopivuus viljelysuunnitteluohjelmistojen kanssa Palvelun huonot puolet, (avoin kysymys) - kaikkia lomakkeita pystynyt palauttamaan sähköisesti - pdf- lomakkeiden luonti ja tulostus takkuili - tekniikan toimivuus, hakemusten perille meneminen - kun hakemukset jätetään sähköisesti jää kunnan tekemä hakemusten tarkistus pois, jolloin ei voida olla varmoja siitä, onko hakemukset täytetty oikein vai ei

Käyttö tunneittain

Käyttö viikonpäivittäin

Käyttö hakuaikana