Www.turkuai.fi YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
PK-kehittämispalvelut
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
osana opiskelijan PLE:tä
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
* Saksa, Neustadt * Norja, Oslo * Suomi, Lumijoki * Suomi, Siilinjärvi * Liettua, Pagegiai * Espanja, Villaviciosa.
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Kuuluu valtakunnalliseen Opin ovi –perheeseen Toiminta-aika Toimijat: Länsirannikon koulutus Oy WinNova Satakunnan koulutuskuntayhtymä.
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Työelämän kehittämishanke ”Taitopuisto III”. Hankkeen keskeinen tavoite Seudulla ja laajemminkin tunnettu ja arvostettu, asiakaslähtöinen, joustavasti.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Opiskelijoiden vuosipalaute 2014.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Teini MINNO esiselvitys ( S12538) ohjausryhmän kokous IV Laura-Maija Hero Projektipäällikkö Tulokset Laura-Maija Hero
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
EuroSkills ja WSC-tilanne Olavi Lähteinen Turun ammatti-instituutti, suunnittelupäällikkö WSC elektroniikan pääekspertti EuroSkills elektroniikan.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Seinäjoki Hilkka Lassila. Ryhmä yritteliäitä ja aktiivisia restonomi- ja tradenomiopiskelijoita, jotka yhteistyössä kummiyritysten kanssa opiskelevat.
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Esityksen transkriptio:

YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov

* SISÄINEN YRITTÄJYYS * KUSTANNUSTIETOISUUS * KOKONAISVALTAINEN KÄSITYS YRITYSTOIMINNASTA * OMAN OSUUDEN YMMÄRTÄMINEN YRITYKSEN TOIMINNASSA * YRITTÄJÄMYÖNTEISYYS TAVOITE

Sisältö 2 ov TEOREETTINEN OPISKELU -1ov OPPIKIRJAAN POHJAUTUEN -1ov YRITYSTAUSTAA JA PAPERITÖITÄ NORMAALITOIMINTAAN SIDOTTUNA 3 ov INTEGROITUNA MUIHIN OPPIAINEISIIN

Toteutus Koko opiskelun ajan jatkuva prosessi 1.-vuosi 0,5 ov yritystoiminnan perustiedot Harjoitustöitä ikään kuin yrittäjänä Toteutus ammatillisissa perussisällöissä Toiminnan kustannusseuranta tehtyjen harjoitustöiden pojalta

2. Vuosi Harjoitteiden teko kustannustietoisesti Asiakastöiden ja urakoinnin suorittaminen ”tuottavasti” Toiminnan seurantaa ja raportointia Toimitaan liittyvien asiakirjojen laadintaa 1 ov teoreettinen opiskelu oppikirjaan pohjautuen

3. Vuosi 0,5 ov teoreettisia opintoja Urakoinnin teko tuottavasti Yrityksen paperisotaa ja kustannusseurantaa Tuottavuuden jatkuva kehittäminen Toiminnan kokonaisuuden ymmärtäminen Yhteistyö kaupan- ja hallinnon yksikön opiskelijoiden kanssa

Hankkeen tarkoituksena on: 1.Yritystoimintaa sekä yrittäjyyttä tukevien pedagogisten menetelmien/käytänteiden luominen ja käyttöönotto. 2. Yritysyhteistyöhön luotavien uusien toimintamallien kehittäminen, kokeilu sekä käyttöönotto. 3. Koulusta työelämään suoraan tuottavaksi tekijäksi 4. Alueellisen yhteistyöverkoston luominen ja vakiinnuttaminen. 5. Hankkeen tulosten levittäminen muihin koulutusorganisaatioihin, kokemusten vertailu (vertaisarviointi) ym yhteistyö

KIITOS HEMMO AIRASMÄKI Ammatillisten aineiden lehtori