Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ohjausryhmän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koulutus (Learnign opportunity) hakukohde, opiskeluoikeudet ja opintosuoritukset.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoon perustuvaa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Mitä.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Tämän session aiheet RAKETTI-OPI-osahankkeen esittely
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Updated
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
ERASMUS+ EMREX - suoritustietojen siirtotyökalun hyödyntäminen Suomessa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Tiptop – kuukausiraportti 10/2012 Mats Lindstedt.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opi,
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
ARKKI-työn tulokset Opin leirin tuloksien käsittely ja jatkotyöstö.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Tietovarasto toiminnan tukena IT-palvelut – Petri Heinonen.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ohjausryhmän kokous : OPI-osahankeen esittely 3.1 ARKKI 3.2 TIPTOP

Opi-osahanke –Tuottaa korkeakouluille yhteisen opiskelun ja opetuksen tukitoimintojen tavoitetilan kokonaisarkkitehtuurin kuvauksen –Suunnittelee, miten opiskelijan ja opetuksen tuen tietojärjestelmäpalvelut toteutettaisiin yhteistyössä siten, että syntyy hyvin yhteentoimiva palvelukokonaisuus

Esityksen sisältö 3.1 ARKKI-leirin tulosten esittely ja käsittely –Arkkitehtuurityön jatkamistapa –Arkkitehtuurin päälinjaukset –Sitoutuminen arkkitehtuuriin 3.2 TIPTOP-kehitysprojekti –Tavoitteet –Eteneminen –Johtopäätökset

KORKEAKOULUJEN OPISKELUN JA OPETUKSEN TUKIPALVELUIDEN KOKONAISARKKITEHTUURI 3.1 ARKKI-leirin tulosten esittely ja käsittely

Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kokonaisarkkitehtuurityö Sisällön kehittäminen Sitoutuminen, päätöksenteko Teknologia- alusta –OHA, TIHA, Opi-osahanke –Valmiin luonnoksen esittely ja jatkokehitys syksyllä 2011 –Arkkitehtuuria toteuttavia kehitysprojekteja jo 2011 alkaen (TIPTOP, LVI, TARJONTA) –KOKOA, OKM, SADe (VM), OPH, Opi, kk:t –Vuoden 2012 alusta alkaen korkeakoulujen osalta; RAKETTI-Opi –Pelisäännöt 2011 loppuun mennessä (RAKETTI-pelisääntöryhmä) –Opi-INTEGRAATIO, SADe, FUCIO, AAPA, kk:t –Viestiväylä, yleis- ja järjstelmäpalvelut –Päätöspisteet akuutteja sidosryhmillä

Prosessit-palvelut XDW Opin arkkitehtuuri

Julkinen hallinto Opetustoimi ja tutkimus Kk-laitoksen velvoitteet Korkeakoulujen yhteistyö Korkeakoulut Oppijan viite-arkkitehtuuri – Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonais- arkkiteh- tuuri KA-työn tasot ja siiloja IAM Yleis - ja järjestelmäpalvelut

Toimintaympäristön muutos: Opiskelu ja tutkinnot –Opiskelijat hakeutuvat nykyistä laaja-alaisempiin koulutuskokonaisuuksiin. –Tutkinnon tavoitteet yleismaailmallisempia; erityisosaaminen syntyy aktiivisen työelämäosallistumisen avulla. –Yhteistyö koulutuksen järjestämisessä on lisääntynyt kansallisesti ja kansainvälisesti. Opetustarjonta on pirstaloitunut eli yhteen tutkintoon opetusta tuottavien toimijoiden määrä on kasvanut. –Liikkuvuus on muuttunut vallitsevaksi toimintamalliksi. Opiskelijat suorittavat opintoja useammassa korkeakoulussa.

Toimintaympäristön muutos: Tietoon perustuvien palveluiden merkitys –Seurannan merkitys on kasvanut suunnittelun lähtökohtana. –Opiskelijoiden tuen tarve kasvanut "itseohjautuvuuden" vuoksi.

Toimintaympäristön muutos: Tietovarannot ja tietojärjestelmät –Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot ovat korvanneet nykyisiä organisaatiokohtaisia tietovarantoja. –Tietojärjestelmät ovat palvelupohjaisia ja niiden moduulit joustavasti vaihdettavissa tarvittaessa. –Korkeakoulut kehittävät aktiivisesti palveluja. Ratkaisut noudattavat standardeja.

Arkki sanastoa –Oppija: henkilö, josta voi tulla hakija, hakija, opiskelija, entinen opiskelija –Tietovaranto: palveluiden ja prosessien tarvitsemat ja muokkaamat tiedot –Prosessi: toiminnassa tuloksia tuottava ketju –Palvelu: tuottaa prosessien tarvitseman tietojen käsittelyn (ei tarvitse olla atk:ta), sama palvelu voi esiintyä useassa prosessissa –Järjestelmäpalvelu: yleinen toiminnallinen tai tekninen palvelu, jota prosesseita palvelevat sovellukset voivat käyttää

Arkkitehtuuriperiaatteet 1.Palveltava toiminta on jatkuvasti uudistuvaa 2.Käytettävät palvelut ja palveluita käyttävät prosessit poikkeavat eri asiakkailla 3.Siirtymä kohti tavoitetilaa on asteittainen, ”modulaarinen” 4.Tietovarannot muodostavat yhteisen ytimen (XDW) 5.Arkkitehtuuri- ja integraatiotason kontrolli halutaan säilyttää ”in house” 6.Kokonaisarkkitehtuurinäkemys on palvelukeskeinen (SOA) tässä ja sidosarkkitehtuureissa

Päälinjaukset –Perustuu keskeisten tietojen yhteentoimivuuteen –Yhteinen käsite- ja tietomalli –Keskitetyt tietovarannot –Tiedon liikkuvuus –Yhteiset toimintaa tukevat palvelut keskeisille tiedoille (esim. opiskelijat, suoritukset, opetustarjonta jne.) –Erillisiä ratkaisuja erityistarpeisiin (esim. tietyt kansainväliseen opiskelijavaihtoon liittyvät palvelut)

Erillisiä ratkaisuja erityistarpeisiin –Esimerkiksi kansainvälisen opiskelijaliikkuvuuden palveluita Mobility Online, MoveOn, SoleMove (FIN) jne. –Erityistarpeet, joita näillä tuetaan –Partnerikorkeakoulut ja yhteystiedot –Ohjelmien hallinnointi (esim. ERASMUS) –Hallinnon työkalut (kuten vaihtohakemukset, vaihtoapurahat) –Raportointivälineet

Yhteiset toimintaa tukevat palvelut keskeisille tiedoille –Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden tietovarannot = Tärkeimmät tiedot opintohallinnon tietojärjestelmissä ja raportoinnissa –Tämän tiedon yhteentoimivuus olennaista: keskitetyt tietovarannot ja tietojen liikkuvuus (rajanpinnat…)

Valittu ratkaisutapa ”Assemble” AcquireBuildSubscribeAssemble Components Integrated solutions Internal activities External suppliers Peoplesoft HiSinOne Mobility Online etc. Syllabus etc. Etc. Platform LADOK3 (SWE) RAKETTI (FIN) RS3G (EU) Kuali (USA) … Admissions Contact information LADOK3, Reijo Soréus, Arkkitehtuurileirillä (Ruusuke lainattu Gartnerilta; muokattu sovelluksien ja alustojen listaa)

Opin arkkitehtuurin luonnos

Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden KA: jatkokehitys ja implementointi TIPTOP SADe+KSHJ KK:iden muita OPI -LVI/Maksu

Tähän sitoudutaan –Opin Synergiaryhmä ottanut vastuulleen luonnoksen jatkokehityksen –RAKETIN Opi-osahankkeen ohjausryhmä on sitoutunut kehittyvään arkkitehtuuriluonnokseen ja –RAKETTI-hankkeen ohjausryhmä on sitoutunut luonnokseen päätöksellään –Korkeakoulut ja sidosryhmät voivat sitoutua myöhemmin (2012 alkaen; pelisäännöt)

TIETOON PERUSTUVAA TUKEA OPISKELIJAN OPINTOPOLULLE – TIPTOP 3.2 TIPTOP-kehitysprojekti

TIPTOP = ”Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle” –RAKETTI-Opissa valmisteltu kehitysprojekti –Perustuu Opissa laadittuun Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kokonaisarkki-tehtuuriin (Arkki) ja toteuttaa sitä –Tukeutuu ESR-rahoitukseen

Toimintaa tukevat palvelut: yleisin taso (Arkki) Koulutuksen suunnittelu HOPS Ilmoittautumis- palvelu Koulutustarjon- nan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opetustarjonnan esittäminen Arviointipalvelut Opintojen etenemisen seuranta

TIPTOP-kohteena Koulutuksen suunnittelu HOPS Ilmoittautumis- palvelu Koulutustarjon- nan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opetustarjonnan esittäminen Arviointipalvelut Opintojen etenemisen seuranta

Hakeutujan verkkopalveluiden kohteena Koulutuksen suunnittelu HOPS Ilmoittautumis- palvelu Koulutustarjon- nan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opetustarjonnan esittäminen Arviointipalvelut Opintojen etenemisen seuranta KOTVE; Tarjonta tietovaranto K S H J TOR; KSHJKSHJ; OPI-LVI ja -MAKSU

Tietovarannot (Arkki)

TIPTOP-kohteena

Osallistujat –Päätoteuttaja ja projektin johto: CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy –Osatoteuttajat: Metropolia, TAMK, TaY, TY, OAMK, JY, LAMK, HAMK, Laurea, (HY käsitetyön osalta) –Edustettuina seuraavat opintohallinnon järjestelmät, joiden piirissä 91% kaikista korkeakouluopiskelijoista –Winha (ammattikorkeakoulut) –Oodi (yliopistot; käsitetyön osalta) –Opsu (yliopistot) –Asio (ammattikorkeakoulut) –Korppi (yliopistot)

Tavoite –TIPTOP-projektin tavoitteena on tukea korkeakouluopiskelijaa opintojen ja opiskelun suunnittelussa, niin että tämä ei ajaudu tilanteeseen, jossa opintojen eteneminen hidastuu ja opiskelija syrjäytyy opinnoista. Tähän tavoitteeseen pyritään tuottamalla opetustarjonnasta ja siihen liittyvistä vaatimuksista, opiskelijan henkilökohtaisista opintosuunnitelmista sekä opintoihin osallistumisesta ja opintosuorituksista korkeakoulurajat ylittävä, kattava tietopohja. –Tätä aikaisempaa kattavampaa tietopohjaa hyödyntäisivät sekä opiskelija itse että opiskelijalle tukipalveluita tarjoavat tahot. Kattava palvelu mahdollistaa paremman syrjäytymisvaarassa olevien ja tehostettuja tukitoimia tarvitsevien opiskelijoiden tunnistamisen. Kehitystyössä keskitytään erityisesti opintopolun nivelkohtien tukipalveluiden tietotarpeisiin.

Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle: TIPTOP-lopputuotteet –Korkeakoulujen ja yksittäisten tutkintovaatimuksien rajat ylittävä oppijan yksilöllinen palvelu: –Henkilökohtaisessa kokonaisvaltaisessa opintosuunnitelmassa (eli opintojen suunnittelemisessa ja opintojen ohjauksessa) –Reaaliaikaisessa opintojen seurantatiedossa –Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa

Projektin resurssit ja aikataulu –Projekti käynnissä 3Q Q 2013 (2,5 vuotta) –Resurssit henkilötyönä noin 30+ htv –Osaprojektit (noin osuus kokonaisuudesta) –Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle eli TIPTOP-projekti (20 %) –Tietoon perustuvat palvelut -osaprojekti (25 %) –Ratkaisut-osaprojekti (50 %) –Tuotteistaminen ja hankinnat -osaprojekti (5 %)

Yleinen aikataulu

Projektin valmistelu –Projektin hyväksyminen ESR-rahoitukseen on periaatteessa taattu 12/2010 –Tarkennettu projektisuunnitelma perustuu Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonaisarkkitehtuuriluonnokseen –Projektisuunnitelma on sisällöllisesti valmis ja 06/2011 tarkennetaan budjetointia ja henkilöresurssien yksityiskohtaista jakoa –”Midleware-alustaratkaisun” valintaan tähtäävä työ on jo käynnistetty

Johtopäätökset –Meillä on asiantuntijajoukko, joka on sitoutunut ja kyvykäs kehittämään yhteisiä palveluita (Opi) –Meillä on näkemys siitä, mitä seuraavan sukupolven opiskeluiden ja opetuksen tukipalvelut ovat (Arkki) –Meillä on projekti, jossa yhteinen ydin rakennetaan 2013 loppuun mennessä (TIPTOP)

Lisätietoja –RAKETTI-Opi-wiki: –Opi-koordinaattori Lauri Stigell ( ) –Pelisäännöt –Synergiaryhmä –TIPTOP-projekti –Opi-koordinaattori Pekka Linna ( ) –Opin ohjausryhmä –Arkki-työ –Opi (ät) csc.fi