Mitä kieli on?.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Advertisements

Yhdyssanat ja alkukirjaimet
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kognitiivinen kehitys
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Numerot suomenkielessä
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
¡Español, por favor!.
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
Visual Basic -ohjelmointi
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Pinon ylivuodon estäminen Mikko Toivonen & Antti Mattila.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Kiinan kieltä lukioissa
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä
Venäjän alkeiden opetus
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
¡Español, por favor!.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Substantiivit. Maskuliini Maskuliineja ovat yleensä sanat jotka päättyvät kirjaimiin: -o -o -or -or.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
S2-opetus esiopetuksessa
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
MISTÄ SANOJA SAADAAN? Sanasto. Kieli elää Kieli muuttuu koko ajan. Kun maailma ja ympäristö muuttuu, vanhat sanat jäävät pois tai saavat uusia merkityksiä.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Mansin kieli Johanna Koo Alavuden yläkoulu 8C
1. Monimuotoinen terveys
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
Suomi maailman kielten joukossa
Maailman kielet ja suomi
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
Syntaksin harjoituskurssi
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Kirjoitustaidon kehitys
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
ESSEE.
JAPANIN KIELI japania kirjoitetaan merkeillä, joista jokainen vastaa käytännössä jotakin näistä: 1. sanaa 2. tavua 3. sanavartaloa 4. kirjainta 5. edellisen.
Kielen kehityksen avainkohdat
Yhdyssanat.
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Kielitietoisuus.
KONTEKSTI =esiintymisyhteys.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Vieraiden kielten opiskelusta
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Esityksen transkriptio:

Mitä kieli on?

kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä luonnolliset kielet keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet, liikennemerkkijärjestelmä, esperanto) jokaisella ihmisellä on vähintään yksi äidinkieli

Kieli on monimutkainen ja monitasoinen järjestelmä: Tekstit Lauseet Sanat Äänteet

Viesti välittyy merkkien kautta kielijärjestelmän merkit ovat symboleja symbolien merkitykset ovat sopimuksenvaraisia (talo, house, dom) järjestelmä muuttuu: sanoja jää pois käytöstä ja uusia syntyy

Kieli ja ajattelu denotaatio = perusmerkitys konnotaatio = lisä-/sivumerkitys äidinkielellä on suuri merkitys ihmisen ajattelulle; vaikka ajattelu ei ole pelkkää kieltä, äidinkieli ohjaa ajattelua (esim. feminiini/maskuliini) kieli ja kulttuuri ovat sidoksissa (nuoska, sohjo, loska, räntä, tykky; metsä)

Symboli, ikoni, indeksi ks. oppikirja s. 16 teht. 5. Merkkejä ja merkityksiä s. 19