Kohtaamisen etiikka Jyväskylä 27.11.201 Jaana Kauppinen
Stigma Stigma liittyy aina ympäröivän yhteiskunnan ja yhteisön normirakenteeseen; ei yksilön ominaisuus Organisaatio ottaa kantaa stigmaan tarkoituksensa ja perustehtävänsä määrittelyssä eri tasoilla: Yksilö: hoitava, parantava, kontrolloiva, sopeuttava, voimauttava jne. Yhteiskunta: myötäilevä, haastava, konfrontoiva jne. Jaana Kauppinen
Jaana Kauppinen
Stigman sisäistyminen Yksilö ei voi kieltäytyä stigmasta, sillä se on yhteisössä vallitseva kollektiivinen merkitys. Stigmatisoituun ryhmään kuuluva yksilö voi kieltäytyä hyväksymästä stigman edustamaa mielikuvaa ja –kuvia, mutta hän silti kantaa sitä itsessään. Yksilölle stigma on sisäinen kokemus. Jaana Kauppinen
Ristiriitaiset dilemmat Jaana Kauppinen
Valtasuhteet Jaana Kauppinen
Kohtaaminen Jaana Kauppinen
Kohtaaminen Ammatillinen kohtaaminen Asiakaslähtöisyys Läsnäolo Dialogi Hämmästys Kiinnostus Oppiminen Polyfonia Jaana Kauppinen
Mistä tiedän, että olen dialogissa? Dialogisuus Vastavuoroisuus Tasavertaisuus Yhteinen ymmärrys Symmetrisyys Onko oikeasti? Mistä tiedän, että olen dialogissa? Jaana Kauppinen
Reflektiojana tietoinen tiedostamaton Heitteille- jättö Kontrolli Itsemäärittely, itsemäärääminen tiedostamaton Jaana Kauppinen
Perusarvot Tiedänkö mihin arvoihin työni perustuu? Pekka Hämäläinen: Työnilo syntyy ihmisarvon kokemuksesta. Työmotivaatio syntyy silloin, kun työyhteisön arvot ovat lähellä omia arvoja. Tiedänkö mihin arvoihin työni perustuu? omat organisaation Vahva missio pitää tiellä! Jaana Kauppinen