Kohtaamisen etiikka Jyväskylä 27.11.201 Jaana Kauppinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Advertisements

Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Ammattietiikka- ja työhyvinvointiseminaari Rokua Anne Saarinen
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Sosiaalityön eetos ja haittojen vähentäminen
Mikä on paremmin kun hanke päättyy 2016? Mikä on muuttunut 2018 kun hankkeen päättymisestä on kulunut vuosi? Missä partneriryhmän ulkopuolella tuotteet.
Kaupallisen alan kulttuuri
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Osallistuminen palkitsee Miia Äkkinen Vaasan kesäyliopisto.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Lapselle hyvä päivä tänään
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät Hotelli Scandic Rosendahl,
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Kuinka kuulla kadunmiestä? - Kokemuksia osallisuuden tukemisesta ruohonjuuritason ja kehittämistyön rajoilla Salli-päivä , Katja Hämäläinen-Puhakka.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Pekka Aula Topiantti Äikäs
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ira Ekholm 4A. 1. uutinen Ongelma: Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisiin negatiivisesti * pohditaan ratkaisuja ongelmaan.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
Vapaaehtoinen, vertainen ja kokemusasiantuntija – päihdetoipujan monet roolit Jyväskylä Päivi Rissanen, Mielenterveyden keskusliitto.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
AUTTAMISSYSTEEMIT ASIAKKAIDEN JA PERHETERAPEUTTIEN SILMIN
Taide työhyvinvoinnin kehittämisen välineenä
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Mikä on elämänkatsomus?
9. Oppimisen psykologinen perusta
Mikä on elämänkatsomus?
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Yhteenveto: Kohtaamisen kulmakiviä
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Työskentelyn tuloksia
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Kohtaamisen etiikka Jyväskylä 27.11.201 Jaana Kauppinen

Stigma Stigma liittyy aina ympäröivän yhteiskunnan ja yhteisön normirakenteeseen; ei yksilön ominaisuus Organisaatio ottaa kantaa stigmaan tarkoituksensa ja perustehtävänsä määrittelyssä eri tasoilla: Yksilö: hoitava, parantava, kontrolloiva, sopeuttava, voimauttava jne. Yhteiskunta: myötäilevä, haastava, konfrontoiva jne. Jaana Kauppinen

Jaana Kauppinen

Stigman sisäistyminen Yksilö ei voi kieltäytyä stigmasta, sillä se on yhteisössä vallitseva kollektiivinen merkitys. Stigmatisoituun ryhmään kuuluva yksilö voi kieltäytyä hyväksymästä stigman edustamaa mielikuvaa ja –kuvia, mutta hän silti kantaa sitä itsessään. Yksilölle stigma on sisäinen kokemus. Jaana Kauppinen

Ristiriitaiset dilemmat Jaana Kauppinen

Valtasuhteet Jaana Kauppinen

Kohtaaminen Jaana Kauppinen

Kohtaaminen Ammatillinen kohtaaminen Asiakaslähtöisyys Läsnäolo Dialogi Hämmästys Kiinnostus Oppiminen Polyfonia Jaana Kauppinen

Mistä tiedän, että olen dialogissa? Dialogisuus Vastavuoroisuus Tasavertaisuus Yhteinen ymmärrys Symmetrisyys Onko oikeasti? Mistä tiedän, että olen dialogissa? Jaana Kauppinen

Reflektiojana tietoinen tiedostamaton Heitteille- jättö Kontrolli Itsemäärittely, itsemäärääminen tiedostamaton Jaana Kauppinen

Perusarvot Tiedänkö mihin arvoihin työni perustuu? Pekka Hämäläinen: Työnilo syntyy ihmisarvon kokemuksesta. Työmotivaatio syntyy silloin, kun työyhteisön arvot ovat lähellä omia arvoja. Tiedänkö mihin arvoihin työni perustuu? omat organisaation Vahva missio pitää tiellä! Jaana Kauppinen