12.12.2014 1 VALTUUSTON SEMINAARI 22.10.2014. Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Sote-uudistus päihdetyön talentia
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
KUUMA –johtokunta HS
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Terveyspalvelujen tulevaisuus kunnissa Yhteenveto kuntapäättäjien ja kuntalaisten parissa toteutettujen tutkimusten tuloksista.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kuntoutuksen asema sosiaali- ja terveysalan muutoksessa – kokemuksia Suomesta ja Ruotsista Rehabilitation Finland ry:n järjestämä seminaari kuntoutusalan.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Työ käyntiin! LYHYESTI LAKIUUDISTUKSEN HAASTEISTA Hannu Sorvari STM
Asiakkaan valinnanvapaus
VALTUUSTON SEMINAARI
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
SUOMEN PUOLUEET Vasemmisto Porvarit Keskusta Oikeisto
Sote-uudistuksen toimeenpano
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

VALTUUSTON SEMINAARI

Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto (Vihr.) Thomas Blomqvist (RKP) Jouko Jääskeläinen (Krist.) PANELISTIT

Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa –eriarvoisuuden vähentäminen –henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja –tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus –mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne –kustannuskehityksen tasapainottaminen –palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON UUDISTAMISEN KESKEISET TAVOITTEET (STM)

MUTTA Terveyspalvelujen kysynnän kultainen kolmio Hinta Laatu Saatavuus

Palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden turvaamista Palvelujen laadun turvaamista Palvelujen kustannustehokasta tuottamista MITÄ PIDÄTTE SOTE-UUDISTUKSESSA TÄRKEIMPÄNÄ

MIKÄ TÄRKEINTÄ SAATAVUUSLAATUKUSTANNUKSET KOK SDP PS KESK VAS VIHR RKP KD Yhteensä

SOTE JA KUNTIEN ITSEHALLINTO MTV KotimaaMTV Kotimaa Kimmo Sasi: Sote-lain perustuslailliset ongelmat "hyvin vakavia" –Kansanedustaja Kimmo Sasin mukaan on erittäin suuri riski, ettei eduskunta ehdi käsitellä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakia tällä vaalikaudella. –Kunnallisen itsehallinnon kannalta on Sasin mukaan erittäin tärkeää, että kunta voi keskeisellä tavalla vaikuttaa niihin ratkaisuihin, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuoltoa. –Nyt kun muodostetaan viisi sote-aluetta, jokaiseen valtuustoon tulee jokaisen kunnan edustaja, mutta totuus on se, että vaikuttamismahdollisuus on suhteellisen rajattu ja myös valtion ohjaus selvästi kasvaa palveluiden järjestämisessä, Sasi sanoo Verkkouutisille

8 2. MITEN JATKOSSA TURVATAAN KUNTIEN ASUKKAIDEN VAIKUTUSMAHDOLLISUUDET SOTE- PÄÄTÖKSENTEOSSA?

TUOTANTORAKENNE HS : Sote-laista muhii epäsopu Helsingin seudulla –Hyks-alueen tulevaisuus katkolla. Kunnat kipuilevat vallan kaikkoamista. Helsingin seutu: HUS säilytettävä yhtenä kokonaisuutena –Helsingin ja Uudenmaan sairaaloiden hallitus vetoaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmistelijoihin, että HUS säilytettäisiin jatkossakin yhtenä kokonaisuutena. –HUS:n aikana erikoissairaanhoidossa ja tukipalveluissa saavutettua noin 300 miljoonan euron vuosisäästöjen tasoa ja laadun parantamista ei saa vaarantaa kustannustehokkuutta heikentämällä ja kuntien menoja lisäämällä, sanotaan HUS:n hallituksen lausunnossa

1.Kaikki palvelut yhdelle koko alueen kattavalle tuottajalle integraatiotavoitteen mukaisesti 2.Kaikki palvelut isojen kuntien tai uusien (HUS- sairaanhoitoalueita vastaavien) kuntayhtymien tuotettavaksi tai uusille kuntayhtymille 3.Erikoissairaanhoidon palvelujen nykyinen kustannustehokas tuotantotapa (so. HUS) on säilytettävä integraatiotavoitteesta huolimatta MILLAINEN TUOTANTORAKENNE NYKYISELLE HUS-ALUUEELLE

TUOTANTORAKNNE YKSI TUOTTAJAISOT KUNNAT TUOTTAVAT HUS SÄILYTETTÄVÄ KOK SDP PS KESK VAS VIHR RKP KD Yhteensä

YKSITYISEN PALVELUTUOTANNON ASEMA HS : Kela ehdottaa yksityisten terveyspalveluiden lisäämistä –Kansaneläkelaitos Kelan lausunto hallituksen sote- uudistuksesta sisältää samalla radikaalin ehdotuksen yksityisten terveyspalvelujen vahvistamisesta. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluja. –Kela ehdottaa, että vuonna 2017 aloittavat sote-alueet päättäisivät yksityisten palveluiden käytön laajuudesta sekä alkaisivat myös rahoittaa yksityisten terveyspalvelujen käytöstä maksettavat korvaukset

MILLAINEN ROOLI YKSITYISILLÄ TUOTTAJILLA PITÄISI OLLA SOTE- PALVELUISSA?

YLIOPISTOSAIRAALAN ASEMA HUS:n hallitus : Yliopistosairaalat huomioitava –Yliopistosairaaloiden asema ja tehtävä pitää huomioida erikseen laissa, korostaa HUS. –Erikoissairaanhoidon ja valtakunnallisen erityistason palvelujen tuottajan olisi syytä olla kuntayhtymä, joka ylläpitää yliopistosairaalaa. Sama kuntayhtymä huolehtii myös opetuksesta ja tutkimuksesta. –HUS ehdotti myös, että valtion tulisi korvata täysimääräisesti lääkärikoulutus eikä siirtää koulutuksen kustannuksia kunnille

MITEN SOTE:SSA TURVATAAN YLIOPISTOSAIRAALAN TOIMINTA JA TUTKIMUKSEN JA OPETUKSEN RAHOITUS?

KUKA MAKSAA VIULUT Kuntalehti : Soten kapitaatiomalli mullistaa kuntien rahoitusosuudet –Kolmasosa kunnista voittaa ja loput häviävät, jos sote- uudistuksen rahoitus järjestetään kaavaillulla kapitaatiomallilla, selviää Kuntalehti.fi:n tekemästä listauksesta. –Suuria hyötyjiä ovat muun muassa Helsinki, Tampere, Savonlinna, Kuopio, Jyväskylä, Vaasa ja Turku. –Menettäjien puolella Espoon sote-kustannukset puolestaan kasvaisivat 13 miljoonaa euroa, Kouvolan 18, Lappeenrannan 26 ja Imatran 22 miljoona euroa

KUKA MAKSAA VIULUT Yle : Eksoten toimitusjohtaja: Sote- uudistus voi vielä kariutua, jos kustannuksia kunnille nostetaan liian paljon –Pentti Itkosen mielestä tehokkaasta palveluntuotannosta ei saa rangaista uudessa Etelä-Suomen sote-alueesssa. –Tämä ei ollut tarkoitus lain valmistelussa, Itkonen sanoo

ONKO KAPITAATIOON PERUSTUVA RAHOITUSMALLI JÄRKEVÄ VAI MITEN SOTE:N RAHOITUS PITÄISI TOTEUTTAA?

LOPUKSI: PIDÄTTEKÖ JÄRJESTÄMISLAKIEHDOTUKSEN AIKATAULUA ( ) REALISTISENA?