Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

Koulutuskuntayhtymän strategiaan ajatuksia Yritysten Taitava Keski-Suomi.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Oppisopimuskoulutuksen kummit. Tavoite  Lisätä tietoisuutta oppisopimuskoulutuksesta erityisesti pk-yrityksissä ja työnantajaverkostoissa  Kartoittaa.
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Oppisopimustyyppisen koulutuksen järjestämisestä puheenjohtaja Tapani Ranki 2009.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Osaava Itä-Suomi -verkosto Osaava Itä-Suomi hankkeen kuvaus Osaava Itä-Suomi hanke on viiden itäsuomalaisen aikuiskoulutustoimijan yhteinen Työelämän kehittämis-
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Sähköinen osaamiskysely oppilaitoshenkilöstön koulutus- ja oppisopimusosaamiseen Parasta Palvelua kehittämisohjelma marraskuu 2018.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Järjestökoulutuksen kehittäminen
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana

Vahvuudet Asiantuntijuus ja tuote hallussa Vahva ammattitaito oppiskoulutuksen järjestämisessä Itsenäinen toimija Vahva verkostotoimija Sisukkuus ja venyvyys, urakkahenki = vahva sitoutuminen Vahva työelämätuntemus ja –verkostot, erityisesti alueellisen elinkeinon tuntemus ja verkostot Verkostojen johtaminen Kokonaisprosessin hallinta Lainsäädännön hallinta Oman osaamisen jatkuva kehittäminen; broker, ntm -> tutkintojen tuntemus Osataan asiakaslähtöinen räätälöinti Yrittäjyys näkyy oppisopimuskoulutuksessa, mm yrittäjäjärjestöyhteistyö Yhteistyökyky Projektiosaaminen Ohjausryhmäosaaminen

Heikkoudet Toimintaa pitää virtaviivaistaa – taivutaanko työelämän tarpeisiin vai ollaanko paperibyrokraatteja? Ollaanko asiakaslähtöisiä vai paperilähtöisiä? Tiedon siirto on kankeaa –opiskelija vastaa monta kertaa samoihin kysymyksiin Ollaan liiankin varovaisia, odotellaan mitä tapahtuu Olemmeko riittävästi näkyvillä, onko toiminta tasa-arvoista ja saatavilla kaikille yrityksille? Perusosaamistasoa pitäisi nostaa, esim palkkatukiasiat Opsokoulutuksen järjestäjän asema ja arvostus omassa organisaatiossa – onko opso ”lypsylehmä”? Toimistossa olevaa osaamista ei hyödynnetä täysin Oppistoimistoilla ja jopa toimiston sisällä on erilaisia käytäntöjä Tuotteistamista ei osata -> lisäarvon tuottaminen yritykselle palvelumuotoilun kautta Osataanko oikeasti kuunnella asiakkaita? Asiakaskuuntelu ja kumppanuusajattelu. Asiakkaan organisaatiota ja tapaa toimia ei tunneta tarpeeksi -> aitoa kumppanuutta ei synny Heittäytymiskykyä pitää kehittää! Yhteistyöverkoston heikot lenkit kaatuvat opsotoimiston ongelmaksi Verkostojen johtamisen taito puutteellista?

Mahdollisuudet Oppisopimuskoulutuksen määrällinen kasvu, erityisesti nuoret (2+1) jne Isot uudelleenkoulutustarpeet Hyvien verkostojen ja yritysyhteistyön hyödyntäminen Korkeakouluyhteistyö Uusi tekniikka on yrityksissä Aito yksilöllisyyden huomioiminen, aito henkilökohtaistaminen (osaamisen tunnistaminen), tiedon välittäminen kaikille osapuolille Aidot kumppanuudet tuottavat kokeiluja ja uusia tapoja toteuttaa asioita Digitaalisuus, pelillisyys Ylikunnallinen yhteistyö sekä koulutuksen järjestämisessä, hankinnoissa jne Laaja osaaminen ja ammattitaito Työelämälähtöisyyden hyödyntäminen Sähköisten palvelujen kehittäminen ja hyödyntäminen Tutkintorakenteen antamat mahdollisuudet, tutkinnon osien tuotteistaminen Uudenlainen tyke-tehtävän toteuttaminen, esim tarvekartoitukset Rakennemuutosalueilla oppisopimus hyvä mahdollisuus Työelämälähtöisyyttä tutkintoihin Osaamistarvekartoitusten kautta ennakointia

Uhat Miten kyetään reagoimaan muutokseen tarpeeksi nopeasti? Jäykät tutkintorakenteet (eivät taivu työelämän tarpeisiin) Ylikorostettu normien jäykkä noudattaminen Opson sulattaminen oppilaitoksen sisään Onko opettajilla riittävää osaamista (kts ed) Oppisopimusten määrä vähenee jos huono taloustilanne jatkuu Henkilöstön jaksaminen heikkenee Henkilöstön osaamisen uudistamista ei tapahdu Johtaminen: fokus hämärtyy, ei resursoida kehittämiseen -> laatu kärsii Rahoitus ei jakaannu oikeudenmukaisesti (nao, eno jne) ei pystytä palvelemaan kaikkia tarvitsijoita Hankkeistuminen – kehittämistä tehdään hankkeissa mutta jääkö siitä mitään Epävarmuus ja pelko siitä, ettei osata kuitenkaan tehdä asioita täsmälleen oikein Viranomaistyön ongelmat Harmaalla alueella toimiminen Alueellinen tasa-arvo kärsii kun resurssit pienenevät Hyvät verkostot usein henkilökohtaisella tasolla Pirstaloitumisen vaara, nuorten ja aikuisten erottaminen