PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Päiväkeskustoiminnan tulevaisuus Lahti 1. 9.2006 Kari Haavisto, STM PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Alkoholin kulutus Alkoholin kokonaiskulutus asukasta kohden 100%:na alkoholina vuosina 1990-2006 * arvio PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Huumeiden käyttö väestössä PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Päihde-ehtoinen asiointi 2003 PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto A1 2/03/tao/paht
Päihde-ehtoinen asíointi laskentavuorokautena vuosina 1987, 1991, 1995, 1999 ja 2003. PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto A1 2/03/tao/paht
Päihde-ehtoinen asiointi erityispalveluissa laskentavuorokautena 1987, 1991, 1995, 1999 ja 2003. PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto A1 2/03/tao/paht
Palvelujärjestelmän haasteet I Päihdehuoltolaki 1986 haastaa edelleen Peruspalveluiden rooli Terveyden huollon rooli Palvelujen saatavuus Päihteiden käytön muutokset Alkoholin käytön kasvu Huumeiden käytön kasvu Valtakunnalliset ohjelmat PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Palvelujärjestelmän haasteet II Alkoholiohjelma 2004 Yhteistyötä ja kumppanuutta Huumausainepoliittinen toimenpideohjelma 2004 Poikkihallinnollisuutta Päihdepalveluiden laatusuositukset 2002 Palvelujen kokonaisuus Sosiaalialan kehittämishanke Palvelujen saatavuus Terveydenhuollon kehittämishanke PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Sosiaalialan kehittämisohjelma 1 Kuntien päihdepalvelujen laadun tukeminen laatusuositusten pohjalta sekä katkaisu- ja vieroituspalvelujen kehittäminen kuntien yhteistyönä. * seudullisuus ja kuntien yhteistyö keskeisenä kriteerinä hankerahoituksessa * erilaisia seudullisia malleja kehitetään - osassa myös ulkoistetaan PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Sosiaalialan kehittämisohjelma 2 Matalan kynnyksen hoitopalvelujen kehittäminen. Operoitiin ensimmäiseksi 2004 Erilaisia malleja kehitetty Poliisiyhteistyö Ensihuoltotoiminta * Kuolleisuuden kasvu * Säilöönottojen kasvu PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Sosiaalialan kehittämisohjelma 3 Hoitopalvelujen kehittäminen niin, että niissä otetaan huomioon monipäihdekäyttö. Tilannekuva: monia päihteitä – yksi käyttäjä Toimeksianto: SonetBotnia 2006 Yhteys terveysohjelmaan Yhteys Pohjanmaa-hankkeeseen PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Sosiaalialan kehittämisohjelma 4 Kuntien päihdepalvelujen laadun tukeminen laatusuositusten pohjalta sekä katkaisu- ja vieroituspalvelujen kehittäminen kuntien yhteistyönä. Matalan kynnyksen hoitopalvelujen kehittäminen. Hoitopalvelujen kehittäminen niin, että niissä otetaan huomioon monipäihdekäyttö. Poliisin koulutusta hoitoonohjauksessa sekä hoitoonohjausta etsivän sosiaali- ja terveydenhuoltotyön kautta vahvistetaan. PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Päihdepalveluiden laatusuositukset (STM ja Suomen kuntaliitto, Stakes) Päihteiden käyttöön ja siihen liittyviin ongelmiin vastataan kaikilla palvelujen tasoilla mahdollisimman varhain ja tarjotaan aktiivisesti tietoa, tukea ja apua. Näin menetellään erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yleisissä palveluissa, kuten sosiaalityössä, työ-, opiskelija-, koulu- ja muussa perusterveydenhuollossa sekä äitiysneuvoloissa. PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto A1 2/03/tao/paht
Pohjanmaa-hanke (Kokkola, Seinäjoki, Vaasa) Mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittäminen seudullisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyönä Kolme suurta hanketta, joilla selkeä valtakunnallinen tuki STM:stä, Stakesista ja Kuntaliitosta Pohjanmaa-hanke (Kokkola, Seinäjoki, Vaasa) Lapin hanke (Lappi – kokonaisuutena) Sateenvarjo-hanke (Vantaa-Kerava) PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Päihdepalveluiden laatusuositukset (STM ja Suomen kuntaliitto, Stakes) Päihdehuollon erityispalveluja järjestetään seudullisesti silloin, kun se kuntakoosta tai muista syistä johtuen on tarkoituksenmukaista. Tällöin suositellaan, että kunnat sopivat kustannusten jaosta väestöpohjaisesti. PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Terveydenhuollon kehittämishanke Valtakunnallinen mini-interventio-projekti VAMP Valtakunnallinen mini-interventioprojekti VAMP pyrkii ehkäisemään terveyskeskuksissa asioivien potilaiden alkoholihaittoja ja parantamaan perusterveydenhuollon henkilöstön osaamista tässä työssä. PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Alkoholi-ehtoiset kustannukset Kustannusten arviointiin liittyy useita epävarmuustekijöitä; ainoastaan välittömät terveys- sosiaali-, rikos- ym. kustannukset. Miljoonaa euroa Terveyskustannukset 123 - 226 Sosiaalihuollon kustannukset 135 - 148 Rikollisuus ja vankeinhoito 232 - 267 Omaisuusvahingot, valvonta ym. 125 - 169 Yhteensä 615 - 810 Välilliset kustannukset yhteensä 2 498 – 4 660 2004 kustannustiedot saadaan valmiiksi vuoden 2006 loppupuolella. Lähde: Päihdetilastollinen vuosikirja 2005, Stakes (käsikirjoitus). PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden yhteistyö Mielenterveys- ja päihdepalvelujen kokoaminen ja kehittäminen seudullisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyönä HAKIJAN OPAS Valtionavustuksen hakeminen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeillevuosina 2005 - 2007 PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto