700099P Historian kirjoituksen historia 2 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Romantiikan aikakausi
Euroopan oikeushistoriaa Jukka Kekkonen
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
ohje kuunteluanalyysiin
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
”Uusi historia” 1980-luvulla syntynyt historiantutkimuksen yläkäsite, joka kokoaa alleen uudenlaisia lähestymistapoja ja tutkimuskohteita Tutkimuskohteena.
Kon Suomen teollistumisen historia
Psykoanalyysi, yhteiskunta ja politiikka Foucault/ Lacan Lacan-seminaari 13. – Pertti Hämäläinen Nuorisopsykiatrian kl op/Tay.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Tieteenhistorian ja –historiografian filosofia
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Kohti demokraattista oikeus- ja hyvinvointivaltiota
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
”Kaitselmusvaltio” toisista huolehtiminen; paimentaminen, ”holhous”
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
PAIKALLISHISTORIALLINEN TUTKIMUS. Paikallishistorian historia I Suurvalta-aika II1700-luvun paikalliskuvaukset IIIKotiseutuhengen elähdytys IV Tieteellistäminen.
Historiatutkimus ja modernisaatio
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Empiirinen psykologia
Matti Peltonen Helsingin yliopisto Marraskuussa 2013
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Napoleonin valtakauden uudistukset
Miksi ihmiset taistelevat? Ryhmäpsykologia. Kirjailijat Tuomas Tepora s. 1978Juha Siltala s Tutkija Helsingin yliopistolla Vuoden tiedekirjailija.
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Suuret aatteet 1800-luku.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
20. Vuosisadan yhteiskuntahistoria
Nationalismi: Kansallisuusaate
RAAMATUN TUTKIMUS.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
3.11. Johdanto: Mikä Afrikka? Risto Marjomaa
NATIONALISMI MURTAA WIENIN JÄRJESTELMÄN. 1. Wienin kongressi 1814 – 1815 ideana palauttaa maailma vuoteen 1789 turvallisuus-, laillisuus- ja tasapainoperiaate.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Valistus: USA:n itsenäistyminen 1776 ja Ranskan vallankumous 1789
Uskontojen tieteellinen tutkimus
EUROOPPALAINEN IHMINEN
Eksistentialismi Martin Heidegger.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Kansainvälisen politiikan käsitteistöä
Luku 13 – Raamatun tutkimus
1 Ydinsisällöt.
Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Romantiikka.
Esityksen transkriptio:

700099P Historian kirjoituksen historia 2 op

Historian kirjoituksen historia Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa selittää länsimaisen historiankirjoitustradition kehityksen keskeiset vaiheet ja pystyy vertaamaan niitä länsimaisen ulkopuoliseen, erityisesti kiinalaiseen historiankirjoitustraditioon Suoritustapa: luento ja tentti Tentti: 25.11.2014, uusinta: kevätlk:n kaksi ensimmäistä rästikertaa

Historiankirjoituksen historia? Käsitteitä: historiografia / history of historiography Jokainen tutkija harrastaa tutkimusperinteen kartoitusta Oma historiantutkimuksen ala/suuntaus: oppihistoriaa Tutkimuksen kohteita: keskeiset koulukunnat, paradigmamuutokset, keskeiset toimijat Tutkimuksen teemoja: vallankäyttö, historiankirjoituksen poliittisuus, vaikutteiden siirtyminen ylirajaisesti ja ajallisesti

Luentokurssin sisältö ja rakenne Opetusta 16 tuntia (8x2) Osin temaattinen, osin kronologinen rakenne Kunkin aikakauden historiankirjoituksen keskeiset piirteet, keskeiset käsitteet; painopiste 1800-2000-luvuissa Lopuksi vertailua kiinalaiseen/ei-länsimaiseen historiankirjoitukseen

Miksi historiankirjoituksen historian jako Suomeen ja yleiseen Miksi historiankirjoituksen historian jako Suomeen ja yleiseen? Miksi historian jako Suomeen ja yleiseen? Yleinen historia muiden kansakuntien historiaa? Kansallinen historiankirjoitus = historiankirjoitusta ohjaavana näkemyksenä tulkinta omasta kansakunnasta erityisenä ja yhtenäisenä Metodologinen nationalismi: ”Methodological nationalism is understood as the assumption that the state/state/society is the natural social and political form of the modern world.” (Wimmer & Schiller 2002)

1800-luvun historiankirjoitus Valtiokeskeisyys ja kansallisen identiteetin rakentaminen historian avulla juontavat juurensa 1800-luvun kehitykseen Ranskan vallankumouksen merkitys: Kiinnostus menneisyyteen reaktio 1700-luvun lopulla koettuihin muutoksiin Jacob Burckhardt: Geschichte ein Versuch, Kontinuität in ein Leben zu bringen, das als Unordnung wahrgenommen wurde Ranskan vallankumous, Napoleonin sodat, nationalismi: kansakuntien erityisyys

1800-luku: historian tieteellistyminen ja professionaalistuminen Keskiajalta lähtien yliopiston tehtävänä ollut välittää tietoa, kouluttaa pappeja ja virkamiehiä. Tiedeyliopisto perustui akateemiselle vapaudelle (tutkimus, opettaminen, oppiminen): Berliinin yliopisto esikuva Historian eriytyminen omiksi oppituoleiksi Arkistolaitoksen kehittyminen, lähdesarjojen julkaiseminen, tieteelliset seurat ja aikakauslehdet: 1859 Historische Zeitschrift; 1876 Revue Historique; 1884 Rivista Storica Italiana; 1886 English Historical Review; 1895 American Historical Review

Historian tieteellistyminen: Leopold von Ranke Eli vuosina 1795-1886, 1825 Berliinin yliopiston professoriksi Historiaesitysten päämäärä ei ole ”ojentaa menneisyyttä, jotta se voisi opettaa nykymaailmaa tulevien vuosien hyödyksi.” ”wie es eigentlich gewesen” – historian pragmaattisen perinteen tilalle tutkimus, joka perustuu lähdekritiikkiin. Hegelin kriitikko: totuuden jäljittäminen erityisen kautta Lähteiden kokoaminen, niiden kriittinen tutkiminen, puolueettomuus ja oman itsen ”sammuttaminen” Laajat arkistomatkat: lähteiden ”löytyminen”

Historian tieteellistyminen: Leopold von Ranke Ihanne: ”tosiasiain ankara esittäminen” Tendenssin käsite: pyrkimykset, jotka antoivat leimansa koko aikakaudelle; ”… jokaista epookkia täytyy pitää jollain muotoa itsessään arvokkaana” Jokainen aikakausi heijastelee jumalallista tahtoa Tutkimuskohteena valtio: diplomatia, politiikka, sodat Julkaisutoimintaa yli 60 vuoden ajan, suurteoksia Euroopan historiasta (Geschichte der romanischen und germanischen Völker von 1494 bis 1535) Opetuksen uudistaminen: seminaarityöskentely

Historian tieteellistyminen Bonnie G. Smith: ”… historical innovators in the nineteenth century were quick to claim that scientific truth about the past was grounded in a rigidly followed set of practices – foremost among them seminar training and archival research” Johann Gustav Droysen (1808-): Toisin kuin Ranke D. ajatteli, että ihmiset eivät vain tarkastele historiaa vaan ovat itse osa sitä Historioitsija ei voi tutkia menneisyyttä vaan hän tutkii lähteitä Tutkimuskysymyksen ja hypoteesien merkitys; ”man muss zuerst wissen, was man suchen will, erst dann kann man finden” (kritiikki Rankea kohtaan) Toisin kuin luonnontieteessä, historiassa pyritään ymmärtämiseen

Historismi Ranken ohella suuri joukko merkittäviä aikalaishistorioitsijoita: Johann Gustav Droysen, Heinrich von Treitschke, Heinrich Sybel, Theodor Mommsen, Wilhelm Dilthey Historismi: 1800-luvun tieteellinen ajattelusuuntaus Ilmiöiden ymmärtäminen historiallisesti (romantiikka vs. valistus) Ainutkertaisuus Valtio ja kansakunta

Historiankirjoitus ja nationalismi Ranke: ”Historia kirjoitetaan aina uudelleen. Jokainen aika ja jokainen suunta tekee historian omakseen ja siirtää ajatuksiaan siihen. Sen mukaan jaetaan kiitosta ja moitetta. - Kunnes itse asiaa ei enää voi tuntea. Mutta voiko sitä lainkaan tutkia ilman nykyajan antamaa impulssia?” (Tagebücher julk. 1964) J.V. Snellman (1806-1881): historian kantavia voimia ovat kansakunnat; kansakunnilla oli oikeus olemassaoloon vain suorittaessaan maailmanhistoriallista tehtäväänsä. Suomen kansan päämaali oli sija maailmanhistoriassa. Heinrich von Luden: ”I have always been of the opinion that the historian has to devote his mental powers to the history of his fatherland above everything else.”

Historiankirjoitus ja nationalismi; esimerkkinä Saksa Saksan hajaannus; historioitsijoiden valtaosa kannatti yhtenäistä valtiota ja kirjoitti historiaa tästä näkökulmasta 1800-luvun alussa kansakunta ymmärrettiin kulttuurisesti: kulttuuri, kieli, etnisyys (Volk) – nationalismi saatettiin yhdistää universalistiseen näkemykseen, toisaalta hierarkisointi Etnisyyden rinnalle vahvan valtion korostus; Ranke: valtion ihannointi (valtion palveleminen Jumalan palvelemista), vallankumouksellisuuden vastustaminen

Historiankirjoitus ja nationalismi; esimerkkinä Saksa Preussilainen koulukunta: historiankirjoituksen vastattava/otettava kantaa ajan haasteisiin; Preussin johtoaseman tukeminen; Saksa=Preussi Sodan ihannointi; 1914 Erich Marcks: ”In human terms there is nothing greater than war, nothing more manly, but also nothing more inspiring for the inner soul.” Nationalistinen historiankirjoitus tiivistyi Heinrich von Treitschken sosiaalidarwinistisessa ajattelussa: etnisesti yhtenäinen kansakunta anti-preussilaisia tulkintoja: sosialistinen ja katolinen historiankirjoitus, jossa kuitenkin nationalistinen vire Poliittisen historian kritiikki ei poistanut kansallista katsetta Karl Lamprecht: kollektiivinen saksalainen psyyke