AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Tutkintotoimikuntien toimikauden päättyminen 2010 Valmistautuminen uusien tutkintotoimikuntien toimikauteen alkaen 1.Opetushallituksen päätös tutkintotoimikunnista Jäsenpyynnöt taustayhteisöille joulu-tammikuu Vastaukset taustayhteisöiltä maaliskuu Toimikuntien kokoonpanojen valmistelu huhti-kesäkuu 5.Toimikunnat aloittavat
Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishanke (TUTKE) käynnistynyt , ohjausryhmä hankkeen tehtävänä on: 1) selvittää alakohtaisesti tarpeet lisätä ammatillisen tutkintojärjestelmän joustavuutta lisäämällä tutkinnoissa valittavissa olevien osien määrää yhdistämällä tutkintoja laajemmiksi ammattialakohtaisiksi tai ammattialarajat ylittäviksi tutkinnoiksi tai lisäämällä muutoin tutkinnon suorittajien mahdollisuuksia valita tutkintoonsa osia muista saman tai toisen tutkintotyypin tutkinnoista 2) edelliseen yhdistyen arvioida alakohtaisesti, muodostavatko alan perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot ja tutkintojen perusteissa määritellyt ammattitaitovaatimukset ja osaamistasot alan nykytarpeita vastaavan kokonaisuuden, ja jos eivät, niin miten niitä pitäisi muuttaa
Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishanke hankkeen tehtävänä on: 3) tehdä ehdotukset tutkintotoimikuntajärjestelmän kehittämistarpeista ja ehdotusten edellyttämistä resursseista; 4) tehdä ehdotukset tutkintosuoritusten arvioijien rekrytoinnin ja arviointiosaamisen kehittämistarpeista ja ehdotusten edellyttämistä resursseista. toiminnallisesta toteuttamisesta vastaa Opetushallitus ohjausryhmän linjausten mukaisesti loppuraportti lokakuussa 2010 valmistelutilanne: * selvitysmiehet selvittäneet tutkintotoimikuntajärjestelmän kehittämistarpeiden ja tutkintosuoritusten arvioijien rekrytoinnin arviointiosaamisen kehittämistarpeita ja kehittämisehdotusten vaatimia resursseja * ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämiseksi asetettu tutkimushanke * kuulemistilaisuus (selvityshenkilöiden selvitykset) * kuulemistilaisuus syyskuu 2010 (tutkintojärjestelmä)
Tutkintotoimikuntaselvityksessä esille nousseita kysymyksiä: 1. tutkintotoimikunnan toimintaedellytyksiä on parannettava 2. tutkintotoimikunnan toimintatapoja on yhtenäistettävä 3. tutkintotoimikunnan rahoitusta on parannettava ja määrärahat kohdennettava uudestaan 4. jotta näihin muutoksiin päästään, on syytä uudistaa tutkintotoimikuntaa ohjaavaa lainsäädäntöä ja määräyksiä. Selvityksessä on mainittu 25 ehdotusta miten tutkintotoimikunta- järjestelmää tulee kehittää. Tehtävillä uudistuksilla voidaan taata laadukas toiminta jatkossa sekä varmistaa toiminnan jatkuminen.
Ajankohtaista: Aipal Palautetietoa näyttötutkintotoiminnan kehittämiseen Tutkintotoimikunta – sopimusoppilaitokset Opm - oph Hakeutuminen Näyttötutkintojen suorittaminen Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen
Näyttötutkintoihin osallistuneet kevät 2009 Osallistuneet Koko tutkinto Tutkinnon osa Luonnonvara-ala Tekniikan ja liik.ala Kaupan ja hallinnon ala Matk.-, ravits.- ja tal.ala Sosiaali- ja terveysala Kulttuuriala Humanist. ja opetusala
Kiitos !