Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

TJTP110 Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja, 3 op Oppimistehtävä s 2013 Yyyyy Xxxx Aku Ankka.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Rautajärven koulu Opetusta jo vuodesta 1902 lähtien.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Helpdesk-työhön liittyvän neuvonnan treenaaminen opintojaksolla
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
Tytöt teknologian taitajiksi
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Mitä opetan ammatillisessa?
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESO “THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
Käytännön harjoitus 1.1. Kartalla kulkeminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Valinnainen 8 – 9 lk 2h/ viikko Lisäkurssi 8 – 9 lk 2h tai 1 h/ viikko
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
TUNNE TOISET - TUNNE ITSESI
Lecture series – lean in office and knowledge work
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
“THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke VESO
Liikunnan Perusopinnot
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Sakari Palmola PERUSKOULUN TEKNINENTYÖ YLÄKOULUSSA: PUUTÖITÄ METALLITÖITÄ ELEKTRONIIKKA- JA AKRYYLITÖITÄ mahdollisuuksien mukaan Puutyöt: liitokset, liimaus, pintakäsittely, puulajit, koneiden ja käsityökalujen käyttö Metallityöt: Metallien käyttö ja muokkaus, kovajuotos, hitsaus, karkaisu, kuumapäästö

Miten opetan? (Käytännön opetusmenetelmäni, oppimisen tukimenetelmät, oppimateriaali)? NÄKEMÄLLÄ OPPIMINEN TYÖN SUUNNITTELU PIIRTÄMÄLLÄ JA VISUAALISESTI HAHMOTTAMALLA HENKILÖKOHTAINEN OHJAAMINEN (SILLOIN KUN OPPIRYHMÄN KOKO SEN SALLII !!! ) KIRJALLISUUDESTA TAI NETISTÄ ETSITTYJÄ MALLEJA, JOITA SOVITETAAN OPPILAAN TOIVEIDEN/TAITOJEN MUKAISESTI

Mitä haasteita? SAADA OPPILAAT USKOMAAN OMIIN KYKYIHINSÄ SAADA OPPILAAT YMMÄRTÄMÄÄN, ETTÄ KÄDENTAITOJA TARVITAAN AINA JA NIITÄ OPPII VAIN TEKEMÄLLÄ KÄRSIVÄLLISYYDEN KA KESKITTYMISKYVYN KASVATTAMINEN

Miten arvioin? TYÖTURVALLISUUS TYÖSKENTELY JA TOISTEN HUOMIOIMINEN TYÖTAVAT JA TYÖKALUJEN OIKEA KÄYTTÖ TYÖN VIIMEISTELY TYÖN VAATIVUUS OPPILAAN TAITOIHIN