Heikki Salomaa 3.-4.11.2010. TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa 3.11.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sanan voimaa Intiassa Raamattu tavoittaa kansat. Raamatunkäännöstyön lähtökohta: Raamatun sana kuuluu kaikille, jotka sitä kaipaavat.
Advertisements

Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Soveltavien opintojen avajaiset Klo 9 messu Klo 10 kirkkokahvit Klo jumalanpalvelusopetuksen johdantoluennot Klo lounastauko.
Teksti, taito ja tavoite
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
14. Erilaisia raamatuntulkintatapoja
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Valittu kansa – Israel vai me?
Opintoaikojen rajauslaki Vaihe II WinOodin käyttöliittymä muutokset.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.
LINEAARINEN MUUTOS JA KULMAKERROIN
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Seminaarityön rakenteesta
Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
RAAMATUN TUTKIMUS.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Luku 14 – Raamatun tulkinta
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Tutkielman teko-ohjeet
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta
Tieteellinen raamatuntutkimus
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Pikaohje perustelemisesta
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.
Identiteettikuvien tulkinta
YKSI EVANKELIUMI – NELJÄ EVANKELISTAA
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Heikki Salomaa

TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa

Kutakin tyyliä yhdisti sama intressi: pyrkimys maailmankuvan selkeyteen

Kuvitellaan, että joudut seurakuntajaksolla keskusteluun kirkkokriittisen ateistin kanssa. Tiivistä neljän kohdan luetteloon omaa teologiaasi hahmottavat perusajatukset:  1.  2.  3.  4.

1. Rationaalinen 2. Traditioon vetoaminen 3. Raamattuun vetoaminen 4. Kokemukseen vetoaminen Arvioi teologisten periaatteittesi argumentit tämän nelijaon näkökulmasta. Kirjoita kunkin kohdan eteen siinä käyttämäsi argumentaatiotyylit. Nousevatko perustelusi Teologia I:n vai Teologia II:n maailmasta? Arvioikaa 2-3 opiskelijan ryhmissä käyttämiänne hermeneuttisia tyylejä.

Hermeneutiikka ei ole mikään erityisen teologinen metodi, vaan pikemminkin kokonaisvaltainen, luova ja itsekriittinen ajattelu- ja työskentelytapa, joka yhdistää erilaiset metodit ja tulkinnalliset näkökohdat saman jännevälin piiriin. Hermeneuttiseen prosessiin kuuluu  kriittinen tutkimuksen ja tulkinnan edellytysten analyysi,  tutkijan oman esiymmärryksen analyysi,  varsinainen metodinen tieteellinen työvaihe sekä  soveltava, eksistenttinen, ihmisenä olemisen kokemukselle - niin yksilölle kuin yhteisölle - relevantti teologinen tulkinta. Viimeinen työvaihe palautuu jossakin määrin ensimmäiseen: onnistunut hermeneuttinen prosessi muuttaa todennäköisesti jossain määrin tulkitsijan käsitystä maailmasta, ihmisestä ja Jumalasta. Miikka Ruokanen 1987,

Ihmiselämän kysymykset Raamatun maailma Raamattu Tulkintaprosessi I: otetaan yksityiskohtia ja tulkitaan ne suoraan vallitsevaan tilanteeseen tässä ja nyt Tulkintaprosessi II: tutkitaan sitä, mikä ajaa Raamatun ydinsanomaa eli evankeliumia Kristuksesta tässä ja nyt Tulkintaprosessi III: Arvioidaan Raamatun maailmaa tämän ajankohdan edellytyksistä ja valitaan sen pohjalta hyväksytyt tulkinnat

Uusi esiymmärrys Raamatun tekstit Esiymmärrys Korjattu/ vahvistettu tulkinta ja kokonaiskuva