AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Advertisements

Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Opinnäytetyöprosessi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
TUME II / Tilastollinen osuus
7 Terveyden tutkiminen.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minkälainen on hyvä gradu?
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Opinnäytetyö Rautalankamalli
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
FSC- JÄÄHDYTYSELEMENTTI Juho Nenonen Joel Anttila Riikka Kutvonen Simo Lehtonen Janne Nurmi
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Pekka Mild Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Monitavoitteiset vaikutuskaaviot; Ratkaisu.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Analyysissä huomioitavaa
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Graduseminaari.
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Tieteellinen kirjoittaminen
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
PBL-tutoriaalit ja ohjaus
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Genre –analyysi kriittisessä diskurssintutkimuksessa
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI V A I H E L M Ö Opinnäytetyön tekijän näkemys, esiymmärrys K ä s i t e Te1 Te2 Te3 Te4 Käsitemalli, ymmärrys, johtopäätös Mittari, aineiston keruu, tulkinta

AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI Aihe, aiheen väljä rajaus, tavoitteet ja tarkoitus Kirjallisuuteen/ materiaaliin perehtyminen (tarvittaessa) Työelämä/ T & K-hanke Teoreettinen viitekehys (näkökulma), esiymmärrys Metodologia (Tieteenfilosofia) Tutkimus- tehtävä Aineiston keruu- menetelmä/t (vrt. tutk.tehtävä) Perusjoukko/ kohdejoukon valinta eli näyte Aineiston analyysin suunnittelu Empiirisen aineiston keruu Pohdinta - Tulokset - Asiantuntijuus - Eettisyys - Luotettavuus Valmis dokumentti! Aineiston analyysi ja tulkinta (vrt. esiymmärrys, ”luo” käsitteet) Johtopäätös/ uusi syventynyt ymmärrys ilmiöstä (vrt. esi- ymmärrys) Tulokset ja niiden teoretisointi (tulkinta) Prosessin ja tulosten hyödyntäminen

AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN TUTKIMUSPROSESSI) Tärkeää on kuvata käsite, jonka varaan aineiston keruu tarkentuu. Käsitteen kautta muotoillaan tutkimustehtävä ja aineiston keruun kysymykset. Miten tarkkaan käsite tai käsitteet määritellään prosessin alussa, riippuu laadullisen tutkimusprosessin luonteesta. Esimerkiksi aiheena voi olla johtaminen ja käsitteinä tiimi, asiantuntijuus, lähijohtajuus, minkä jälkeen prosessin luonteesta riippuen tekijä määrittelee (tai ei) käsitteet ja hankkii aineiston sopivilla mittareilla.