Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Vastuuopettajapäivät 9/2009 perusti työryhmän Marjatta Huhta, Metropolia; Ritva Ala-Louko, Ramk; Janne Hopeela, Tamk; Kirsi Talman/Marianne Pitkäjärvi, Metropolia, Birgitta Niemi, KPAMK; Hannu Ryynänen, Jamk Kokouksia LearnLincin välityksellä
Data Rovaniemen opettajakysely 10/2009, n=26 Kielten vastuuopettajat, pikakysely 2/2010; n= 23 Varsinainen kysely 3/2010: opettajat/koulutusjohtajat; n= 37 (Eng) (Fi), yhteensä n = 140 Opiskelijat; n=298 (Eng)+ 119 (Fi), yhteensä n = 417
Tuloksia opettja/koulutusjohtajakyselyistä Melkein kaikista amk:sta on vastauksia, eniten liitetaloudesta, tekniikasta, sosiaali- ja terveysalalta 32% (FI) ja 43% (Eng) on helppo saada opettajia opettaman englanniksi 23% (FI) ja 24% (Eng) EI ole helppo saada opettajiea opettamaan englanniksi
Syitä Pelko omasta kielitaidosta, työlästä, ’aloittamiskynnys nähdään liian korkeana’, vanhemmat opettajat arastelevat Availability of competent people, I’m the only teacher, diminishing resources, not enough English- speaking teachers
Pitäsikö englanniksi opettavein kielitaitoa testata ja miten? Kyllä, 83% (FI), 78% (ENG) Olemassa oleva kielitesti: 34% (FI), 17% (ENG) Amkien kehittämä opetusnäyte, interaktio ja kirjallinen: 31% (FI), 21% (ENG) Itsearviointiemenettely: 24% (FI), 48% (ENG) Pitäisi käyttää samaa CEF-asteikkoa kuin opiskelijoilla: 43% (FI), 40% (ENG)
Miten kehittää parhaiten opettamisen taitoja? Opettajavaihto (pitkät) Lyhyet koulutukset Säännöllinen koulutus; natiivi Henkilökohtainen ohjaus, mentorointi, reflektointi, kollegiaallinen tuki KielikylpyKulttuuritaidot Learning by doing
How to develop skills best? Testing, personal development plan, training, benchmarking Smaller classes Internationalization menas everyone should be involved: non-Finns often outsiders Perfect English is not needed Understanding cultures Must be considered in recruitment Staff exchange
Kielten vastuuopettajien mukaan Suurimmat haasteet: ääntäminen (2.17), intonaatio (2.18), selkeä ja sujuva luennointi (2.47); opettaja/opiskelija vuorovaikutus (2.81) Opettajien kielitaitoa mitattava (22/23); olemassa oleva(10/23) tai tarkoitukseen kehitetty testi (15/23) tai itsearviointimenettely (15/23) Käytettävä viitekehysasteikkoa (18/23)