Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Copyright VirtuaaliAMK1 Opiskelijaliikkuvuus amk.fi –portaalissa vuonna 2011.
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi 
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Uuden valmennuskauden käynnistäminen Eija Alhojärvi Lajipäällikköpäivät ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Ammattikielten ja -viestinnän yhdistys ProfLang
3.45 3.40.
KESTOPREESENS.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Vakuutusyhtiöt Suomessa 2010 Julkaisun kuvat. Vakuutusmaksutulon jakauma
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
ENGLANNINKIELINEN KORKEAKOULUOPETUS – OPETTAJIEN VIESTINTÄKOMPETENSSIEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMISSUOSITUKSET AMK kielten vastuuopettajat Ritva Ala-Louko.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
SU MEN SALIBANDYLIITT 21 vuotta salibandya Suomessa.
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Paras-arviointitutkimusohjelma (ARTTU) ARTTU-VILU Päättäjätutkimus Luottamushenkilö- ja viranhaltijakysely 2010 Kohdejoukkona ARTTU-tutkimuskuntien keskeiset.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Suvi-verkoston kuulumiset
Language proficiency requirements implementation in Finland
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia

Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Vastuuopettajapäivät 9/2009 perusti työryhmän Marjatta Huhta, Metropolia; Ritva Ala-Louko, Ramk; Janne Hopeela, Tamk; Kirsi Talman/Marianne Pitkäjärvi, Metropolia, Birgitta Niemi, KPAMK; Hannu Ryynänen, Jamk Kokouksia LearnLincin välityksellä

Data Rovaniemen opettajakysely 10/2009, n=26 Kielten vastuuopettajat, pikakysely 2/2010; n= 23 Varsinainen kysely 3/2010: opettajat/koulutusjohtajat; n= 37 (Eng) (Fi), yhteensä n = 140 Opiskelijat; n=298 (Eng)+ 119 (Fi), yhteensä n = 417

Tuloksia opettja/koulutusjohtajakyselyistä Melkein kaikista amk:sta on vastauksia, eniten liitetaloudesta, tekniikasta, sosiaali- ja terveysalalta 32% (FI) ja 43% (Eng) on helppo saada opettajia opettaman englanniksi 23% (FI) ja 24% (Eng) EI ole helppo saada opettajiea opettamaan englanniksi

Syitä Pelko omasta kielitaidosta, työlästä, ’aloittamiskynnys nähdään liian korkeana’, vanhemmat opettajat arastelevat Availability of competent people, I’m the only teacher, diminishing resources, not enough English- speaking teachers

Pitäsikö englanniksi opettavein kielitaitoa testata ja miten? Kyllä, 83% (FI), 78% (ENG) Olemassa oleva kielitesti: 34% (FI), 17% (ENG) Amkien kehittämä opetusnäyte, interaktio ja kirjallinen: 31% (FI), 21% (ENG) Itsearviointiemenettely: 24% (FI), 48% (ENG) Pitäisi käyttää samaa CEF-asteikkoa kuin opiskelijoilla: 43% (FI), 40% (ENG)

Miten kehittää parhaiten opettamisen taitoja? Opettajavaihto (pitkät) Lyhyet koulutukset Säännöllinen koulutus; natiivi Henkilökohtainen ohjaus, mentorointi, reflektointi, kollegiaallinen tuki KielikylpyKulttuuritaidot Learning by doing

How to develop skills best? Testing, personal development plan, training, benchmarking Smaller classes Internationalization menas everyone should be involved: non-Finns often outsiders Perfect English is not needed Understanding cultures Must be considered in recruitment Staff exchange

Kielten vastuuopettajien mukaan Suurimmat haasteet: ääntäminen (2.17), intonaatio (2.18), selkeä ja sujuva luennointi (2.47); opettaja/opiskelija vuorovaikutus (2.81) Opettajien kielitaitoa mitattava (22/23); olemassa oleva(10/23) tai tarkoitukseen kehitetty testi (15/23) tai itsearviointimenettely (15/23) Käytettävä viitekehysasteikkoa (18/23)