Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työssäoppimispainotteinen koulutus
Advertisements

Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSOTTUMINEN
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa AMMATTIREITTI Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa Seija Latvajärvi, Annikki Lotvonen

Taustaa Projekti aloitettiin Oulun seudun ammattiopiston, Muhoksen yksikössä v. 2010 Kokeilussa mukana 8 opiskelijaa jotka suorittavat Hotelli- ravintola- ja catering-alan koulutusohjelman, Kokin ammattitutkintoa. opiskelijoilla oli mahdollisuus valita laajennettu työssäoppimisen koulutuksen kokeilumuoto.

Hankkeen lähtökohdat/tarpeet koulutusalalla opiskelee runsaasti erityisopiskelijoita ( 30 %) useammalla opiskelijoilla paljon poissaoloja opiskelumotivaatio-ongelmat lisääntyneet opiskeluaika pidentynyt yhä useammalla opiskelijalla negatiivisten keskeytysten lisääntyminen opettaja- ja ohjaushenkilöstön väsyminen väärien ennakkoasenteiden muodostuminen

Tavoitteet/opiskelija yksilöllisten opintopolkujen kehittäminen henkilökohtaistaa opiskelua. työelämässä tarvittavan ammattitaidon savuttaminen käytäntöjä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikoilla järjestettävään opiskelun järjestämiseksi (mahdollisuus) opiskelijan työllistymisen lisääminen lisää yleisiä työelämätaitoja ja arjenhallintataitoja. atto- aineiden suorittaminen työelämässä

Tavoitteet/opettaja opettajille opetustyössä ajantasaista tietoutta ja osaamista sekä riittävää työelämän tuntemusta. mahdollisuuden verkostoitua ja ajan tasaistaa omaa osaamista.

Tavoitteet/koulutus työelämän ja koulutuksen verkostoitumisen ja yhteistyön lisääminen työssäoppimisen laajempi ja monipuolisempi hyödyntäminen

Miten toteutetaan ammattiin opiskelu tapahtuu yhtä aikaa koulussa ja työpaikalla top- opiskelua 50 – 60 ov toppia 2-3 päivää viikossa atto -aineet suoritetaan osin työssäoppimalla (aloitus syksy 2011) opettaja mukana top- jaksoilla mahdollisuus suorittaa opintoja verkossa / moodlessa