OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa
. Rauman freinetkoulu.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Työ(hön)valmennus opetuksen tukena, palveluna ja työnä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Vastuullisen varainhankinnan ammatilliset arvot ja periaatteet Pääsihteeri Pia Tornikoski
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
/Selin Ann/js Ay-liike on aina kannattanut kansainvälistä yhteistyötä - globalisaatio on myös mahdollisuus.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Käyttäytymisen arviointi
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
LAPSEN OIKEUDET.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
LIONS-PERIAATTEET JA LIONS-ARVOT
Kohtaamisen etiikka Jyväskylä Jaana Kauppinen.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
Sukupuolten roolit islamissa
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Lapsen asema: Avoliitossa lapsen huoltajuus äidin, isän on erikseen tunnustettava isyytensä Jos ei tunnusta, tarvitaan oikeuden päätös = isyyden vahvistaminen.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Jyväskylän kristillinen opisto
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Vanhusneuvostojen seminaari Oulu Vanhustyön pastori Markku Palosaari.
OIKEUDENMUKAISUUS Luku 15 – Ydinsisältö. Oikeudenmukaisuus tärkeä yhteiskuntaetiikan ja uskontojen käsite oikeudenmukaisuuden vaatimusten periaatteet:
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Terveyden määritelmät
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
YMPÄRISTÖETIIKKA.
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Liikeyrityksen yhteiskuntavastuu – onko sitä?
LASTEN OIKEUDET.
ET ja arviointi perusopetuksessa LO ET harjoittelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu häneen inhimillisesti ja oikeuden-mukaisesti. Opettaja pyrkii oppijan lähtökohtien, ajattelun ja mielipiteiden ymmärtämiseen sekä käsittelee tahdikkaasti oppijan persoonaan ja yksityisyyteen liittyviä asioita.

OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja ottaa erityisesti huomioon huolenpitoa ja suojelua tarvitsevat oppijat, eikä hyväksy missään muodossa esiintyvää toisen ihmisen hyväksikäyttöä. Opettajan vastuu oppijasta on sitä suurempi mitä nuoremman oppijan kanssa hän työskentelee. Opettaja toimii yhteistyössä lapsesta vastuussa olevien aikuisten kanssa.

OPETTAJA ITSE Opettajan työssä keskeistä on hänen oma persoonansa, jonka kehittäminen ja hoitaminen on hänen oikeutensa ja velvollisuutensa. Hoitaessaan tehtäväänsä opettajan on voitava luottaa oikeudenmukaisuuden toteutumiseen omalla kohdallaan. Myös opettajalla on oikeus yksityisyyteen ja huolenpitoon itsestään.

OPETTAJA JA KOLLEGAT Opettaja arvostaa tehtäväänsä ja kunnioittaa työtovereitaan ammattikunnan jäseninä. Opettaja pyrkii voimavarojen rakentavaan yhdistämiseen ja löytämään tasapainon oman autonomiansa ja työyhteisönsä välillä. Työtovereiden yksilöllisyyden hyväksyminen, ymmärtämys sekä keskinäinen apu ja tuki ovat periaatteita, joihin nojautuen opettajat toimivat työyhteisössä.

OPETTAJAN SUHDE TYÖHÖNSÄ Työssään opettaja sitoutuu sitä määrittelevään normistoon ja ammattikuntansa etiikkaan. Opettaja hoitaa tehtävänsä vastuullisesti. Opettaja kehittää työtään ja arvioi omaa toimintaansa. Opettaja hyväksyy erehtyvyytensä ja on valmis tarkistamaan näkemyksiään.

OPETTAJAN SUHDE YHTEISKUNTAAN Opetustyö on yhteiskunnan tärkeimpiä tehtäviä. Opettajan mahdollisuudet toimia työssään ja huolehtia ammatillisesta kehittymisestään riippuvat paljon opetustyöhön ja koulutukseen osoitetuista voimavaroista. Opettaja huolehtii ammatillisesta kehittymisestään ja toimii yhteistyössä kodin, ympäröivän yhteisön ja yhteiskunnan kanssa.