Kriittinen teoria yhteiskuntafilosofiana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Toimintaympäristön analyysi
Frankfurtin koulukunnasta uusvasemmistolaisiin teorioihin
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Eeva-Leena Aittoniemi
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
Filosofian aloja ja suuntauksia
Aineen rakenteen standardimalli
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
Psykoanalyysi, yhteiskunta ja politiikka Foucault/ Lacan Lacan-seminaari 13. – Pertti Hämäläinen Nuorisopsykiatrian kl op/Tay.
Olen, mitä en ole; en ole, mitä olen – narratiivisen työtavan koulutus 3 Tapio Malinen wwww wwww wwww.... tttt aaaa tttt hhhh aaaa tttt aaaa.... ffff iiiiHPI/
Mereologia ja sen soveltaminen
Kommunikaatio ja suunnittelu KL
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
liberaali, liberalismi?
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Deliberatiivinen demokratia
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
1800-LUVUN LOPPU – 1900-LUVUN ALKU
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Kf240 Yhteiskuntafilosofia (3-5 op), kevät Alustava ohjelma: 1. Yhteiskunnan normatiivinen perusta: oikeudenmukaisuus, vapaus, tasa-arvo 12.3 Yhteiskuntafilosofian.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Kuviteltu hypoteettinen tilanne, luo puitteet rationaaliselle (TJ) / riittävän järkevälle (PL) ja puolueettomalle valinnalle tietämättömyys - omasta taustasta.
Loppukuulustelu: to klo 14-17, S20C sali 2
Anthony Giddensin rakenteistumisteoria JA OIKEUS
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
Mikrohistoria Suuntaus syntyi 1970-luvulla Kuului ns. uuden suuntaukseen, jossa kyseenalaistettiin perinteisen historiankirjoituksen valtio- ja suurmieskeskeistä.
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
SOSA115 Sosiologian historia, luento YTT, lehtori Pertti Jokivuori Syksy luento.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Julkinen sosiologia Juha Suoranta
Selittäminen ja tieteenalojen erot
SOSA115 Sosiologian historia, luento
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Antiikki ja varhainen filosofia
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Yhteiskuntafilosofia
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Aikuisen Ajattelu.
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Terveystiedon ainereaali
Filosofian osa-alueet
1 Ydinsisällöt.
Arvioinnista arkipäivää
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Kriittinen teoria yhteiskuntafilosofiana • normatiivisen yhteiskuntafilosofian kriittisyys? - normatiivisen ideaalin ja todellisuuden vertaileminen - kuinka kriittinen on tavanomainen yhteiskuntafilosofia? - esim. Rawls: pyrkii löytää laajaa konsensusta, lähtökohtana vallitsevaa kulttuuria, tehtävä sovinnollinen (reconciliation) => moraalisia vaatimuksia yhteiskunnalle - epäsuorasti kriittinen • vs. kriittisen tehtävän systematisointia - miten? - kritiikki-käsitteen merkitys kritiikki 3 (Marx): - todellisuuden paljastaminen (ehkä ideologisen kuvan takaa) - ja kriittistä arviointia: kuvan ja yhteiskuntajärjestyksen seuraukset ihmisille ≈ systemaattinen (tieteellinen) yhteiskuntakritiikki kritiikki 1 (arkikieli): arvostelu, neg. mielipiteen esittely kritiikki 2 (Kantilainen filosofia): todellisuuden/ilmiön mahdollisuuden ehtojen tutkiminen

kritiikin tehtävä ja filosofia? • Karl Marx: ”Die Philosophen haben die Welt nur vershieden interpretiert, es kömmt darauf an, se zu verändern” (Thesen über Feuerbach 1845)) ”Filosofit ovat vain eri tavoin selittäneet maailmaa, mutta tehtävässä on sen muuttaminen” (Teesejä Feuerbachista (1845)) • Slavoy Zizek: ’Philosophers have too much tried to change the world, the task today is to interpret it’ (lainaus mm. Helsingin luennosta 2009)

kritiikin tehtävä? • sisäinen, immanentti kritiikki: - jälki-metafyysinen lähtökohta: inhimillinen ajattelu ja yhteiskunnalliset käytännöt ovat (eri tavoilla) sidoksissa kulttuuriin ja historiaan • järjen käyttö immanenttia (ei pysty asettumaan historian ulkopuolelle) - Hegel: välttämättömyys - historia on myös oppimisprosessi (järki oppii) - Walzer: kritiikki lähtee oman kulttuurin vallitsevista arvoista ja arvostelee puutteita niiden toteuttamisessa - Frankfurtin koulukunta & Foucault: tarkastelee systemaattisesti ajattelun suhteet omaan historiaan • ongelma: relativismi • ulkoinen (external, transcendental) kritiikki - normatiivisena perusteena viittaus ulkoiseen ja historiallisesti riippumattoman mittapuuhun - ihmisluonto (Noam Chomsky) - ahistorialliset paheet (Richard Rorty: cruelty) • ongelma: perustelemisen vaikeus ja uskottavuus • Rortyn vastaus: ”private irony and liberal hope” - yksityishenkilönä suhtautuu skeptisesti esim. väitteisiin ihmisluonnosta - julkisena henkilönä esiintyy taistelevana liberaalina

kritiikin tehtävän toteutus, suuntia • postmoderni politiikan filosofia - yleisempi puuttuminen nykyajatteluun - interruption, deconstruction, transgression - esim: Foucault, Jean-Francois Lyotard, Gilles Deleuze, Jacques Derrida - Claude Lefort, Alain Badiou, Jacques Rancière - Ernesto Laclau, Chantal Mouffe • kriittinen yhteiskuntateoria (Frankfurtin koulukunta) - systemaattinen tutkimusohjelma - monitieteinen - Institut für Sozialforschung, Frankfurt (per. 1920-luvulla) - esim: Max Horkheimer, Theodor Adorno, Walter Benjamin, Herbert Marcuse - Jürgen Habermas - Axel Honneth, Rainer Forst - Michel Foucault? • yhteiskuntafilosofia kriittisenä teoriana - yleisenä, varsin epämuodollisena lähestymistapana - esim: Michael Walzer, Douglas Kellner, Nancy Fraser, Iris Marion Young, Seyla Benhabib, Judith Butler - feministinen teoria • nyky-marxilaiset - esim: G.A. Cohen, David Harvey - Michael Hardt, Antoni Negri - Slavoy Zizek (?)

Yhteiskuntakriittisen filosofian tehtävä, miten tulisi ymmärtää? esim: yhteiskunnallisen kokonaisuuden ymmärtäminen - ja mitä se tekee ihmisille - myös globaalisaatio - keskeinen tehtävänasettelu monille - erottaa kriittinen teoria muunlaisesta yhteiskuntafilosofiasta - tuo lähemmäksi muita yhteiskuntatieteitä, erityisesti sosiologiaa - tuo mukaan paljon filosofisia/käsitteellisiä kysymyksiä kriittisen arvioinnin normatiivinen ulottuvuus - millä perustein jotain pidetään huonona/pahana parannusehdotusten suunta (uusi ideaali?) - normatiivinen yhteiskuntafilosofia? - poliittisen teorian tehtävä?

Yhteiskuntakriittisen filosofian tehtävä, miten tulisi ymmärtää? vrt. Seyla Benhabib (Critique, Norm and Utopia,1986): Kriittisen teorian kaksi suuntaa (?) ja neljä tehtävänaluetta: • explanatory-diagnostic - nyky-ajan ja -yhteiskuntien ymmärtäminen ja selittäminen - arvioida nykyajan/yhteiskunnan tilaa, sen hyvät ja huonot puolet • critical-emancipatory - systemaattisella tavalla kehittää kritiikin tehtävää - pohtia ja kehittää normatiivisia vaihtoehtoja ja kehittämissuuntia

Yhteiskuntakriittisen filosofian tehtävä, miten tulisi ymmärtää? yhteiskunnallisen kokonaisuuden ymmärtäminen - ja mitä se tekee ihmisille Mitä tarkoittaa ’kokonaisuuden ymmärtäminen’? - mikä tahansa kokonaisuus? - kokonaisuus kritiikin tehtävän näkökulmasta • => diagnoosin tehtävä: kokonaisuus diagnostisen tehtävänasettelun näkökulmasta ≈ arvioida x:n tilaa, mihin suuntaan on menossa, onko suunta huolestuttava ja siinä tapauksessa mihin verrattuna? • => perusteltu kokonaisuusnäkökulman valinta?

Yhteiskuntakriittisen filosofian tehtävä, miten tulisi ymmärtää? yhteiskunnallisen kokonaisuuden ymmärtäminen (diagnoosi) - ja mitä se tekee ihmisille arvioida x:n tilaa => esim. mitä meitä hallitsee? - mitä x tekee meille valta - Foucault pahat tyypit? - pidetään yleensä liian yksinkertaisena ideologia - tiettyjä ajattelutapoja ja oikeutusväitteitä järjestelmä - esim. kapitalismi

Yhteiskuntakriittisen filosofian tehtävä, miten tulisi ymmärtää? mitä meitä hallitsee? - mitä se tekee meille ideologia ideologiakritiikin näkökulmasta - ajatusjärjestelmä, ideoiden kokonaisuusjärjestelmä - käytetään oikeuttamaan yhteiskuntajärjestyksen - ja antaa vastaukseen kysymyksen miksi meidän tulisi alistua ja totella - valhe? - pikemminkin osatotuus tai rajattu näkökulma • Oikeutus vs. ideologia? Oikeutus on ideologinen (negatiivisessa merkityksessä) esim. mikäli: - toisenlainenkin yhteiskuntajärjestys olisi (yhtä?) oikeutettavissa - tuo mukaansa epätasa-arvoisuutta - luo ylivalta-suhteita (tietyn ryhmän etuasema) - aiheuttaa joillekin ihmisille tai ryhmille (epäoikeutetusti) pahaa (kriteeri?) • Ideologiakritiikkiä: - paljastaa oikeutuksen ideologiseksi, tai - osoittaa mistä osista ideologinen oikeutus koostuu, tai - osoittaa ideologian perusteella oikeutetun yhteiskunnan epäkohdat ja huonot seuraukset

Yhteiskuntakriittisen filosofian tehtävä, miten tulisi ymmärtää? mitä meitä hallitsee? - mitä se tekee meille ideologian vääryydet? • valehtelua: - vääristetty maailmankuva - piilottelee joitakin totuuksia • (järjestelmä) tekee joillekin (ihmisille, ryhmille) pahaa - vaikka väittää teot oikeutetuiksi • ylläpitää huonosti perusteltua (epäoikeudenmukaista) ylivaltaa