Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku 9.2.2007 Jari Sarja Otavan Opisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Ari Haasio SeAMK.  Creative Commons –lisenssit  Useita erilaisia  Tarjoavat suojaa ja vapautta tekijänoikeuteen.  Perinteinen” kaikki oikeudet pidätetään”
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
Tekijänoikeudet koulun arjessa
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
© Electronic Frontier Finland ry Tekijänoikeuden tulevaisuus ja teosten käyttäjät Mikko Välimäki
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Maanmittauslaitoksen paikkatiedon palvelualustan pilotti - avoin rajapinta Jakob Ventin Korkeakoulujen valtakunnalliset IT-päivät
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
© Electronic Frontier Finland ry Tekijänoikeus, sähköiset kirjat ja teosten käyttäjät Mikko Välimäki
Juha Telkkinen Projektikoordinaattori.
Finnan metatiedon avoimuus, kysymyksiä: Onko Finnan palvelusopimuksen nykyinen metatiedon avoimuutta koskeva muotoilu ollut selkeä? Onko avoin metatieto.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Poolituottaminen Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tekijänoikeudet Tekijänoikeus suojaa henkisen työn omaperäisiä tuloksia, teoksia. Teoksia ovat esimerkiksi erilaiset tekstit, valokuvat, piirrokset, maalaukset,
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Avoimet videoleikkeet Otavan Opisto Jari Sarja.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
TKI-aineistonhallinta ja uusi työkalu Minna Marjamaa, Laurea-ammattikorkeakoulu Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Tekijänoikeudet Valokuva on teos l. tekijänoikeuksien suojaama Näyttäminen sallittua, kopiointi kiellettyä!
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
Oikeudelliset vaatimukset avoimuudelle & lisenssit
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Tekijänoikeudet.
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Tekijän oikeudet •Takana monimutkainen lainsäädäntö, joka seurailee kansainvälisiä sopimuksia. •Tekijäinoikeudet eri maissa erilaisia, koska perinne vaihtelee,
Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tietotekniikkaa alakouluilla
GIMP ja muut grafiikkaohjelmat
Tiivistelmäkalvot arkistoon
Tekijänoikeudet Takana monimutkainen lainsäädäntö, joka seurailee kansainvälisiä sopimuksia. Tekijäinoikeudet eri maissa erilaisia, koska perinne vaihtelee,
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Avoimen tiedon julkaisuprosessi ja lisensointi
Riku Heino ja Milo Hakalahti
Internetin käyttö opetuksessa
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
. Tekijänoikeus ja Creative Commons Nimeä -lisenssi Tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder, Taideyliopistojen tekijänoikeuspalvelu Teksti: © 2017 Maria.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Filosofian kandiohjelma
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto

Linux, Open Office, Moodle, Tinymce….. Open Source -ohjelmistojen puolella vallankumous on jo tapahtunut kirjallisuus, musiikki ja muut taidelajit vaativat omat ratkaisunsa Yksi este Open Source -teosten vallankumouksen edessä on se, että nykyisissä tekijänoikeuslaeissa kaikki on aina lähtökohtaisesti kiellettyä Tavallinen netinkäyttäjä on rikollinen

Entäs jos … minusta olisi vain mukavaa, että koulut eri puolilla maailmaa voisivat vapaasti – ilman huolta tekijänoikeuksista – käyttää Suomen luonnosta ottamiani valokuvia omassa toiminnassaan?” (Teemu Leinonen 2005) … haluaisin, että myös muut kuin omat oppilaani voisivat hyödyntää työllä ja tuskalla tekemääni verkko-oppimateriaalia? (Teemu Leinonen 2005) … tarvitsen nopeasti täysin laillista, mutta ilmaista elokuvamateriaalia, musiikkia ja käsikirjoitusta omaa opetuselokuvaani varten

Ratkaisuna Creative Commons Creative Commons -liike on luonut työkaluja, joiden avulla voimme helposti antaa toisille ihmisille oikeuden käyttää itse tekemiämme digitaalisia tuotoksia. Creative Commons (CC) on vuonna 2001 perustettu kansainvälinen kansalaisliike. Sen tavoitteena on tukea digitaalisten sisältöjen ja teoksien tuottamista ja jakamista Internetissä. CC-liike syntyi yhdysvaltalaisissa yliopistoissa, erityisesti Harvardin ja Stanfordin yliopistojen oikeustieteellisissä tiedekunnissa

Miksi? Liike sai alkunsa, kun tekijänoikeuksien asiantuntijat huomasivat, että nykyinen tekijänoikeuslainsäädäntö vaikeutti digitaalisten sisältöjen ja teosten valmistamista ja jakamista Internetissä. Pulmallisimpia olivat tilanteet, joissa tekijä itse olisi ollut halukas jakamaan työnsä suhteellisen vapaasti muiden tekijöiden ja yleisön kanssa. Liikkeen perustajat halusivat myös kokeilla, voisiko tekstiin, kuviin, musiikkiin ja videoihin soveltaa samaa yhteisöllistä tuotantomallia, jota oli jo menestyksekkäästi käytetty vapaiden ja avoimien tietokoneohjelmien kehittämisessä.

Vapaiden oppimateriaalien tuotantoprojektit Osittain CC-liikkeen ansiosta vapaiden ja avoimien oppimateriaalien tuotantohakkeita on syntynyt monissa eri maissa. Euroopassa esimerkiksi Katalonian opetusministeriön JCLic /clicZone -projektiJCLic /clicZone Massachusetts Institute of Technology -oppilaitoksen projekti OpenCourseWare, jossa kaikki opetuksessa käytettävät oppimateriaalit on tarkoitus julkaista Internetin käyttäjien iloksi, CC-lisenssin alaisena, vuoteen 2008 mennessä. OpenCourseWare

Tulevaisuus Toivottavaa olisi, että ne opettajat, jotka tekevät itse oppimateriaalia jota käyttävät omassa opetuksessaan, julkaisisivat materiaalit CC- lisenssien alaisina verkossa. CC-lisenssi voi viedä kasvatuksen ja opetuksen alalla toimivia askeleen eteenpäin matkalla asiantuntijakulttuuriin, jossa aidosti arvostetaan osaamisen jakamista kollegoiden kesken.

Lisenssit Nimi mainittava Nimi mainittava- Ei jälkiperäisiä Nimi mainittava- Ei jälkiperäisiä-Ei kaupalliseen käyttöön Nimi mainittava-Ei kaupalliseen käyttöön Nimi mainittava-Ei kaupalliseen käyttöön- Sama lisenssi Nimi mainittava-Sama lisenssi Ei jälkiperäisiä Ei jälkiperäisiä-Ei kaupalliseen käyttöön Ei kaupalliseen käyttöön Ei kaupalliseen käyttöön-Sama lisenssi Sama lisenssi