Materiaali-kokeilut B2 Origamipaja Kuva: Katja Hagelstam

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pelikehitystä Centria Ammattikorkeakoulussa vuodesta 2008
Advertisements

SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
QR-koodit opetuksessa Havainnollisuutta ja konkretiaa.
Verkkokaupan asiakaspalvelu kuntoon Kirsi Mikkola
Entä jos… näköaisti surkastuu? Entä jos… ohikiitävä hetki pysähtyy? Entä jos… arki murtuu? Entä jos… aistit.
Nimistö- ja sanastotutkimus
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Miksi ihmeessä opiskelisin saksaa?
Myötäilta I materiaali
Tehdään nettisivu  suunnittelu  rakentaminen  testaaminen  julkaiseminen.
PALVELUT MAINOSTAJILLE Rakentaja.net – johtava yhteysasema.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
GHANA…VALTIO AFRIKAN LÄNSIPUOLELLA
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Mitä te oikein teette? Opiskelijoiden edustamien ammatteihin liittyvien videoklippien tms. suunnittelu ja kuvakäsikirjoitus.
Fysiikkamoottorit Michael Sundqvist TV10S1M3. Mikä on fysiikkamoottori? O Simuloi oikean maailman fysikaalisia ilmiöitä O Tärkeimmät simuloinnit rigid.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Kuinka liittää sähköposti Fronteriin?
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen C2 Robottitehdas Kuva: Saara Salama.
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
 Tutoriaalissa käytettiin ilmeisesti Espanjan kieltä, joten en tiedä mikä sen nimi on, mutta tuloksena on esimerkiksi autolehden kannen taustakuva. Kuvaa.
Ohjelmointi Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }
Varmuuskopiointi Valtteri, Simo My-tlpt09e Varmuuskopiointi Varmuuskopioinnilla yleensä tarkoitetaan tapahtumaa, jossa jokin tärkeä tieto kopioidaan.
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Entäpä jos oppilaat, vanhemmat ja lähialueen asukkaat opettaisivat toisilleen hallitsemiaan tietoja ja taitoja?
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Algoritminen ajattelu
Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki
KuvataideKuvataide. 8.Lk Muotoilu -rakennellaan ja muotoillaan -työstetään eri materiaaleja mm. Lasia, savea, jäätä jne. Tehdään: -pienoismalleja -käyttöesineitä.
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
ROT
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari” Jouni Huotari ja IST5S1-ryhmä Kevät 2006.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Internet-markkinointi on muotoista Muotoja ja kanavia.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
ARGENTINA: ¿Es diferente? Miguel López.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Fotosynteesi.
Mikroskoopin keksiminen ja mikroskooppityypit
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Metropolis - innovaatioviikko järjestetään Metropolia Ammattikorkeakoulussa nyt neljättä kertaa. Innovaatioprojektia.
Ideoiden ituja Tiistaina
"Toki nänni näyttää rumalta, mutta maistuu hyvälle!"
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
NÄKEVÄT KÄDET KU 1: MINÄ, KUVA JA KULTTUURI / TEHTÄVÄ 1.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
WWW-sisällönhallintaohjelmistot
Suomi 1A 11. tunti Sanni HEinzmann.
Oma kuva päänpäällä Piirretään oma kuva päänpäällä paperia pitäen.
Harjoitus 4.2: muotojen koko ja päällekkäisyys
www-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Video.
Esityksen transkriptio:

Materiaali-kokeilut B2 Origamipaja Kuva: Katja Hagelstam Aihe: Kaksiulotteisesta kolmiulotteiseksi. Lisää materiaalikokeiluja. On tärkeää, että tunnin pitäjä on itse tutustunut seuraavan sivuston videoihin ja origamiohjeisiin etukäteen: http://en.origami-club.com/

MUTKU:n toisessa lohkossa kiinnitetään huomiota erilaisiin materiaaleihin. Tänään työstetään paperia ja opitaan mikä on origami. Tavoite: Oppilaat ymmärtävät kaksiulotteisuuden ja kolmiulotteisuuden eron ja yhteyden. Kolmiulotteinen hahmotuskyky paranee. Oppilaat oppivat tunnistamaan ympäristöstään esineitä, joissa kolmiulotteinen muoto rakentuu kaksiulotteisesta tasosta.   Pohditaan lisää materiaalien merkitystä. Kuinka materiaalivalinnat vaikuttavat tuotteen tai esineen käytettävyyteen ja käyttötarkoitukseen ja kuinka niillä voidaan muuttaa tuotteen ulkonäköä ja olemusta.

Kuvalähde: https://www.etsy.com/shop/MadeByJo?ref=l2-shopheader-name Mitä origamit ovat? Origami: MadeByJo Kuvalähde: etsy.com

Oppilaat voivat taitella paperista erilaisia muotoja jo kuvaesityksen aikana. Luonnoskirjaan voi samoin luonnostella kirjoittaen tai piirtäen keskustelun aikana mieleen juolahtaneita asioita. Esim. selityksen sanalle ’origami’ tai esimerkkejä origameista. Luonnoskirjaan voi myös suunnitella, millaisen origamin haluaisi itse tehdä. Kuvalähteet: http://imwm.org/simple-origami-clock-design-10-14/ Origami-sana tulee Japanista ja tarkoittaa paperista taiteltua muotoa tai esinettä. Origamikello: Pinto

Taitellut pakkaukset ovat myös origameja KUVAESITYS JA KESKUSTELU (n. 20 min)   Luonnoskirjat esiin + omat kynät ja värit Katsotaan kuvia origameista. Mukana on kuvia myös ns. arjen origameista eli pakkauksista kuten kirjekuori, maitotölkki, pahvilaatikko jne. Jutellaan siitä, miten kaksiulotteisesta syntyy kolmiulotteinen. Esillä voi olla muutama arjen origami purettuna - esim. maitotölkki ja muita elintarvikkeiden pahvipakkauksia, joita tarkastellaan kuvien katselun yhteydessä. Huomataan, että ihan tavallisetkin pakkaukset ovat origameja; ne ovat kaksiulotteisesta tasosta koottuja muotoja. Kuvalähde: http://gdpackaging.wordpress.com/2010/03/08/milk-carton/ Taitellut pakkaukset ovat myös origameja Kuvalähde: gdpackaking.wordpress.com

Arjen origameja on monenlaisia Esineen tai tuotteen suunnitteluvaiheessa muotoilija usein luonnostelee aluksi kaksiulotteisesti piirtämällä, jonka jälkeen hän tekee alustavia malleja kolmiulotteiseksi joko tietokone-ohjelmilla tai käsin eri materiaaleista mm. paperista tai pahvista aivan kuten origamit. Muotoilijan työssä kaksiulotteinen muuntuu kolmiulotteiseksi eri suunnitteluvaiheiden kautta. Kuvalähde: http://www.cardsandpockets.com/patternlinedenvelopes.aspx Kuvalähde: Cards & Pockets

Kuvalähteet: https://www.etsy.com/shop/nellianna?ref=l2-shop-info-name http://wolfeyebrows.wordpress.com/2009/09/14/folding-tea/ Varjostimet vasemmalla: Nellianna. Oikealla: Nathalia Ponomarevan suunnittelema, origamin innoittama teepussi

Origamit innoittavat monia muotoilijoita Kuvalähteet: http://www.trendsnow.net/2009/07/40-origami-inspired-designs.html http://origamiblog.com/yasuhiro-yamashitas-origami-house/2008/08/13 Origamit innoittavat monia muotoilijoita Kuva vasemmalla: Katja Hagelstam Oikealla: Yasuhiro Yamashitan suunnittelema origamitalo Kuva: Atelier Takuto

Kuvalähde: http://www.rgbstock.com/bigphoto/n9TTXHC/RGB+paper+boats Kuvalähde: rgbstock.com

Tässä näet koristeeksi tehtyjä eläinorigameja Kuvalähde: Creative Animal Origami Art sivulla http://sawpedia.blogspot.fi/2012/01/creative-animal-origami-art.html Tässä näet koristeeksi tehtyjä eläinorigameja Origamit: Jeremy Kool Kuvalähde: sawpedia.blogspot.fi

Kuvalähde: http://www.everydayhowto.net/recreation-and-sports/origami-yoda-how-to-make-a-jedi-master-from-paper/ Jedi-origami: Yamaggio Kuvalähde: everydayhowto.net Yksisarvinen: Romàn Diaz Kuvalähde: deviantart.com

Koristeeksi tehtyjä luontoaiheisia origameja Kuvalähde: http://outinthegarden.deviantart.com/ Kuvalähde: Out In The Garden / deviantart.com

Löydät lisää Kate B:n origamitähtiä ohjeineen tältä sivulta: http://www.katescreativespace.com/2012/07/17/starstruck/ Origamit: Kate’s Creative Space Kuvalähde: katescreativespace.com

Löydät lisää Sipho Mibonan upeita origami-installaatioita The Most Beautiful Origami Art artikkelista tältä sivulta: http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/the-most-beautiful-origami-art Origamit: Sipho Mabona Kuvalähde: mymodernmet.com

http://www. feeldesain. com/ http://www.feeldesain.com/?s=origami tältä sivulta löydät kattavan kuvasarjan erilaisista origameista! Origamivideoita https://www.youtube.com/watch?v=SJOy7IduY8M https://www.youtube.com/watch?v=hiAWx8odStA http://en.origami-club.com/ Origami: Mademoiselle Maurice Kuvalähde: feeldesain.com

Ollaan origamimestareita Tarvitset vain paperia! Origamipaja Ollaan origamimestareita Taitellaan käyttötarkoitukseen sopivia origameja, kuten laatikko tai tölkki. Tehdään yhdessä opettajan avustuksella vähintään yksi origami. Käyttötarkoitukseen tehdyn origamin jälkeen voidaan tehdä origameja koristeiksi. Itsenäinen tehtävä Käsin tekeminen ORIGAMI (25 min)   Toimitaan origamimestareina! Aluksi kaikki valmistavat oman/omia origameja. Omista kaksiulotteisista kuosipapereista syntyy kolmiulotteinen muoto. Lopuksi kootaan koristeorigameista yhteinen origamimobile. Täältä http://en.origami-club.com/ löytyy paljon eritasoisia, lapsille sopivia origamiohjeita ja -opastusvideoita. Valitaan yhdessä ensimmäinen toteutettava origami. Taitellaan origameja: aloitetaan käyttötarkoitukseen (laatikko tai tölkki) sopivista origameista. Tehdään yhdessä videon ja opettajan avustuksella vähintään yksi origami. Jos aikaa jää, voidaan tehdä muutama erilainen. Voitte myös yhdessä etsiä lisää teko-ohjeita erilaisille origameille. Vinkki! Käyttötarkoitukseen tulevia origameja tullaan käyttämään seuraavan tunnin (C1) Pakkaus­suunnittelutehtävän pohjana. Jos aikaa on vähän, kannattaa taitella vain yksi käyttötarkoitukseen tuleva origami huolella. Pakkaussuunnittelutehtävään tarvitaan yk­sivärinen, mielellään valkoinen origami. VÄLITUNTI KORISTEORIGAMIT (25 min) Origamien taittelu jatkuu. Kun kaikki oppilaat ovat onnistuneet taittelemaan käyttötarkoitukseen sopivan origamin (tölkki, laatikko tms.) voidaan siirtyä tekemään koristeorigameja. Tarkoituksena on nyt käyttää materiaalina edellisellä tunnilla valmistettuja kuosipapereita. Lisäksi voi käyttää muita luokasta löytyviä väripapereita. Kuva: Katja Hagelstam