kokonaisbudjettikysely nro 2 kevät 2011 EKOAY:n rehtorijaosto 2011 Kysely tehtiin Kyselykone.fi:n ohjelmalla. Vastuuhenkilönä KT Martti Hellström
75 vastaajaa noin 95:stä alakouluista 44 yläkouluista 15 yhtenäisistä kouluista 10 lukioista 7 S-10
75 vastaajaa noin 95:stä alakouluista 42 yläkouluista 17 yhtenäisistä kouluista 8 lukioista 10 K-11
75 vastaajaa noin 95:stä uusia ja konkareita varsin kattavasti. S-10
75 vastaajaa noin 95:stä uusia ja konkareita varsin kattavasti. K-11
75 vastaajaa noin 95:stä uusia ja konkareita varsin kattavasti. myös sihteereissä S-10
75 vastaajaa noin 95:stä uusia ja konkareita varsin kattavasti. myös sihteereissä K-11
1. Kokonaisvaikutelma Keskiarvo 6,4 ”kohtalainen” (PoA 10§) S-10
1. Kokonaisvaikutelma Keskiarvo 6.8 ”kohtalainen” (PoA 10§) K-11
2. Koulutus Keskiarvo 6,2 ”kohtalainen” - ”tyydyttävä” (PoA 10§) S-10
2. Koulutus Keskiarvo 6,4 ”kohtalainen” - ”tyydyttävä” (PoA 10§) K-11
3. Suunnittelutyökalut Keskiarvo 5.5. ”välttävä” (PoA 10§) S-10
3. Suunnittelutyökalut Keskiarvo 5,6 ”välttävä” (PoA 10§) K-11
4. Seurantatyökalut Keskiarvo 7. ”tyydyttävä” (PoA 10§) S-10
4. Seurantatyökalut Keskiarvo 6,5 ”tyydyttävä” (PoA 10§) K-11
5. Koulusihteeripalvelut Keskiarvo 6,6 ”kohtalainen” (PoA 10§) S-10
5. Koulusihteeripalvelut Keskiarvo 6,4 ”kohtalainen” (PoA 10§) K-11
6. Rehtorin työmäärä kasvanut 81 %:lla, oleellisesti 36 %:lla S-10
6. Rehtorin työmäärä kasvanut 89 %:lla, oleellisesti 32 %:lla K-11
7. Mistä rehtori ottaa aikaa? Oppilaita, opettajilta, arjessa mukana olemisesta (20) Omasta vapaa-ajasta ja yöunesta (16) Pedagogisesta johtamisesta ja koulun kehittämisestä (13) Laadusta, omasta koulutuksesta ja opetuksesta, oppilashuollosta, kaikesta (6) ”Aika opettajille ja oppilaille on vähentynyt huomattavasti. ” ”Lisätyö pitää minut yhä tiiviimmin huoneessani.” ”delegointia ei tällä henkilöstöllä pysty enempää tekemään, joten omasta selkänahasta aika on otettava. ” ”Rehtorin pedagogisesta johtajuudesta ei ole teitoakaan? ” ”Omien oppituntien suunnittelu on retuperällä” S-10
7. Mistä rehtori ottaa aikaa? Oppilaita, opettajilta, arjessa mukana olemisesta (10) Omasta vapaa-ajasta ja yöunesta (10) Pedagogisesta johtamisesta ja koulun kehittämisestä (10) S-11
8. Psyykkinen kuormittavuus S-10 kasvanut 84 %:lla, oleellisesti 37 %:lla
8. Psyykkinen kuormittavuus kasvanut 80 %:lla, oleellisesti 36 %:lla K-11
9. Työmotivaatio Kasvanut 7 %. Ennallaan 53 %. Laskenut 35 % S-10
9. Työmotivaatio Kasvanut 16 %. Ennallaan 55 %. Laskenut 20 % K-11
10. Epäpätevien palkkaaminen Lisääntynyt 1 %. Ei 93 %. S-10
10. Epäpätevien palkkaaminen Lisääntynyt 2 %. Ei 96 %. K-11
10. Uusi kysymys: Sijaisen ottamatta jättäminen Lisääntynyt 15 %. Ei 55 %. K-11
10. Uusi kysymys: Palkkarahoja tarvikkeisiin? Kyllä 54 %. Ei 39 %. K-11
10. Uusi kysymys: Tarvikerahoja palkkoihin? Kyllä 4 %. Ei 91 %. K-11
11. Sihteerin työmäärä Vähentynyt 3%. Ennallaan 19%. Kasvanut 70 % S-10
11. Sihteerin työmäärä Vähentynyt 4%. Ennallaan 13 %. Kasvanut 78 % K-11
12. Sihteerien koulutus Keskiarvo 6,1 ”kohtalainen” (PoA 10§) S-10
12. Sihteerien koulutus Keskiarvo 6,2 ”kohtalainen” (PoA 10§) K-11
13. Psyykkinen kuormittavuus Sihteereillä kasvanut 70 %:lla. Oleellisesti 23 %:lla. S-10
13. Psyykkinen kuormittavuus Sihteereillä kasvanut 75 %:lla. Oleellisesti 17 %:lla. K-11
16. Uusi kysymys: paluu vanhaan nykyehdoilla 20 % haluaisi palata vanhaan K-11
16. Uusi kysymys: paluu vanhaan vaikka ohjelmat kuntoon 9 % haluaisi palata vanhaan K-11
16. Uusi kysymys: Suhtautumisen muutos 44 % :lla muuttunut myönteisemmäksi 32%:lla muuttunut kielteisemmäksi K-11
14. Kiitoksen aiheita Seurantaohjelma Qlick View (16) Joustavuus rahan käytössä (9) Vapauden lisäys (5) Budjettikoulutus (3) Mukana olleet henkilöt (3) ”Qlick view´tä on helppo käyttää. ” ”Antaa vapauksia hankintoihin ja suunnitteluun, mikäli rahaa jää ” ”Nyt on rahat talossa :-)... vielä kun voisi käyttää niitä miten haluaa ilman hankintakieltoja ja hankintatoimistoa. Saisi rahoille parempaa vastinetta. ” ”Tuija Lindstedt ja Kirsti Askolin ovat kärsivällisesti ja ystävällisesti auttaneet ja neuvoneet-” ”Kouluttajat ovat ystävällisiä. ” S-10
14. Kiitoksen aiheita Taloustietoisuus, Nurmen kaava, tiedottaminen (3) Ei mikään (4) Ei osaa sanoa (5) ”Rehtorit ovat kiinnostuneempia talouden johtamisesta kuin aikaisemmin.” S-10
14. Kiitoksen aiheita Budjettijoustavuudesta, vapaus käyttää rahoja, Joustavasta toiminnasta, Pedagogisesta vapaudesta, kasvaneet mahdollisuudet kohdistaa resursseja, mahdollisuus paikata hankintaylityksiä. Ylijäämä koulun hyväksi, mahdollisuus tehdä isoja hankintoja;mahdollisuus käyttää rahaa omiin painotuksiin Palvelualtis talousosasto. Motivoi kokonaissuunnitteluun Lisännyt omaa tietoisuutta talouden muodostumisesta Lassen malli Rahalla mm. resurssiopettaja K-11
15. Kehittämisehdotuksia Suunnittelu- ja seurantatyökaluja tulee kehittää (29) Lisää koulutusta (13) Lisää tietoa henkilöstökuluista (8) Selkeämmät ohjeet (5) Lisää yhteistyötä palkanmaksun kanssa (3) ”Kokonaisbudjetin seuraaminen ja ennakointi on erittäin hankalaa. ” ”Koulutusta, koulutusta ja koulutusta. ” ”Tarvitsemme opettajakohtaiset palkkamenotiedot. ” ”Jäi epäselväksi esim. avustajien palkka.- asiat.. ” ”Tiedotteita taloustilanteesta voisi tulla useammin. ” S-10
15. Kehittämisehdotuksia Lisää sihteeriresurssia (3) Sijaiskulujen epävarmuus, lisää apulaisrehtoriresurssia, lisää toimivaltaa, vaikutusmahdollisuus sihteerin valintaan. (4) Palataan vanhaan (2) Ei osaa sanoa (3) ”Olen huolissani koulusihteerien työmäärän kasvusta ” ”Lyhytaikaisten sijaisten palkat aiheuttavat kokonaisbudjettiin liikaa epävarmuustekijöitä. ” ”Kokonaisbudjetti ei ole oppilaan kannalta tuonut mitään hyvää. ” ” Vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa ” S-10
15. Kehittämisehdotuksia Budjetin suunnittelun ja seurannan työkalut kuntoon. Seuranta tökkii. Toteumaraportti useammin.(toimii hyvin!) Johtokunnalle esiteltävä koko budjetti. Koulutusta Koulusihteerit! Lisää resurssia OTJ:lle puskurirahaa Palkkamenojen seuranta ammattillaisille/Palkataan konsultti Satunnaiset tekijät vaikuttavat liikaa ylijäämään. Miksi pienet koulut miinuksella? Yläkoulujen kehyslaskeman kiinteä osa suuremmaksi. Taloudenseurannan sanasto koulukielelle Qlickview ajantasaiseksi Vapautta hankintapaikkoihin K-11
15. Kehittämisehdotuksia Taloudenseurannan sanasto koulukielelle Qlickview ajantasaiseksi Vapautta hankintapaikkoihin K-11
Yhteenvetoa. Osa 1 (1) Kokonaisvaikutelma edelleen vain kohtalainen (ka= 6,8), vaikka pientä nousua. (2) Parempaa koulutusta tarvitaan edelleen lisää (ka= 6,8) (3) Suunnittelutyökalu edelleen surkea (ka= 5,6) (4) Seurantatyökalu edelleen surkea (ka= 6,5), arvio laskenut. (5) Koulusihteeripalvelut riittämättömiä. (ka= 6,4), tyytyväisyys edelleen laskenut. (6) Rehtorien työmäärä edelleen kasvanut (89%!) K-11
Yhteenvetoa. Osa 2 (7) Rehtorit tarvitsevat lisää työaikaa! (tai apuja!) (8) Kokonaisbudjetti on yhä lisännyt työn psyykkistä kuormittavuutta 80 %:lla rehtoreista. (9) Työmotivaatio on laskenut 16 %:lla rehtoreista. (10) Epäpätevien opettajien palkkaaminen on kokonaisbudjetin vuoksi edelleen vähäistä. (11) Kokonaisbudjetti on vähentänyt sijaisten palkkaamista (15 %) (12) Opettajien palkkarahoilla tehdään hankintoja (54 %). K-11
Yhteenvetoa. Osa 3 (13) Koulusihteerien tyämäärä on kasvanut edelleen (78%) (14) Koulusihteerien koulutusta on kehitettävä (ka = 6,2) (15) Koulusihteerin työn psyykkinen kuormittavuus on edelleen kasvanut ( 75%) (16) 20 % rehtoreista haluaisi palata vanhaan järjestelmään, 10 % vaikka ohjelmat saataisiin kuntoon. (17) Vuoden kokemus on muuttanut käsityksiä, 32 %:lla kielteisemmiksi, 44 %:lla myönteisemmiksi (emme kysyneet, jäikö ylijäämää:-) K-11