2. Vuokaaviot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
15. Loogiset operaatiot.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
Yhtälön ratkaiseminen
Analyyttinen geometria MA 04
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Huomio ! Tämä Power Point esitys sisältää Pornograaffista materiaalia LopetusEteenpäin.
3. Pseudokoodi.
Ohjelman perusrakenteet
1. Algoritmi.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Riikka-Leena Leskelä Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 2. Mallien rakentaminen.
NAND I-SOP NOR KOMBINAATIOPIIRIT & 1 & A B A B
Sovellusohjelman suunnittelu & toteutus
KANTATAAJUINEN BINÄÄRINEN SIIRTOJÄRJESTELMÄ AWGN-KANAVASSA
AS Automaation signaalinkäsittelymenetelmät
Valitse seuraaviin vaihtoehtotehtäviin oikea vastaus…
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Tehtävä Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjältä kaksi kokonaislukua (0-50, kysytään lukuja niin kauan kunnes käyttäjä antaa luvut sallitulta alueelta). Ohjelma.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Ohjelman perusrakenteet
m0 M7 Maksimitermi Minimitermi Boole A = A A · 0 = 0 SOP De Morgan POS
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Tietovuokaaviot (ei osa UML-kieltä)
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
11. Javan toistorakenteet
Algoritmi-harjoituksia…
*14. Kolmiossa yksi kärki on origossa, toinen pisteessä A= (9, 0), B=(3,6) Osoita, että kolmion pyörähtäessä x-akselin ympäri syntyvän kappaleen tilavuus.
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Reittiohjeet Kuortaneenkadun ja Kumpulantien toimipisteisiin. Kuvalliset ohjeet Pasilan juna-asemalta.
5. Lineaarinen optimointi
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
Visual Basic -ohjelmointi
Kontrollirakenteet laajemmin
Visual Basic -ohjelmointi
Yleinen systeemiteoria General Systems Theory Johdatus tietojärjestelmätieteeseen KL2001 Teema numero 1.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
5. Fourier’n sarjat T
Ohjelma Mikro-ohjelmointi Symbolinen konekieli Osoitustavat.
Algoritmin esittäminen
Ohjelmassa tänään Algoritminen ongelmanratkaisu Algoritmin määritelmä
Aiheet ● Ohjelmointikielten kääntäminen ● Kieliopin määrittely ● Kääntäjän toiminta.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Vuokaaviot. 2.2 Sisällys Kaavioiden rakenne. Kaavioiden piirto symboleita yhdistelemällä. Kaavion osan toistaminen silmukalla. Esimerkkejä: − algoritmi.
3. Muuttujat ja operaatiot
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Tutkielman teko-ohjeet
2. Vuokaaviot.
3. Muuttujat ja operaatiot
Ohjelmien suunnittelu
Muuttujamuunnoksista
1. Algoritmi.
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
1. Algoritmi.
12. Javan toistorakenteet
Kontrollirakenteet laajemmin
Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
2. Vuokaaviot.
Ohjelman perusrakenteet
12. Javan toistorakenteet
1. Olio-ohjelmointi.
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

2. Vuokaaviot

Sisällys Kaavioiden rakenne. Kaavioiden piirto symboleita yhdistelemällä. Kaavion osan toistaminen silmukalla. Esimerkkejä.

Vuokaaviot Alku ja loppu Toiminto Päätös Graafinen kieli algoritmien kuvaamiseen. Muodostetaan yhdistelemällä symboleja suuntajanoilla (nuolilla). Symboli sisältää joko vapaamuotoisena tekstinä tai muuttujien ja operaatioiden avulla kuvatun algoritmin vaiheen. Kaavio suoritetaan (ajetaan) seuraamalla nuolia alkusymbolista alkaen ja loppusymboliin päätyen. Alku ja loppu Toiminto Päätös Suuntajana

Vuokaaviot Etenevät yleensä ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle: Suunta länsimaisesta kirjoituksesta. Tilan loppuessa voi piirtää muutenkin. Aina yksi alku- ja yksi loppusymboli. Symboleista lähtevien nuolien lukumäärä on yksikäsitteinen. Symboleihin tulevien nuolien lukumäärässä tulkinnan varaa. Alku Loppu Huom! Tämä on kaikista yksinkertaisin vuokaavio.

Oven avaaminen (versio 1) Esitetään AvaaOvi-algoritmi vuokaavioina. Ensimmäisessä versiossa algoritmin vaiheet kuvataan peräkkäisissä vaiheissa vapaa-muotoisena tekstinä. Toisessa versiossa avaaminen on kuvattu silmukan avulla. Alku Loppu K E Tartu kahvaan Vedettävä malli? Työnnä kahvasta Vedä kahvasta

Lähtevät nuolet Alkusymbolista lähtee aina vain yksi nuoli. Loppusymbolista ei lähde nuolia. Toimintosymbolista lähtee aina vain yksi nuoli. Päätössymbolista lähtee aina kaksi nuolta, jotka vastaavat kyllä- (K) ja ei- (E) päätöksiä. Loppu Alku K E ...

Tulevat nuolet Alkusymboliin ei tule nuolia. Muihin symboleihin tulee aina joko yksi tai useampi nuoli. Jos symboliin tulee useampi nuoli, voidaan nuolet piirtää suoraan kiinni symboliin tai symboliin piirtää yksi nuoli, johon muut nuolet liittyvät. Kalvoilla ja mallivastauksissa pyritään käyttämään selvyyden vuoksi jälkimmäistä piirtotapaa, jolloin tulevia nuolia on aina yksi. Loppu Alku K E ...

Silmukka ... Usein on tarpeen suorittaa uudelleen vuokaavion osa. Tämä onnistuu silmukan avulla. Koostuu päätöksestä, joka yhdistetään nuolella toistettavaan vuokaavion osaan, josta piirretään nuoli takaisin päätökseen. Päätös sijoitetaan usein siten, että se on silmukan ensimmäiseksi suoritettava osa. Toisinaan on luontevampaa sijoittaa päätös silmukan loppuun. Silmukointi jatkuu niin kauan kuin päätös on silmukkaan johtavaan nuolen suuntainen. Jos päätös on muotoiltu virheellisesti, algoritmi saattaa joutua ikuiseen silmukkaan. ...

Oven avaaminen (versio 2) Algoritmin toiseen versioon on lisätty silmukat, joissa ovea joko vedetään tai työnnetään kahvasta kunnes ovi on auki. Kolmas versio on tarkempi – siinä käytetään muuttujia ja operaatioita. Alku Loppu K E Tartu kahvaan Vedettävä malli? Avattava lisää? Työnnä kahvasta Vedä kahvasta

Oven avaaminen (versio 3) Muuttuja kulma[-90º,90º] on oven ja seinän välinen kulma: Lisäksi käytetään muuttujia ovi ja kahva, joita käsitellään tartu-, vedettävä-, vedä- ja työnnä-operaatioilla. Alku Loppu K E tartu(kahva) vedettävä(ovi) kulma > -70º työnnä(kahva) < 70º vedä(kahva) kulma ← 0 kulma

Keskiarvon laskeminen Kuvataan keskiarvon laskeminen vuokaaviolla. Lue luvut Tulosta keskiarvo Laske Alku Loppu Lukujen lukemiseen ja summan laskemiseen tarvitaan silmukka. Voi myös olla, että lukuja ei anneta. Tähän täytyy varautua. Laske keskiarvo Alku Loppu Lisätään luku- ja tulostustoiminnot

Keskiarvon laskeminen Kaaviosta ei käy vielä ilmi laskemisen logiikka kuten keskiarvon kaavasta: Kuinka toteuttaa silmukka? Kuinka määritellä Laske-laatikon sisältö tarkemmin? Kaavaa vastaavaan esitystarkkuuteen päästään vain muuttujien avulla. Lisää lukuja? Lue luku Tulosta ilmoitus Laske Alku Loppu Lukuja? K E Tulosta keskiarvo Summaa

Keskiarvon laskeminen Otetaan käyttöön muuttujat: x on luettu luku (termi xi), i on laskuri, josta selviää monesko silmukan kierros on meneillään (termin indeksi), summa vastaa lukujen summaa (Σxi), lkm vastaa lukujen lukumäärää (indeksin yläraja n) ja ka on lukujen keskiarvo ( ). Huom! Silmukka voidaan toteuttaa usealla eri tavalla. Oletetaan nyt, että lukujen lukumäärä voidaan selvittää ennen silmukan aloitusta.

Keskiarvon laskeminen i ≤ lkm x ← lue() tulosta(″Ei lukuja!″) ka ← summa / lkm Alku Loppu lkm > 0 K E tulosta(ka) lkm ← lue() summa ← 0 summa ← summa + x i ← i + 1 i ← 1

Pohdintaa Vuokaavioiden hyötyjä: Ongelmia: Helposti ymmärrettäviä ja intuitiivisia. Soveltuvat monimutkaistenkin algoritmien esittämiseen. Ongelmia: Graafinen esitys poikkeaa paljon useimmista ohjelmointikielistä. Algoritmin tarkentaminen kasvattaa kaaviota nopeasti. Kaavioiden piirtäminen työlästä.