MILLAISENA KIELI NÄYTTÄYTYY OPPILAIDEN SILMISSÄ JA OPPIMATE- RIAALISSA?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Lavian lukio.
Hajoamislajit Ionisoimaton Ionisoiva säteily Hajoamislaki Radon
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Toimintaohjeet opelle
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Atomin rakenteesta videohttp://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=2222.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Alkuaine, yhdiste vai seos?
Kääntäjät osana EU-viestintää
Aineen rakenteen standardimalli
Aurinkomalli - rakenne, energiantuotanto ja kehitys Perustuotanto: protoneista heliumia (klikkaa vaiheet esiin):
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Oulun aikuislukio 2014.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Ammattikemia Terhi Puntila
4 ATOMIN YDIN.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Kemiallista kielioppia!
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
5. RUoANSULATUS-ELIMISTÖ
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Toimintaohjeet opelle
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Syksyn 2015 kirjoituksissa huomioitavaa Koepäivät www
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
 Voit hajauttaa tutkinnon pakolliset kokeet kolmeen peräkkäiseen kertaan (esim. kevät 2015, syksy 2015, kevät 2016)  Ilmoittautuminen on sitova, syksyn.
Atomin rakenne Ytimestä ja elektronipilvestä Protonit ja neutronit Elektronit.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
KE2 Jaksollinen järjestelmä ja sidokset. 13. Jaksollinen järjestelmä Alkuaine on aine, joka koostuu atomeista, joilla on sama protonien määrä Alkuaine.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Englannin valinnainen lisäkurssi
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Jaksollinen järjestelmä
Fysiikan käsitteitä AGORA (Pieni oppimäärä) Sähköopin
Atomin rakenne 8Ke.
Tiivistelmä 1. Atomi Alkuaine sisältää vain yhdenlaisia atomeja, jotka on nimetty kyseisen alkuaineen mukaan. Atomin pääosat ovat ydin ja elektronipilvi.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
ESSEE.
Maailmankaikkeuden ja aineen rakenne sekä perusvuorovaikutukset
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Aine rakentuu atomeista
Tervetuloa.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Fysiikka 9 lk Leena Piiroinen 2016.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Kemiallinen merkki   59Co3+ protonit neutronit elektronit
1. Atomi Massaluku kertoo protonien ja neutronien yhteismäärän.
Kevään 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Esityksen transkriptio:

MILLAISENA KIELI NÄYTTÄYTYY OPPILAIDEN SILMISSÄ JA OPPIMATE- RIAALISSA?

Esikoululaisen ajatuksia oppiaineen kielestä

9-luokkalaisten ajatuksia (opettajien) kielenkäytöstä eri oppitunneilla Puhuu ns. ”matemaattisesti” ja käyttää paljon termejä. Opetuksessa käytettävä kieli usein muita aineita pohdiskelevampaa. Sivistyssanasto hyvin hallussa. Puhe ja ilmaisu ”vapaampia” kuin muissa aineissa. MATEMATIIKKAUSKONTO HISTORIALIIKUNTA

Oppikirjaesimerkki ”Tietyn alkuaineen kaikilla atomeilla on aina yhtä monta protonia, mutta neutronien lukumäärä saattaa vaihdella. Esimerkiksi vetyatomilla on ytimessään aina yksi protoni. Useimmiten sillä ei ole yhtään neutronia. Kuitenkin keskimäärin joka 60. vetyatomi sisältää ytimessään myös yhden neutronin.” Happonen, J., M. Heinonen, H. Muilu & K. Nyrhinen Avain 3. Fysiikka, Hki: Otava

CLIL-oppilaan ajatuksia oppiaineen kielestä

Oppilaan avunpyyntö oppikirjan tehtävään: ”Millä oppositiopuolueilla on nykyisessä eduskunnassa riittävästi paikkoja välikysymyksen tekemiseen yksinkin?” OPETTAJAmitä tarkottaa oppositio[puolue?], tiiätsää sen? CHAN MONPUDISTAA PÄÄTÄÄN OPETTAJAosa, puolueista, on sillee et ne on niinku hallituksessa. ne päättää asioista ja sitte, jotkut puolueet, on jääny [kenties?] hallituksen ulkopuolelle. ne on niinku oppositiossa sillon, ne ei pääse määrään asioista, [mut?] ne voi esittää mielipiteitä, kommentoija, hallitusta. EMILIAse on neljäkymmentäyksi jo SUVIhei? päästäänkö jo [pena?] OPETTAJAoppositiopuolue, nää on niinku, EMILIApenasetä päästäänkö? OPETTAJAno, mää en osaa selittää sitä [nyt?] ette te ihav vielä pääse --- Saario, Johanna Yhteiskuntaopin kieliympäristö ja käsitteet: toisella kielellä opiskelevan haasteet ja tuen tarpeet. (s )

CLIL-oppilaan ajatuksia oppiaineen kielestä

Oppikirjaesimerkki ”Ruuansulatuselimistön eri osat erittävät ravintoaineita hajottavia entsyymejä. Ne ovat proteiineja, joista kukin osallistuu vain tietyn ravintoaineen pilkkomiseen. Entsyymit ovat biologisia katalyyttejä, jotka eivät kulu eivätkä muutu reaktiossa.” Leinonen, Matti - Nyberg, Teuvo - Veistola, Simo Koulun biologia - ihminen. Helsinki: Otava.