Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
• Kotimainen liikevaihto (laskutus) oli noin 162,6 Meuroa, (150 Meuroa) • Vientilaskutus oli noin 9,1 Meuroa,( 9,7 Meuroa) • Yhteensä 171,7 Meuroa • 1871.
Advertisements

Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
Inspiroidu uudelle uralle
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
NUORTEN SYÖMISHÄIRIÖT
RuokaKouvola2020 TR/Ohjausryhmä Kouvolan kaupunki.
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Kaupan omavalvontatietojärjestelmät
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
LTP Logistics Oy on vuonna 2011 perustettu lämpötilasäädeltyjen elintarvikkeiden logistiikkaan keskittyvä yritys. Asiakaskuntamme koostuu pääasiassa pienistä.
SEPA Ohjelma 12.00Lounas, kahvit ja ilmoittautuminen 13.00Tervetuloa - ESATKY, ITKY ja Tietotekniikan Liitto tänään Antti Pellinen, Tikura Oy 13:05Sähköinen.
Valtakunnallinen LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Luonnonkivi, keinokivi, betoni vai puu eli löytävätkö tavalliset kuluttajat kivituotteet? Kainuun.
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Markkinoinnin perusteet
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Mitä käsitteellä tarkoitetaan yleensä?/ Pohjois-Savossa? - käsitteen sisällöstä toimintaan Mitä Green Care pohjoissavolaisissa hyvinvointialan yrityksissä.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Ilkka Larsio, Tero Mankinen, Ropi Saari, Joona Tiinus
Digi Electronics Limited
Lähiruokaa julkisen sektorin ruokapalveluissa
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
ESKO kalatalousryhmän tukimahdollisuudet. Suomen kalatalousryhmät  Perustettiin 2009  7 ryhmää  €/vuosi  Rahoittavat yhteishankkeita 
KESTÄVÄ KEHITYS/EKOTEHOKKUUS JA KYMENLAAKSON PK - YRITYKSET
Asiakkuudet luovalla alalla
ONKO ULKOISTAMINEN TURVALLISTA?
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
Saatavuus kilpailukeinona
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
EWork – Reshaping consulting. eWork yrittäjien asialla HETKY Hubia ja Hupia.
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Viljan sopimustuotannon sähköinen toimintamalli
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
VTR/ts HP 2014 HallituspartneritYdinviesti
TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2012 Yhdistyksen 25. toimintavuonna painopisteinä ovat edelleen valtakunnalliset jätehuoltopäivät ja niiden yhteydessä pidettävä.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Maaseuturahasto Satakunnassa
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Joensuu Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006 toimintaan Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi – teemaryhmä,
Suomen kasvukäytävän keskipisteessä Linnan Kehitys Oy Hämeenlinnan elinkeinoyhtiö
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Paikallistalous-hanke Lähiruokaa ja lähienergiaa Keskisen Uudenmaan kehittämisyhdistys, Kehu ry.
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
Energiavuosi 2011 Joulun 2011 myrskyt Energiateollisuus ry
Liikeidean esittelyohje
Laatu ammattikeittiössä
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 2. ja 3. tunti – Tiimit, ideariihi ja neuvonantaja.
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Kotka Suomen Romanifoorumi.
Osuustoiminnan Päivä Helsingin Messukeskus Toimitusjohtaja
Vastaajina 1122 yritysjohtajaa koko maasta
Lahden ammattikorkeakoulun Työelämäpalvelut
Hanke-esittely Sanna Lento
Hanasaari ruotsalais – suomalainen kulttuurikeskus
Paikallisruoan arvoketjun edistäminen
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina Ilkka.
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Esityksen transkriptio:

Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

Päivittäistavarakauppa ry Yhdistyksen tarkoituksena on parantaa ja kehittää päivittäistavarakaupan ja jäsentensä yleisiä toimintaedellytyksiä. Päivittäistavarakauppa ry edistää elinkeinopolitiikkaa, jolla turvataan päivittäistavara- ja tavaratalokaupan tuottavuuden kasvu ja kilpailukyky EU:n sisämarkkinoilla, Suomessa ja Suomen lähialueilla.

Jäsenet

Jäsenet

Horeca-tukkukauppa HoReCa- lyhenne tulee sanoista Hotels, Restaurants ja Catering. HoReCa-ala on kasvava osa nykyaikaista ruoka- ja juomatarjontaa kuluttajille. HoReCa-tukkukauppa on tärkeä osa päivittäistavarakaupan kokonaispalvelua ja se vastaa vähittäiskaupan ulkopuolisesta Tavaranvälityksestä noin 19 000 asiakkaalle. Sen tarjoama monipuolinen palvelukokonaisuus auttaa asiakkaita keskittymään omaan toimintaansa. Meira Nova Oy Heinon Tukku Oy                         Metro-Tukku Wihuri Oy Aarnio Kespro Oy

Päivittäistavaramarkkinat

Pk-tavarantoimittajan on valittava itselleen sopiva toiminnan laajuus Paikallinen toimittaja Alueellinen toimittaja Valtakunnallinen toimittaja Kaikki nämä ovat mahdollisia Paikallisuus on yksi tapa menestyä Toimitusvarmuudesta ja luotettavuudesta on aina huolehdittava Yhteistyöhön kaupan jakelukanavien kanssa Vähittäiskauppa HoReCa

Toimitustukut ja käteistukut Toimitustukkujen asiakkaita ovat mm. ravintolat, henkilöstöravintolat, koulut, päiväkodit ja sairaalat Käteistukkujen asiakkaita ovat mm. pienet ja keskisuuret ravintolat, myymälät ja kioskit

Paikallisen HoReCa-toimittajan vahvuudet Paikallisten tottumusten ja mieltymysten tuntemus Tuotteiden hyvä paikallinen tunnettuus HoReCa-tukkukaupan asiakkaiden (ravintolat, henkilöstöravintolat, koulut, päiväkodit, sairaalat, myymälät) halu korostaa omaa paikallisuuttaan Pk-toimittajan tuote kannattaa erilaistaa kilpailevasta tarjonnasta (maku, koostumus, luomu, pakkaus, tms.) Hyvä tuote on usein laajemminkin kiinnostava, joten mahdollisuuksia on myös kasvuun

Paikallisen HoReCa-toimittajan on huolehdittava perusasioista Toimitusvarmuus Tavaran riittävyys Pakkausmerkinnät Tasalaatuisuus Kylmäketjusta huolehtiminen

HoReCa-kaupan tarjoamat mahdollisuudet pk-tavarantoimittajalle Menestyminen valitussa kokoluokassa (paikallinen, alueellinen, valtakunnallinen) Kasvu Tarvitaan hyvä tuote ja kustannustehokas toimintatapa

HoReCa-tukkukaupan pk-toimittajien kehittäminen Keskittyminen tärkeisiin menestystekijöihin Markkinoiden ja asiakkaan tarpeiden tuntemus Hyvä tuote Erottuva tuote Turvallinen tuote Tehokas prosessi Logistiikka Sähköinen tiedonsiirto Markkinointi Elintarvikealan pk-yrityksille opas menestymisestä HoReCa-kaupan tavarantoimittajana