Ohjelma JKK:n HOPS-opettajajärjestelmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Opintojen suunnittelu ja HOPS
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Tervetuloa Johtamiskorkeakouluun opiskelemaan hallintotieteitä!
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
Toimintaohjeet opelle
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
TERVETULOA JOHTAMISKORKEAKOULUUN!
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
NALLE PUH.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Ammatillinen koulutus
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Slideshare koonti Mervi Isola.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Orientoivat opinnot, osa II Opintojen suunnittelu ja HOPS
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Johtamiskorkeakoulun TUTORKOULUTUS - tutor opintojen suunnittelun tukena kello , Paavo Koli.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Tutorkoulutus - kanditutorit Yläkertsi. Tutorkoulutus - Ohjelma Agenda Pääsihteerin terveiset Orientaatioviikko.
Opintojen suunnittelu ja HOPS
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
What to do next?. OPA1 = PAKOLLINEN KURSSI, josta 1. vuonna suoritettu1/3 kurssia, 2. vuonna 1/3 ja abivuonna suoritetaan 1/3 kurssia suoritusmerkintä.
Kilpailijan starttikurssi
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Syyskuun HOPS-tapaaminen Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma orientoivat opinnot.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Tuutorointi lukuvuoden aikana Hallituksen varapuheenjohtaja Eero Räsänen |

SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Sähköinen välitysjärjestelmä
Esityksen transkriptio:

Johtamiskorkeakoulun TUTORKOULUTUS - tutor opintojen suunnittelun tukena 7.5.2014 Heli Tontti

Ohjelma JKK:n HOPS-opettajajärjestelmä Orientoivien opintojen sisältö ja aikataulu 2014 Tutor opintojen suunnittelun tukena ohjeita ja vinkkejä yhteystietoja Tutorina toimiminen opintosuorituksena (2 op)

Tutoropettajat JKK:ssa Kaikilla tutkinto-ohjelmilla on hops-opettajat Hops-ryhmän kanssa on kaksi tapaamista (lisäksi voi sopia henk.koht. tapaamisia hops-opettajan kanssa) - syksyn tapaamisessa pääpaino yliopisto-opintoihin tutustumisessa - kevään tapaamisessa pääpaino hops:ssa (keskustelua avoimen hopsin pohjalta), hops:n palautetus moodleen 30.4. mennessä tutoropettaja on uuden opiskelijan tuttu opettaja, jolta voi kysellä opintoihin liittyviä asioita. Jos tutoropettaja ei tiedä vastausta, hän osaa aina ohjata eteenpäin kun opinnot etenevät pidemmälle, tutoropettajan rooli pienenee ja ohjaus siirtyy opintosuuntiin Tutor tukee hops-opettajan työtä ja päin vastoin Tutkinto-ohjelmien tutoropettajat ja muuta opintojen ohjaukseen liittyvää tietoa: Kauppatieteet: http://www.uta.fi/jkk/kat/neuvonta/hopsopettajat.html Hallintotieteet: http://www.uta.fi/jkk/hal/neuvonta/ohjaustahot.html Politiikan tutkimus: http://www.uta.fi/jkk/pol/neuvonta/index.html MIKÄ HOPS-OPETTAJAJÄRJESTELMÄSSÄ ON HYVÄÄ, MITEN SITÄ VOISI KEHITTÄÄ? MITEN TUTORINA VOISIT TUKEA HOPS-OPETTAJIA JA TÄTÄ KAUTTA UUSIA OPISKELIJOITA?

Orientoivat opinnot, 29.8-2.9.2013 alustava ohjelma Torstai 28.8.2014 klo 12-14 Johdatus yliopisto-opiskeluun ja opintojen suunnitteluun 14-15 Tietoa tutkintoon kuuluvien kieliopintojen suorittamisesta (vain kauppatieteilijät, muilla yleinen info Perjantai 29.8.2014 klo -11 Johtajan tervehdys johtamiskorkeakoulun uusille opiskelijoille Johtamiskorkeakoulun ylioppilaat (JKY) esittäytyy Yliopiston sähköiset palvelut ja tietoverkkojen käytön mahdollisuudet, opintotuki-info, vaihto klo 12.00 – 14.00 Iltapäivällä tutustumista kampukseen, JKK:n tiloihin ja henkilökuntaan tutor-ryhmien johdolla. Maanantai 1.9.2014 klo 9-11.30 Tutkinto-ohjelman opintosuunnat ja tutor-opettajat esittäytyvät 2.- 4.9. Johtajuussymposium (http://www.uta.fi/jkk/johtajuussymposium.html) Helmikuu 2015 Orientoivat opinnot II (HOPS- ja työelämä) Alustavat ohjelmat tutkinto-ohjelmittain löytyvät osoitteesta: http://www.uta.fi/jkk/opiskelu/tervetuloa/orientoivat.html MITÄ ORIENTOIVISTA OPINNOISTA PUUTTUI, MISTÄ OLISI PITÄNYT PUHUA ENEMMÄN, MIKÄ OLI HYÖDYLLISTÄ? Hyvinvointiorientoivat, kieli-infot

Tutor opintojen suunnittelun tukena Keneltä saa apua? Kurssi-ilmoittautumiset Tenttiminen Oppiminen yliopistossa Yliopiston tilat Opintojen aikatauluttaminen (Lukujärjestys?) Läsnäolo: jokainen oppii omalla tavallaan (älä neuvo kuuntelemalla oppivaa, että luennot ovat turhia) Opintojen aikatauluttaminen: lukujärjestys Ilmoittautuminen: kieliopinnot, pääsääntöisesti muillekin jaksoille RYHMÄTYÖ: Mihin oma tutorisi ei osannut vastata, ota selvää ja osaat vastata itse kun tilanne tulee! Valinnaiset opinnot? Vastaanotot Läsnäolo luennoilla? JOO Teemat

”Opintojen suunnittelu” ”Vaikka suurin osa fukseista oli oikein innolla mukana muissakin tapahtumissa, niin pienen osan poisjäännistä tuli kieltämättä sellainen olo, että ehkä tuutorointi vaatisi myös jonkinlaista kehittämistä, jotta heidätkin saataisiin hiukan aktiivisemmin mukaan. Tähän voisi auttaa se, jos esimerkiksi jonkinlaisia alkoholittomia tapahtumia olisi enemmän. Tai sitten jotain muuta tavallaan toiminnallisempaa.” Jos muuttaisin jotain tutoroinnissani, niin lisäisin ennestään informaation jakamista. Valitettava totuus on se, että vaikka smurffiviikot ovat hyvä tapa saada tulokkaat mukaan toimintaan, niin viikoilla keskitytään liikaa hupiosuuteen informaatio-osuuden kustannuksella. ”Opintojen suunnittelu” Kastajaiset Passion? Fuksiviikot? Smurffipassi? Haalaribileet Teekkarit? Haalarit? Hervantapeli Vappu

Tutor opintojen suunnittelun tukena Tutustu omaan tutorryhmääsi ja mieti, millaista tietoa kukin heistä erityisesti tarvitsee. pidä yhteyttä tarpeen mukaan (joku kaipaa tukeasi pidempään, ole käytettävissä) osallista aina kaikki mukaan (jokainen tekee toki itse päätöksensä osallistumisesta) ”Tutorin tehtävät jatkuvat aina kevääseen ja vuosienkin päähän, ainahan tuoreemmat opiskelijat saavat tulla kysymään neuvoja mieltä askarruttavissa asioissa.” ”Myöhemmin syksyllä olisi voinut yrittää järjestää enemmän yhteistä tekemistä, sillä meidän ryhmämme kohdalla yhteinen tekeminen jäi pitkälti ensimmäisiin viikkoihin. ” ”Minusta tärkeää on ollut jättää hetkeksi omat tuttavat ja kaverit tapahtumissa syrjempään ja keskittyä tutustumaan uusiin opiskelijoihin, ja varmistamaan että he pääsevät kaikki hyvin mukaan porukkaan ja toimintaan.” ”Esimerkiksi case: ”Miten toimia, kun Pekka ei juo?”, on kaikessa huvittavaisuudessaan on itse asiassa vakavasti otettava asia, sillä se voi pahimmillaan sulkea Pekan ryhmän ulkopuolelle.” Alkuun kannattaa huolehtia lähinnä ensimmäisen opiskeluperiodin valinnoista: onhan tutoroitavasi muistanut ilmoittautua haluamilleen kursseille (ja saanut tähän tarvittaessa apua?) …myös kielikursseille! selvittänyt hyväksiluvut sisällyttämiset hallinnossa, korvaavuudet opintosuunnissa Kielikeskuksella oma lomake hyväksilukuihin …myös kielikursseille! tietää kehen olla yhteydessä, jos jokin on epäselvää ?

Tutor opintojen suunnittelun tukena Anna tutoroitavasi suunnitella opintoja omista lähtökohdistaan, ja rohkaise häntä tutustumaan tarjontaan laajasti. Ensimmäisen syksyn aikana ei tarvitse vielä tietää mihin haluaa opinnoissaan suuntautua, mutta jo ensimmäisen vuoden aikana pitää olla hereillä asian suhteen! tutoreiden ei ole tarkoitus olla päätösten takana vaan rohkaista tutustumaan tarjontaan laajasti muistuta, että myöhemmin syksyllä ja keväällä järjestetään opintojen suunnitteluun liittyviä tilaisuuksia, joihin kannattaa ja pitää (!) osallistua ”lukujärjestyksen” teko palvelee osaa, osa haluaa suunnitella itsenäisesti ”Tajusin, että fuksit pitävät tuutoreitaan arvossa ja varsinkin ensimmäisten päivien käyttäytymisellä on suurta merkitystä.” ”Osa tuutoreista, olivat sitten vitsillä tai ei, mainostaneet omaa ainejärjestöään ja se koettiin jollakin tavalla kiusalliseksi. ” ”Oma ryhmäni toivoi meiltä jotain apua siihen, että mihin opintosuuntaan heidän kannattaisi suuntautua. Tässä asiassa varoin itse ihan tarkoituksella olla neuvomatta liikaa, sillä mielestäni kaikkien on tärkeää huomata ja päättää itse se, mihin opintosuuntaan tahtoo suuntautua. Tällaista ohjausta fuksit jäivät siis kaipaamaan ainakin jonkin verran. Ohjasinkin tutoroitaviani osallistumaan opintosuuntainfoihin ja olemaan yhteydessä opintokoordinaattoriin jos jokin asia askarrutti.”

Tutor opintojen suunnittelun tukena Pohdi etukäteen, mitkä tietolähteet teidän on hyvä käydä heti ensimmäisissä tapaamisissa läpi. Tutorin ei tarvitse tietää vastausta kaikkeen, mutta hänen on tiedettävä, mistä etsiä vastausta tai keneltä kysyä. Internet Opinto-opas Opetusohjelma (Huom! Myös Kielikeskuksen oppaaseen ja opetusohjelmaan) Henkilökunta (kun on ensin tutustunut itse asiaan yllä mainittujen keinojen avulla!) Haasteellisinta varmaankin syksyssä olivat monimuotoiset ja laaja-alaiset kysymykset, joita uudet opiskelijat esittivät, mutta muun muassa tuutorkoulutuksen ansiosta monet asiat olivat selvinneet itsellenikin niin, että osasin neuvoa tai ainakin ohjata sellaisen henkilön luo, joka asiasta enemmän tiesi. ”Pelkäsin hieman, etten osaa auttaa kaikissa kiperissä kysymyksissä mitä smurffit saattaisivat esittää. Koulutuksessa ymmärsin, ettei minun tarvitsekaan – riittää, että osaan ohjata heidät oikean henkilön luo.” MIHIN KYSYMYKSEEN OMA TUTORISI EI OSANNUT VASTATA? MITEN VOIT VALMISTAUTUA ETUKÄTEEN TOIMIMAAN OPINTOJEN SUUNNITTELUN TUKENA? MITEN VANHEMPIA OPISKELIJOITA VOI HYÖDYNTÄÄ APUNA?

Tutor opintojen suunnittelun tukena Opintosuuntien henkilökunta (PinniA 2.-5.krs) Kysymykset liittyen opintokokonaisuuksiin tai yksittäisiin opintojaksoihin Korvaavuudet HOPS-opettajat Johtamiskorkeakoulun hallinto (PinniA, 2.krs) Johtamiskorkeakoulun hallinnossa hoidetaan erityisesti opiskelijoiden tutkintorakennetta koskevia asioita, annetaan opintojen ohjausta ja neuvotaan harjoittelu- ja kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa. Uusia opiskelijoita auttavat erityisesti: KAUPPATIETEET: Heli Tontti ja JKK:n uusi opintokoordinaattori HALLINTOTIETEET & POLITIIKAN TUTKIMUS: opintokoordinaattori Aino Nordling KV-ASIAT: Terhi Nieminen, Minna Höjer Tutoreiden yhteyshenkilönä JKK:ssa toimii Heli Tontti. Henkilökunnan yhteystiedot: http://www.uta.fi/jkk/yhteystiedot/hallinto.html

Tutorina toimiminen opintojaksona (2op) Ohjeet: http://www.uta.fi/jkk/opiskelu/tutorointi.html Raportissa toivon erityisesti palautetta JKK:n tutorkoulutuksesta sekä kehitysideoita koulutusten sekä itse tutoroinnin järjestämiseen! Raportin palautus syyslukukauden loppuun mennessä (heli.tontti@uta.fi) Muista myös vastata yliopiston kyselyyn tutoreille!

Kiitos yhteistyöstä ja mukavaa kesää!