Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Keskikaide vastakkaisten ajosuuntien välissä vähentää merkittävästi kohtaamisonnettomuuksia vähentää suistumisonnettomuuksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
makramee-tekniikalla
Advertisements

ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Hirvionnettomuuksien kehitys
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Kangas-Annala tie.
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
SAARENSALMEN RANTA-ASEMAKAAVA-ALUE
Heinjoen ampuma- ja moottoriratakeskus
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Turvallisuusasiakirja - Tarvitaanko sitä?. Turvallisuusasiakirja edellytetään olevan mm. uimahalleissa ja kylpylöissä, laskettelukeskuksissa, erilaisissa.
5.1. Tason yhtälö a(x – x0) + b(y – y0) + c(z – z0) = 0
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
ERIKOISKULJETUS TRAKTORILLA
Ohjausryhmän 3. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Projektipäällikkö Tiehallinto
Liikenteen kehitysnäkymiä
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Yksityisteiden avustukset 2012 Kunnossapitoavustus Perusparannusavustus.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Nykytilan yhteenveto Muut palvelut -ryhmä. Kadut pähkinänkuoressa Volyymierot –Katujen kokonaispituus vaihtelee välillä 13 ‒ 225 km –Jk + pp-tiet kokonaispituus.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
MERTA - hyvät palvelut, hyvät käytännöt
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
TEN-T rahoitus nelostien kehittämisessä
Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
Yksityisteiden avustukset 2011
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Vahva Viitosväylä Kehityksen moottori
Kestoside.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Iltapäivän raporttiin käytettävän ajan puolittaminen
Verotuksen perusteet – Matkat
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Helsingin rakennuslautakunnan linjanvetoja esteettömyysasioissa
Terveys kansanterveysohjelma
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä Tuomo Suvanto.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (6 – Työ risteysalueella)
Päihdelääkärit.fi -yksityistä päihdehoitoa viiveettä kotiin
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen
Suunnittelun tilannekatsaus RATA 2018, Logomo
Saimaan kanavan ratasilta
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Arvioinnista arkipäivää
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Vt 19 Koveron liittymän parantaminen, Lapua
Polaris Business Park, Espoo
Urakoitsijainfo
Range-alueen kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Keskikaide vastakkaisten ajosuuntien välissä vähentää merkittävästi kohtaamisonnettomuuksia vähentää suistumisonnettomuuksia mahdollistaa kohdakkain olevat ohituskaistat (2+2) ja ohituskaistojen sijoittamisen limittäin Jouni Lehtomaa, Viatek Oy Päivi Pesu, Tiehallinto Matti K. Hämäläinen, Tiehallinto

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Yksityistiejärjestelyt Keskikaiteellinen ohituskaista edellyttää laajempia rinnakkaistiejärjestelyjä kuin kaiteeton, jolla myöskin liittymät karsitaan minimiin. Keskikaide lisää tien estevaikutusta etenkin poikittaiselle kevyelle liikenteelle, sillä tien ylittäminen on kaiteen vuoksi lähes mahdotonta eikä suotavaa. Keskikaide lisää alikulkujen rakentamistarvetta ja perustelee yhteiskäyttöisinä muun paikallisen liikenteen kanssa aiempaa helpommin kevyen liikenteen erottelua. Keskikaide voi johtaa tien molemmilla puolilla pitkiin rinnakkaisteihin.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Sijainti ja sijoitteluperiaatteet Vaikeasti toteuttavat yksityistieyhteydet suosivat ohituskaistan sijoittamista harvan tienvarsiasutuksen kohdalle. Myös turvallisuus- vaikutukset ovat tällöin paremmat. Lisää kohdakkain sijoitettujen ohituskaistojen (2+2) toteuttamista, sillä keskikaiteella ja samoilla yksityistiejärjestelyillä voidaan järjestää molempien ajosuuntien ohituskaistat. Turvallisuusvaikutukset sitä paremmat mitä pidemmät kaideosuudet. Puoltaa ohituskaistojen peräkkäin sijoittelua tai osuuksien välisten kaksikaistaisten osuuksien varustamista keskikaiteella (1+1-osuus). Keskikaiteella varustetun ohituskaistan aloittaminen liittymästä lisää alkukohdan havaittavuutta. Keskikaiteen toteuttaminen nykyiselle ohituskaistalle lyhentää täysleveää ohitusosuutta noin m, koska ohituskaista tulee päättää sulkualueen ja kaiteen tukemana ennen tien kaventamista (kaiteettomalla ohituskaistalla tien kaventaminen ja ohituskaistan päättäminen voivat tapahtua samalla matkalla).

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Liittymät Tavoitteena on liittymävapaa ohituskaistaosuus sekä kaiteettomilla että keskikaiteellisilla ohituskaistoilla. Yleisen tien liittymiä osuudella ei sallita muutoin kuin eritasoliittymänä. Yksityistieliittymä tai maatalousliittymä voidaan sallia poikkeustapauksissa suuntaisliittymänä, silmukkakäännöksenä tai kohtisuorana ylityksenä. Silmukkakäännös edellyttää keskikaiteeseen aukon. Aukko on aina liikenneturvallisuusriski, eikä sitä tulisi käyttää yksittäisen ohituskaistan kohdalla. Aukkokohtien tulisi toimia vain tien kohtisuoraa ylitystä palvelevina. Aukon voi poikkeustapauksessa toteuttaa vain maatalousajoneuvon kohtisuoraa ylitystä varten (rakenteelliset esteet henkilöautoille).

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Ympäristö Etenkin pienipiirteisen tien kaiteelliset 2+2 -ohituskaistaosuudet ovat voimakas elementti maisemassa. Keskikaide korostaa tielinjan suuntausta ja toimii siten hyvänä optisena ohjauksena. Kaiteeseen kiinnitettävät heijastimet lisäävät kaiteen havaittavuutta pimeällä. Päätien vieressä olevat rinnakkaistiet korostavat tietilan leveyttä ja sen hallitsevuutta.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Valaistus Valaistus määräytyy valaistuksesta annettujen ohjeiden mukaan. Valaistuksessa piirikohtaisia eroja. Kaiteen aloitus ohituskaistan päässä oltava hyvin havaittava. Ohituskaistan alkaessa liittymästä jossa valaistus, valaistusta luontevaa jatkaa kaiteen aloituskohtaan saakka. Pitkät kaidelinjat suositeltavia, jolloin kaiteen päitä mahdollisimman vähän (ohituskaistaparin sijoittaminen välittömästi peräkkäin). Koko ohituskaistan valaisemisessa lisähyöty voi jäädä vähäiseksi, koska keskikaide poistaa vakavimmat onnettomuudet.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Erikoiskuljetukset Suurten erikoiskuljetusten tavoitetieverkolla erikoiskuljetusten tilantarve otetaan huomioon. Tilantarve otetaan huomioon erityisesti keskikaiteellisen ohituskaistaosuuden yksikaistaisella puolella, kun tien reunassa reunakaide tai muu este sekä siltojen kohdalla. Osa erikoiskuljetuksista voidaan kuljettaa kaiteiden yläpuolella (kaide  0,8 m). Matalampia kuljetuksia varten yksikaistaisella osuudella käytetään 1 m tukipiennarta ja reunakaide sijoitetaan tämän ulkopuolelle, tai käytetään luiskaidetta. Varaudutaan myös poikkeustapauksessa kuljettamaan leveä erikoiskuljetus kaksikaistaisella suunnalla.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Muuta Reunaympäristön pehmentäminen tehdään ohituskaistaosuudella vähintään tien levennettävälle puolelle. Keskikaide estää ajosuunnassa vasemmalle puolelle suistumisen. Yksityistieliittymien vähentäminen parantaa myös suistumisturvallisuutta (liittymän luiskat yleisiä törmäyskohtia). Riista-aidat usein kannattava toimenpide ohituskaistaosuudella. Häiriötilanteisiin varaudutaan kääntymispaikoin ja avattavin kaideosuuksin. Ohituskaistan suuntaa on mahdollista käyttää poikkeustapauksessa myös kaksisuuntaisena.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Vaiherakentaminen ja kustannukset Kohdakkain olevat ohituskaistat (2+2) voivat olla kapean nelikaistatien vaiherakentamista (esim. vt 6 Lappeenranta - Imatra). Keskikaide lisää tien leveyttä noin 2 metriä. Keskikaiteen (kaide ja tien leventäminen) toteuttaminen lisää ohituskaistan kustannuksia noin €/tie-km. Rinnakkaistiejärjestelyt lisäävät kustannuksia tapauskohtaisesti nykytilasta riippuen.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Esimerkkitapaus 1: Nykyisten ohituskaistojen muuttaminen kaiteellisiksi Valtatiet 4 ja 9 Keski-Suomen tiepiirin alueella Nykyisin yhteensä 20 kaiteetonta ohituskaistaa Leventämistarve keskimäärin m Yksityisteitä lisää keskimäärin 420 m ohituskaistaa kohti. Määrä on vähäinen, koska nykyisten ohituskaistojen kohdalla sallittu vain vähän liittymiä. Kustannukset liittymäjärjestelyineen (ilman valaistusta ja riista-aitaa) Leventämistarve < 2 m € / km Leventämistarve 2-3 m € / km Leventämistarve > 3 m € / km

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Esimerkkitapaus 2: Kaiteettoman 2+1 -osuuden muuttaminen 2+2 -osuudeksi Valtatie 9 Hämeen tiepiirin alueella Aikaisemmassa suunnitelmassa kaiteeton 2+1 ohituskaista. Uudessa suunnitelmassa kaiteelliset 2+2 ohituskaistat. Tien lisäleventäminen 5 m. Ei liittymiä ohituskaistaosuudelle, yksityisteitä lisätään 1400 m. 2+2 ohituskaistaosuuksilla noudatetaan tiukempaa liittymäkieltoa kuin keskikaiteellisilla 2+1 ohituskaistaosuuksilla. Valaistaan ohituskaistan päät. Lisäkustannus € / km ilman valaistusta.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Esimerkkitapaus 3: 2 -kaistaisen tien parantaminen nykyisellä paikallaan 2+1-osuuksin Valtatie 5 Savo-Karjalassa (10 km) Parannetaan nykyiselle paikalleen, kaksi 2+1 ohituskaistaa. Liittymiä poistetaan tielinjalla 2,8 kpl / km ja ohituskaistaosuudella 2,2 kpl / km. Yksityisteitä tehdään muulla tielinjalla 1150 m / päätie- km ja ohituskaistaosuudella 970 m / päätie-km. Ohituskaistoille jää kaksi silmukkakäännöstä. Voidaan arvioida, että kustannusero kaiteettoman ja kaiteellisen ohituskaistan välillä koostuu lisäleveydestä ja keskikaiteesta. Rinnakkaistiet eivät sinällään aiheuta merkittäviä lisäkustannuksia.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Jatkossa On kehitettävä lainsäädäntöä, että rinnakkaistiestön asema ja sen hoidon ja ylläpidon kustannusvastuut selkiintyvät. Selvitettävä tilusjärjestelyjen hyödyt maatalousliikenteen vähentämiseksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa suunnittelua. Keskikaiteellisten ratkaisujen soveltuvuutta koskevia tutkimuksia ja kehitystyötä jatketaan ja niitä koskevia ohjeita tarkistetaan tarpeen vaatiessa.

Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Lopuksi Asetettuja tavoitteita ovat Liikenneturvallisuuden parantaminen ja etenkin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien vähentäminen. Pääteiden parantaminen osalla verkkoa korkealaatuiseksi pitkämatkaisen liikenteen tarpeita silmällä pitäen. Paikallinen liikenne vaatii tällöin oman väylästön. Keskikaiteella varustetut ohituskaistaosuudet toteuttavat edellä mainittuja tavoitteita. Keskikaiteen toteuttamisesta aiheutuvat ongelmat ja haasteet suunnittelulle ovat usein paikallisia ja yleensä ratkaistavissa.