Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikenteen kehitysnäkymiä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikenteen kehitysnäkymiä"— Esityksen transkriptio:

1 Liikenteen kehitysnäkymiä
henkilöliikenteen kasvu v %, tieliikenteessä +140 % henkilöliikenne-ennuste v.2040 noin +35 % tavaraliikenteen kasvu v noin 70 %, maanteillä 115 %, rautateillä 60 % tieliikenteen osuus em. ajalla 50 => 68 %, rautateillä noin 25 % EU-komissio: tavaraliikenne v %, tiekuljetukset +90 %, EU-maissa keskimäärin vielä enemmän bkt:n kehitys, demografiset tekijät, yhdyskuntarakenteen kehitys, polttoaineiden hinnat ym. vaikuttavat Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

2 Valtatie 9 (Turku - Tampere) - Jyväskylä - Kuopio:
Taustaa ja selvityksiä/suunnitelmia: Kehittämisselvitys Turku – Kuopio v.1998 Yhteysväliselvitys laadittu v.2003 koko välille Valtakunnallinen pääteiden kehittämissuunnitelma v.2005 Maantielaki voimaan v.2006, sis. mm. runkotiet -käsite Maakuntakaavaluonnokset Ministerityöryhmän linjaukset v.2004 Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

3 Eduskunta on hyväksynyt maantielain 17.5.2005, voimaan 1.1.2006.
MAANTIELAKI: Uusi "runkotiet" -ryhmä Otteita uuden maantielain perusteluista: Osa maanteistä määritellään valtakunnallisesti merkittäviksi runkoteiksi. Verkon pituus olisi noin 1/4 valtatieverkon pituudesta. (nimike korkealaatutiet on siis muutettu runkotieksi). Runkoteillä on korkeat laatuvaatimukset sujuvan liikenteen turvalliseksi hoitamiseksi. Uusien liittymien saaminen runkoteille tapahtuu vain tiesuunnitelman perusteella samalla tavoin kuin moottori- ja moottoriliikenneteillä nykyisin. Runkoteillä toimenpiteet voivat vaihdella moottoriteiden rakentamisesta ohitus- ja leveäkaistateiden rakentamiseen tai painottua vain liittymäjärjestelyihin. Runkoteillä on erityistä merkitystä maankäytön suunnittelun kannalta. Runkotiet merkitään maakuntakaavoissa. Eduskunta on hyväksynyt maantielain , voimaan Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

4 VERKKOEHDOTUKSET: LVM 38/2003 LVM 48/2005
Korkealaatutiet 2270 km => runkotiet 3060 km Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

5 Alustavaa PT-suunnitelmatietoa
TIEHALLINTO: Tärkeimpien pääteiden nykytila ja tavoite Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

6 *) Sisältää E18 Muurla-Lohja 335 M€
TIEHALLINTO: Alustavia arvioita tavoitetilan ( ) kustannuksista - muunnettuna LVM:n uuden verkkoehdotuksen pohjalle Päätieverkon osa Pituus Kehittäminen Runkotiet (SOVA 2005) 3 060 km *) M€ Muut tärkeät ja vilkkaat päätiet 1 740 km 1 500 M€ Muut päätiet 8 500 km 1 700 M€ PÄÄTIET YHTEENSÄ km 7 000 M€ *) Sisältää E18 Muurla-Lohja 335 M€ Vuoden 2003 ehdotukseen lisättyjen runkoteiden (noin 800 km) osuus runkoteiden kehittämiskustannuksista on noin 900 M€ Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

7 Valtatie 9 Turku - Kuopio:
Suomen tärkeimpiä poikittaisia liikenneyhteyksiä ja yksi selvimpiä poikittaisia runkoteitä, osa TEN-verkkoa ja Eurooppatie E 63 Liikenteessä paljon pitkämatkaista ja rahtiliikennettä. Yhdistää neljä maakuntakeskusta ja yliopistokaupunkia Keski- ja Itä-Suomen kilpailukyvylle ehdoton edellytys on toimiva valtatie 9 ja yhteys länsirannikon satamiin. Uhkana mm. turvallisten ohitusmahdollisuuksien väheneminen. Liikenteen kasvu pääteillä ja kasvukeskusten välillä on suurta. Kaikilla osuuksilla ei ole kilpailevaa rautatieyhteyttä. Suora yhteys myös nelostielle ja pääkaupunkiseudulle. Kehittämismahdollisuudet voidaan turvata yleiskaavoituksella ja yleissuunnittelulla (vrt. valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet). Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

8 Valtatien 9 merkitys osana päätieverkkoa
osa E- ja TEN-teiden verkkoa sekä kansainvälistä liikenneverkkoa osa valtakunnallista runkotieverkkoa yhdistää maakuntakeskuksia viidesosa Suomen väestöstä asuu ysitien vaikutusalueella palvelee pitkämatkaista elinkeinoelämän liikennettä merkittävä matkailutie (matkailukohteita, kongressipaikkoja, jne.) suorin yhteys länsirannikon satamiin ja yhteys myös pääkaupunkiseudulle tärkeä reitti esim. metsäklusterin kuljetuksille (Äänekoski, Jämsä) tien turvallisuus ja sujuvuus eivät ole riittäviä tienvarsipalvelujen taso ja saatavuus? kuljetusmääriä (v ) vt 9 n miljoonaa tonnia/v. Jkl - Kuopio välin (vt 4 - vt 5) KVL , raskasta ajon/vrk Jkl - Tampere välin KVL , raskasta ajon/vrk Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

9 Valtatie 9 Keski-Suomen tiepiirissä: Orivesi - Jämsä
parannettu äskettäin; ohituskaistaosuuksia, rinnakkaistiejärjestelyjä ei täytä vielä kaikkia tavoitetilan vaatimuksia, mm. Jämsän kohdalla tarvitaan eritasoliittymiä ja tieverkollisia järjestelyjä Jämsä - Jyväskylä erillisiä vanhoja ohituskaistoja, jotka olisi keskikaiteellistettava Jämsässä, Muuramessa ja Korpilahdella eritasoliittymien tarve tavoitetilassa nelikaistainen tie, osin moottoritie Jyväskylän kohdalla nelikaistatietä, osin moottoritietä liittymäjärjestelyjä (nyt kaksi liikennevaloristeystä) tavoitteena moottoritien jatkaminen Vaajakoskelta Kanavuoreen Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

10 Valtatie 9 Keski-Suomen tiepiirissä, jatkoa: Jyväskylä - Hankasalmi
tavoitetilassa ohituskaistatie (Lievestuoreelle asti jatkuva 2+1) eritasoliittymät vilkkaimpiin liittymiin Valtatie 9 Savo-Karjalan tiepiirissä (osin Kaakkois-Suomen tiepiiriä): Hankasalmi - Suonenjoki - Vehmasmäki tavoitetilassa ohituskaistatie liittymä- ja tiejärjestelyjä, suuntauksen parantamista, tien leventämistä ympäristöhaittojen torjuntaa (melu, pohjavedet) Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

11 Keskisuurten investointien teemapaketteja pääteiden turvallisuusteema
Perustienpidon rahoitustason lisääminen pienempien parannusten tarpeisiin tasolle 710 milj.€ koko maassa Pitkäjänteinen suunnittelu yleiskaavoituksella ja yleissuunnittelulla (maantielaki ja runkoverkkoluokka voimassa rajoituksineen v. 2006, isot investoinnit pitkällä aikavälillä, tienvarren asumisen ja tuotannon mahdollisuudet turvattava maankäytön suunnittelulla) Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

12 Vt 9 tavoitetila ja kehittämisvaiheet Jyväskylä - Kuopio
tavoitteena ohituskaistoilla varustettu tie, vilkkaimmilla osuuksilla jatkuva ohituskaistatie (vrt. pääteiden tavoitetila ja yhteysväliselvitys) toteutus vaiheittain vaarallisten liittymien parantaminen, eritasoliittymiä tien reunaympäristön pehmentäminen keskikaiteellisia ohituskaistoja ja yksityistiejärjestelyjä tien suuntauksen ja tasauksen parantamista tien leventäminen meluntorjuntaa, pohjavesisuojauksia automaattinen nopeusvalvonta arvioidut kustannukset noin 73 M€ Vt 9 Jyväskylä - Kuopio

13 Välimatkoja (Genimap)
vt 9 Kuopio - Turku km ; 5 h 31 min Kuopio - Helsinki lyhin Suonenjoki, Pieksämäki, Kangasniemi, Joutsa, vt 4 -reittiä km ; 4 h 43 min nopein Lievestuore, Toivakka, vt 4 -reittiä km ; 4 h 31 min Mikkelin kautta (vt 5) km ; 4 h 36 min Vt 9 Jyväskylä - Kuopio


Lataa ppt "Liikenteen kehitysnäkymiä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google