Metodina kyselytutkimus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Advertisements

Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
tel: TUTKIMUSPRAKTIKUM
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet
Psykologisen mittarin rakenteen tilastollinen analysointi
Metodologian ja menetelmien valinta
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
Psykologinen tutkimus
TUME II / Tilastollinen osuus
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
7 Terveyden tutkiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Graduryhmä – kevät 2008 Leena Hiltunen
Palautteen olemuksesta
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
TAITEILIJAN ASEMA 2010 –TUTKIMUS infotilaisuus Tutkija Kaija Rensujeff Taiteen keskustoimikunta/tutkimusyksikkö.
Teoriaosan suunnittelu
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
Tilastollisia menetelmiä
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
Aineenopettajan- koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen
Käyttäytymistieteiden laitos
Validiteetti ja reliabiliteetti
Otanta Miksi otantaa? –suuresta perusjoukosta voidaan saada tarvittavat tiedot edullisemmin kuin kokonaistutkimuksella –kiireisyys vaatii usein otantaa.
Yleistä tutkimuksesta
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
TUME II / TILASTOLLINEN OSUUS DATAN LAATU SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMK TERVEYSALA KUOPIO KEVÄT TYTUT21.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Lukija 2007.
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Kyselylomakkeen tekeminen
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimuksen objektiivisuus
Korkeakoulukirjastojen tulokset
Tutkimuksen abc.
Finnan käyttäjäkysely 2016
3. Terveystottumusten tutkiminen
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tilastollisen tutkimuksen vaiheet
Käsitteitä ja mitta-asteikot
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

Metodina kyselytutkimus Graduryhmä Leena Hiltunen

Mitä metodeja on käytettävissä? (1) Tavoite: selvittää, miten ihmiset toimivat ja mitä he tekevät julkisesti suora havainnointi Tavoite:selvittää, mitä ihmiset tekevät yksityiselämässään haastattelut, kyselylomakkeet, päiväkirjatekniikat

Mitä metodeja on käytettävissä? (2) Tavoite: selvittää, mitä ihmiset ajattelevat, tuntevat, kokevat tai uskovat haastattelut, kyselylomakkeet, asenneskaalat Tavoite: määrittää ihmisten kykyjä tai mitata heidän älykkyyttään tai persoonallisuuttaan standartoidut testit

Esimerkki Kuka ja miten tietotekniikkaa opetetaan alakoulussa? mitä opettajat tekevät koulussa Millaisena opettajat näkevät tietotekniikan opettamisen tulevaisuuden? mitä opettajat ajattelevat tai uskovat  KYSELYTUTKIMUS

Yleistä lomakkeen laadinnasta ja kysymysten tekemisestä (1) Kysymysten tekemisessä kannattaa olla huolellinen, sillä ne luovat perustan tutkimuksen onnistumiselle Standardoitu survey-tutkimus: asiat kysytään kaikilta vastaajilta täsmälleen samalla tavalla Strukturoiminen: miten vapaasti vastaajat voivat toimia – avoimet ja strukturoimattomat kyselyt vai formaalit ja strukturoidut kyselyt

Yleistä lomakkeen laadinnasta ja kysymysten tekemisestä (2) Jos vastaaja ei ajattele samalla tavalla kuin kyselyn laatija, tulokset vääristyvät  yksiselitteisyys Miten vastaukset rakentuvat ja miten ne on siirrettävissä analysointiohjelmaan – mitä ja miten niistä aiotaan analysoida  testaa! Huomio kyselyn pituuteen ja kysymysten määrään  vastausprosentti suurempi lyhyissä kyselyissä

Yleistä lomakkeen laadinnasta ja kysymysten tekemisestä (3) Kyselylomakkeen selkeys, ulkoasu, kysymysten looginen eteneminen ja vastausohjeiden tarve Henkilökohtainen sanamuoto Helpot kysymykset kyselyn alkuun ”lämmittelykysymyksiksi”; arkaluontoiset kysymykset loppuun Vältä johdattelevia kysymyksiä

Yleistä lomakkeen laadinnasta ja kysymysten tekemisestä (4) Kontrollikysymysten käyttöä mietittävä – vastaaja ei saa huomata kontrollikysymysten käyttöä; kysytään samaa asiaa useampaan kertaan varmistaaksemme, että vastaaja vastaa rehellisesti Kysymysten mittarit; millä asiaa mitataan  määritelmät avuksi

Kyselyn edut ja haitat (1) laaja tutkimusaineisto tehokkuus – säästää aikaa ja vaivaa huolellisesti suunnitellun kyselyn aineisto helposti analysoitavissa tilastolliset analysointitavat ja raportointimuodot helpottavat, mutta tulosten tulkinta voi olla vaikeaa

Kyselyn edut ja haitat (2) tutkija ei vaikuta olemuksellaan tai läsnäolollaan vastauksiin mahdollisuus esittää runsaasti kysymyksiä, etenkin jos vastausvaihtoehdot valmiina ongelmana vastaajien suhtautuminen kyselyyn; kuinka vakavasti vastaajat suhtautuvat – vastaavatko he huolellisesti ja rehellisesti

Kyselyn edut ja haitat (3) vastausvaihtoehtojen onnistunut valinta epävarmaa – väärinymmärtämistä ei voi kontrolloida miten hyvin vastaajat tuntevat asiayhteyden hyvän kyselylomakkeen laatiminen vie aikaa vastaamattomuus voi nousta korkeaksi; uusintakyselyn laatiminen vie aikaa

Kyselyn edut ja haitat (4) laadi kysely siten, että väärinvastaamisen mahdollisuus minimoituu; esim. kun pyydät valitsemaan yhden tärkeimmän vaihtoehdon estä useamman vaihtoehdon valintamahdollisuus

Kyselyn muodot: posti- tai verkkokysely lomake lähetetään tutkittaville, he täyttävät sen ja palauttavat takaisin ongelmana kato: valikoimattomalle vastaajajoukolle lähetetty kysely ei yleensä tuota kovin suurta vastausprosenttia usein tarvitaan uudelleenlähettämistä tai muistuttamista

Kyselyn muodot: kontrolloitu kysely informoitu kysely: tutkija jakaa lomakkeet henkilökohtaisesti kertoen samalla tutkimuksen tarkoituksesta henkilökohtaisesti tarkistettu kysely: tutkija jakaa lomakkeet postitse, mutta noutaa ne ilmoitetun ajan kuluttua henkilökohtaisesti

Kysymysten sisältö tietoa tosiasioista, käyttäytymisestä ja toiminnasta, tiedoista, arvoista, asenteista, uskomuksista, käsityksistä ja mielipiteistä. lisäksi arviointeja, perusteluja toiminnoille, mielipiteille tai vakaumuksille täsmällisiä tosiasioita tulee kysyä suoraan yksinkertaisina kysymyksinä joko avointen kysymysten avulla tai monivalintatyyppisesti (ei Likert-tyyppistä asteikkoa käyttäen)

Taustatiedot yleensä kyselyyn sisältyy taustatietojen kysyminen, kuten sukupuoli, ikä, koulutus, ammatti ja perhesuhteet mahdollistaa vertailut eri ryhmien välillä käytä ryhmittelyä: ikäryhmät, koulutusryhmät, ammattiryhmät, jne

Avoimet ja monivalinta- kysymykset (1) avoimet kysymykset, joissa esitetään vain kysymys ja jätetään tyhjä tila vastausta varten analysointi tilastollisin menetelmin luokittelemalla vastaukset ensin ryhmiin TAI laadullisin menetelmin teemoittamalla

Avoimet ja monivalinta- kysymykset (2) monivalintakysymykset, joissa valmiit, numeroidut vaihtoehdot ja vastaaja merkitsee yhden tai useamman vaihtoehdon strukturoidun ja avoimen kysymyksen välimuoto: valmiiden vastausvaihtoehtojen jälkeen avoin kysymys, jolla haetaan vaihtoehtoja, joita tutkija ei ole tullut ajatelleeksi

Avoimet ja monivalinta- kysymykset (3) asteikkoihin eli skaaloihin perustuva kysymystyyppi, jossa esitetään väittämiä ja vastaaja valitsee niistä sen, miten voimakkaasti hän on samaa mieltä tai eri mieltä kuin esitetty väittämä 5- tai 7-portainen Likertin asteikko (väittämien vastaavuus), semanttinen differentiaali (adjektiiviparit), Flechen asteikko (graafinen asteikko)

Eri asteikot Likertin 5-portainen asteikko: Mitä mieltä olette seuraavista väitteistä? Semanttinen differentiaali: Opetus kurssilla oli? Flechen asteikko: yksipuolista monipuolista

Summamuuttujat mitta-asteikosta muodostetaan usein ns. summamuuttujia eli kun useissa kysymyksissä on kysytty saman ominaisuuden eri osa-alueita, ne yhdistetään yhdeksi mittariksi mitattavat tekijät on erotettava omiksi ryhmikseen esim. pääkomponenttianalyysiä käyttäen mahdollistaa reliabiliteetin arvioimisen

Yleisiä tunnuslukuja Frekvenssi = tietyn havaintoarvon esiintymiskertojen lukumäärä Suhteellinen frekvenssi = tietn havaintoarvon suhteellinen osuus Keskiarvo: aritmeettinen vs. suhteellinen; painotus esim. määrän mukaan: summa jaettuna lukumäärällä Korrelaatio = eri muuttujien väliset riippuvuudet; esim pearsonin korrelaatiokerroin; ks. KvantiMOTV

Kyselylomakkeen laadinta (1) Selvyys on tärkeintä; kysymyksiä, jotka merkitsevät samaa kaikille vastaajille; vältä sanoja usein, tavallisesti, useimmat ja yleensä Spesifiset kysymykset ovat parempia kuin yleiset kysymykset; rajaa kysymystä aina kun mahdollista

Kyselylomakkeen laadinta (2) Lyhyet kysymykset parempia kuin pitkät Vältä kysymyksiä, joihin sisältyy kaksoismerkitys; kysy vain yhtä asiaa kerrallaan Tarjoa valittavaksi vaihtoehto ”ei mielipidettä” Käytä monivalintavaihtoehtoja mieluummin kuin ”samaa mieltä / eri mieltä” -väitteitä

Kyselylomakkeen laadinta (3) Harkitse kysymysten määrää ja järjestystä; yleisimmät sekä helpommin vastattavat alkuun ja spesifimmät loppuun Tarkista sanojen valinta ja käyttö; vältä ”ammattitermejä” ja johdattelevia kysymyksiä

Aineiston analyysi ja tulkinta (1) Tietojen tarkistus: löytyykö selviä virheellisyyksiä tai puuttuuko tietoja  virheellisten ja puutteellisten lomakkeiden hylkääminen Yksittäisiä puutteita voidaan täydentää esim. käyttämällä keskiarvotietoa Tietojen täydentäminen: aineistoa voidaan täydentää haastatteluin ja kyselyin sekä lomakkeita karhuamalla

Aineiston analyysi ja tulkinta (2) Aineiston järjestäminen: riippuu tutkimusstrategiasta; kvalitatiivisesta aineistosta muodostetaan muuttujia ja aineisto koodataan laaditun muuttuja luokituksen mukaisesti Aineiston litterointi: laadullisen aineiston puhtaaksikirjoittaminen joko koko aineistosta tai valikoiden, esim. teema-alueiden mukaisesti

Aineiston analyysi ja tulkinta (3) Aineistoa voidaan analysoida monin eri tavoin Selittämiseen pyrkivässä lähestymistavassa käytetään usein tilastollista analyysia ja päätelmien tekoa Ymmärtämiseen pyrkivässä lähestymistavassa käytetään tavallisesti laadullista analyysia ja päätelmien tekoa

Aineiston analyysi ja tulkinta (4) Laadullisessa analyysissä käytetään yleensä teemoittelua, tyypittelyä, sisällönerittelyä, diskurssianalyysia (kohdentuu puhekäytänteisiin ja –tapoihin) tai keskusteluanalyysia (kohdentuu arkipuheeseen); myös grounded theory

Aineiston analyysi ja tulkinta (5) Tuloksia ei saa jättää lukijan eteen jakaumina tai korrelaatioita vaan niitä on selitettävä ja tulkittava: tutkija pohtii analyysin tuloksia ja tekee niistä omia perusteltuja johtopäätöksiä

Tutkimuksen reliaabelius ja validius Reliaabelius: tutkimuksen tulosten toistettavuus; sattumanvaraisuuden poissulkeminen – mittareiden luotettavuuden tilastollinen arviointi Validius: mittarin tai menetelmän kyky mitata juuri sitä, mitä on tarkoituskin mitata – ei se mitä tutkija kuvittelee mittaavansa! Kuvausten ja siihen liitettyjen selitysten sekä tulkintojen yhteensopivuus

Lähteinä: Hirsjärvi, S., remes, P. & Sajavaara, P. (2007). Tutki ja kirjoita. Tammi: Helsinki Valli, R. (2001). Kyselylomaketutkimus. Teoksessa J. Aaltola & R. Valli (toim.), Ikkunoita tutkimusmetodeihin I – metodin valinta ja aineiston keruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. PS-Kustannus: Jyväskylä, sivut 100-112