Mitä on tieto? Tiedon määrittelyn ongelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TIETEEN KEHITYS Tieteen sisäiset vs. tieteen ulkoiset tekijät (internalismi vs. eksternalismi). Kognitiivinen vs. institutionaalinen tieteenhistoria. Robert.
Advertisements

Teksti, taito ja tavoite
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
Metodologian ja menetelmien valinta
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Havaintojen ja teorian suhde tieteellisessä tutkimuksessa
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
punainen kirja s. 71- Sininen kirja s.
Yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun tiedeperustat A
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Asui Pohjois-Amerikassa.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
VOIKUKKIA vertaistuki-
Tiede & tieteellinen menetelmä
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Tieteellinen realismi: Peirce – Popper – Putnam
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Oppimisorientaatioita
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen Luento
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Tieteenfilosofia Syksy 2011 Lapin yliopisto. Tiede – termin merkityksiä Tieteen tulokset / tieto Tieteelliset menetelmät Tiedeyhteisö Tiedeinstituutio.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010 (Osa 2) John Pajunen.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
1 HISTORIAN PERUSKÄSITTEITÄ Hi1-KURSSI Toni Uusimäki 2014 Lähde: Eepos. Maailmanhistorian käsikirja. Porvoo 2002.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
Mitä oleminen on?.
Infinitiivi + to-partikkeli
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Fenomenologia.
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
Antiikki ja varhainen filosofia
Onko vapaus mahdollista?
Tiede ja kristinusko Luku 12 – Ydinsisältö.
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Kysymyksiä fi tunnille
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
UUDEN AJAN JÄRKYTTÄVIÄ PALJASTUKSIA !
Materialismi.
Onko kaikki ainetta?.
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Mitä on tieto? Tiedon määrittelyn ongelma Tiedon ja todellisuuden suhde Tieteellinen tieto; tieteenfilosofian kysymyksiä

Mitä on tieto? Klassinen tietokäsitys (mm. Platon: Menon-dialogi): Tieto on uskomus, joka on oikeutettu, eli johon on riittävää evidenssiä ja joka on tosi Gettierin vastaesimerkit 1963, tiedon ”neljännen ehdon” etsiminen alkoi Spektaattoriteorioiden kritiikki: Pragmatistinen: tieto tulisi kytkeä tulevaan toimintaan eikä menneeseen evidenssiin, tietäjä ei ole irti toiminnasta Fenomenologinen: tieto tulisi kytkeä maailmassa-olemiseen, esim. Heideggerin välineen analyysi (käsilläoleminen ja esilläoleminen) Nietzscheläinen: tieto vastaan maailma, tieto/valta

Tieto/todellisuus Realismi: todellisuudella on käsityksistämme ja havainnoistamme riippumaton luonteensa, jota voimme tiedollamme pyrkiä lähestymään materialismi ja fysikalismi realismin erityismuotoja: riippumaton todellisuus on luonteeltaan materiaalinen ja fysikaalinen ja siten havaittavissa ja mitattavissa. Tässä mielessä ne ovat realismin monistisia muotoja. realismin dualistisissa malleissa hyväksytään materiaalisen olevan lisäksi esimerkiksi kokemus, sielu, henki tms. Karl Popperin teoria kolmesta maailmasta: fyysisen maailman (1) ja subjektiivisten kokemusten (2) lisäksi on ns. kolmas maailma eli objektiivisesti olemassa olevat kulttuuriobjektit (taideteokset, tieteelliset teoriat, luvut jne.) Jaakko Hintikan mahdollisten maailmojen ontologian mukaan todellisuus koostuu valmiiksi järjestyneistä mahdollisista maailmoista, joiden ”asukkaista” objektit konstruoidaan maailmojenvälisen identifioinnin avulla. Tiedon kohde ei siten ole materiaalinen objekti vaan ”maailmaviiva”.

Tieto/todellisuus Idealismi: todellisuus koostuu mielteistä, havainnoista ja ajatuksista (ideoista), eikä niiden ”takana” ole mitään. Tietoa voi siis olla vain ideoista miten erotetaan todellisuus valheesta, erehdyksestä, fiktiosta, unesta? Descartes: metodologinen epäily ja varmuus ajattelevasta hengestä: Cogito ergo sum. Berkeley: materia on turha abstraktio, jota ei voi edes kuvitella. Todellisuus on joko havaintomielteitä (esse est percipi) tai niiden mahdollisuuksia (esse est posse percipi) fenomenologia: faktisen todellisuuden sulkeistaminen, eideettinen reduktio

Tieto/todellisuus Konstruktivismi: todellisuus on olennaisesti rakennettu, tietäminen kohdistuu ilmiöihin ja on itse osa rakentamista Kant: todellisuus sinänsä (Ding an sich) voi olla olemassa, mutta me emme voi tavoittaa sitä. Todellisuus rakennetaan aprioristen havaintomuotojen (aika, tila jne.) avulla (ei-relativistinen konstruktivismi) Berger & Luckmann: sosiaalinen konstruktionismi. Tieto ja hallitseva todellisuus ovat yhteiskunnallis-historiallisia ilmiöitä. Valta on tietoa.

Tieteellinen tieto Demarkaatiokriteerit: miten tieteellinen tieto eroaa ”huuhaasta”? perusteltavuus (contexts of invention and justification) verifioitavuus (todistukset, metodit, auktoriteetit) falsifioitavuus (jatkuva koettelu) kritiikin mahdollisuus (vertaisarviointi) julkisuus, korjautuvuus

Tieteellinen tieto Tieteenfilosofian perusongelmia: onko tieteellinen auktoriteetti ristiriitainen käsite (vrt. Paavi, arkkitehtuurin ”gurut”) loputtoman perustelun ongelma tieteellisen tiedon falliibeli luonne: tieto voi muuttua ei-tiedoksi tutkimuksen edetessä

Tieteen paradigmat Thomas S. Kuhn: The Structure of Scientific Revolutions (1962): Tiede ei etene yksinomaan kumuloituvasti, so. rakentaen uutta tietoa vanhan päälle Kypsää tiedettä hallitsee paradigma (kyseenalaistamaton oppi, esimerkillinen tapa tehdä tiedettä) Tieteessä voidaan erottaa esiparadigmaattinen vaihe, normaalitiede ja tieteelliset vallankumoukset Normaalitieteen vaihetta hallitsee paradigman mukainen ”puzzle solving” ja sitä häiritsevät anomaliat, jotka eivät sovi paradigmaan Kun anomalioita esiintyy riittävästi, syntyy tieteellinen vallankumous – usein myös uusin tutkijavoimin

Kuhnin vaikutukset Tieteenfilosofiassa ja luonnontieteissä Kuhn on yhä kiistelty Paul Feyerabendin (1975) ”epistemologinen anarkismi” (tai ”dadaismi”) vei ajattelun äärimmilleen: ”Anything goes!” Yhteiskuntatieteissä ja kulttuurialoilla tiedon ja oppien suhteuttaminen historiaan ja paradigmaan on tullut tavaksi Paradigman käsite on etääntynyt kuhnilaisesta alkuperästään, jossa käsite liitettiin nimenomaan kypsään normaalitieteeseen, joissa paradigmoja on kerrallaan vain yksi

Tieto, taito ja asiantuntemus Aristoteleen kolme ”intellektuaalista hyvettä”: episteme, techne ja phronesis Polanyi: henkilökohtainen tieto (personal), hiljainen tieto (tacit knowledge), tuntijuus (connoisseurship) Dreyfus, Hubert ja Stuart: asiantuntemuksen kehittyminen: novice, advanced beginner, competent performer, proficient performer, expert

Tieto/valta Nietzscheläinen käsitys tiedosta keksintönä: Maailma ei halua tulla tiedetyksi, eikä tieto ole ihmisessä vaistonvaraisesti Foucault: Tieto asettuu maailman moninaisuutta vastaan ja hallitsee sitä, tieto ja valta liittyvät yhteen “The important thing here, I believe, is that truth isn’t outside power or lacking in power: contrary to a myth whose history and functions would repay further study, truth isn’t the reward of free spirits, the child of protracted solitude, nor the privilege of those who have succeeded in liberating themselves. Truth is a thing in this world: it is produced only by virtue of multiple forms of constraint. And it induces regular effects of power.” (Foucault 1976)

Latour ja jaettu asiantuntemus Mustien laatikoiden taika Tieto ei ole ihmisten pään sisällä vaan ihmisten, olioiden ja välineiden verkostoissa