Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Toimintaohjeet opelle
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Kansainvälinen yhteistyö.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Kaikille kaveri -vanhempainilta
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Luostarivuoren koulu Esittelytilaisuus
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Täydellinen koulu.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Jouni Vironen Perheterapeutti
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ira Ekholm 4A. 1. uutinen Ongelma: Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisiin negatiivisesti * pohditaan ratkaisuja ongelmaan.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Terveyden määritelmät
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Hymy-veistokset Telakalla
CICO/CICOplus tutkimus
Liikkuva koulu –seminaari
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Pyörön koulussa lv
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Kansainvälisyyspäivät Seinäjoella
Tasa-arvosuunnitelma
CICO/CICOplus tutkimus
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Laaja-alainen arviointi
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen malleja – opettajien ja oppilaiden kesken Pohditaan ennaltaehkäiseviä tapoja parantaa ilmapiiriä ja lisätä hyvinvointia

Small World - Big World Tapaamiset Joulukuu -11 Suomi (vain opet) Toukokuu -12 Puola Marraskuu -12 Espanja Maaliskuu -13 Kreikka Toukokuu -13 Saksa (vain opet)

Small World - Big World Tavoitteet: Pienistä asioista ja valinnoista arjessa tulee isoja – yksittäiset valinnat ja kulttuurivaihto maiden kesken vaikuttavat koko Euroopan ilmapiiriin (Small World – Big World) Kouluhyvinvointi; kiusaamiseen puuttuminen, erilaisuuden hyväksyminen, oma kulttuuri, käyttäytyminen ja sen vaikutus ilmapiiriin koulussa

Small World - Big World Joulukuu 2011 – opettajien tapaaminen - Päivi Hamaruksen luento Vaakamallista kouluhyvinvoinnin luomisessa ja kiusaamisen ehkäisyssä - Kiusaamiseen puuttumisen mallit kouluissa - suunnittelu

Small World - Big World Toteutus: Puolassa esittely – mitä hankkeen aikana on jo tehty kouluissa ilmapiirin lisäämiseksi, mitkä viisi asiaa on kouluissa on hyvin Kouluviihtyvyyskysely – oppilaat tekevät itse väittämät – tapaamisessa kerrotaan tulokset, vertaillaan kyselyt ja yhdistetään yhdeksi - pohditaan ilmapiiriin vaikuttavia asioita

Small World - Big World Toteutus: Syksyllä 2012 pilotoidaan myös sosiaalisen hyvinvoinnin mittari Espanjassa painopisteenä stereotypiat ja oma kulttuuri. Opetetaan jotain omaa muille oppilaille Kreikassa pohditaan käyttäytymistä – miten haluaisit sinua kohdeltavan Kootaan käyttäytymisen huonetaulu Saksassa kootaan materiaali ja pidetään opettajien seminaari jossa pohditaan ilmapiiriin liittyviä teemoja

Small World - Big World

Eettinen tietoisuus Empatia Miltä ystävyys tuntuu? Asetun toisen asemaan Perjantaipurku Vastuu muista Minun vaikutukseni yhteisöön Seuraukset ja oikeuden- mukaisuus Oppilaat tietävät mitä kiusaamisesta seuraa Ihmisarvo Millainen on hyvä ystävä Kohtele toista niin toivot itseäsi kohdeltavan. Minulle tärkeitä asioita elämässä, koulussa, kotona Päivi Hamarus copyright

Oppilaan tunnustettu asema luokassa tai ryhmässä Valta; kiusaamisessa kysymys aseman tavoittelusta Oppilaan tuntemus: Harrastuneisuus Luonteenpiirteet Onnistumisen edellytykset Ope pitää oppilaista vahvuuspäiväkirjaa Roolit Kuka päättää luokan asioista Kuka vaikenee Kuka vaiennetaan Ystävyyssuhteet Opettajan antama palaute ja kannustaminen. Palautteella voidaan vaikuttaa oppilaan asemaan yhteisössä Klikit, alakulttuurit, Tytöt pojat, etnisyys… Luokan sosiaalinen tuki Päivi Hamarus copyright