Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

 Logististen toimintojen kehittäminen •Ostotoiminta, varastointi, tuotanto, myynti •Asiakkaina PK -tuotantoyritykset  Energiankäytön optimointipalvelut.
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
Lähiruokaa julkisen sektorin ruokapalveluissa
Projektisalkun hallinta
M U U T O S T E N V A L M I S T E L U K e h i t t ä j ä n K a r t t a k i r j a Kehitysprojektien kriittiset menestystekijät.
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
tehokkaampi tapa toimia!
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Kommunikointi kommunikoinnin ongelmia aiheuttaa
Kunta- ja palvelurakennemuutoksen ICT-tuen ohjeistus
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
Viestintäsuunnitelma
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Tietohallinnon tehtävät vuosikellossa
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
30. maaliskuuta Pohjois-Karjalan avoin kirjasto Taustalla tarve uusia kirjastojärjestelmä Pohjois-karjalassa 3 kirjastoryhmää ja yksi yksittäinen.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Työsuojelun toimintaohjelma
Verkkopalveluiden IT-palvelunhallintamalli A-klinikkasäätiölle
Jarmo Toivanen ja Erkki Rämö
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Tietohallinnon nykytilan analyysi Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista)
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Jarmo Toivanen ja Erkki Rämö
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
TAHE keskitetty toimintamalli
Vaatimusmäärittely kehitysprosessissa
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Best in Class Hankinnan kehittämistyökalu
Projektin ohjaus, seuranta ja raportointi Riitta Rautava .
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista) 30.10.2014 ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Tietohallinnon nykytilan analyysi Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista) 30.10.2014

Haastattelurunko Kerättävät perustiedot Budjetti (edellisvuoden) Henkilöstökustannukset IT-ostot Muut IT-henkilöstön lukumäärä Henkilömäärä organisaatiossa, jota IT palvelee IT-toimittajat Esim. TOP5 menojen perusteella Mitä toimittavat Liite - Kypsyysanalyysin yhteydessä hyödynnettävissä oleva kysymyspatteristo: Liite - Toiminnan päättäjien haastattelun yhteydessä hyödynnettävissä oleva kysymyspatteristo: Liite – Nykytilan analyysipohja

Liiketoiminta-yhteistyö Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Projektien johtaminen Palveluiden Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Hankinta- ja strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Palvelu- suunnittelu tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Liiketoiminta-yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta

Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategian ja hallinnon tärkeimmät tavoitteet: Varmistaa, että tietohallinnon toiminta ja kehitys tukevat yrityksen tavoitteiden saavuttamista Luoda ja ylläpitää yhteisesti sovitut periaatteet, toimintamallit ja arkkitehtuuri Huolehtia, että tietohallinnon kustannukset ovat hallittuja ja ne kohdennetaan oikein, oikeudenmukaisesti ja läpinäkyvästi Varmistaa, että riskit ovat hallinnassa ja ne on otettu huomioon kaikilla Tietohallintomallin osa-alueilla

Liiketoiminta-yhteistyö Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Liiketoiminta-yhteistyö Strategia ja hallinto Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Miten mielestäsi tietohallinnon tavoitteet sopivat yhteen organisaation tavoitteiden kanssa? Pystytäänkö ICT:n tavoitteiden toteutumista seuraamaan luotettavasti? Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Mikä on mielestänne ICT-strategia? Kenellä kaikilla on oikeus strategian lukemiseen? Miten ICT-strategia on kytketty organisaation strategiaan? Kuinka ICT organisointi ja vastuu on kuvattu? Miten osaamisen kehittäminen on järjestetty? Miten hyvin kokonaisarkkitehtuurin hallinta tukee organisaation tavoitteiden toimeenpanoa? Ohjaako arkkitehtuuri tavoitteiden muodostamista? ICT kustannukset ovat hallittuja? Kustannukset budjetoidaan ja niiden toteutumista seurataan? Hankinta- ja toimittaja- strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Projektien johtaminen Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi ? 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa. Palveluiden johtaminen Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta Palvelu- strategia Palveluiden suunnittelu Palveluiden käyttöönotto Palvelu- tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen

Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Hankinnat ja toimittajayhteistyö Hankintatoimen ja toimittajien hallinnan tärkeimmät tavoitteet: Palveluiden ja ratkaisujen tehokas, tarkoituksenmukainen ja oikea-aikainen hankinta toimittajien osaamista ja näkemyksiä hyödyntäen Laatu- ja kustannustason sekä hyvän neuvotteluaseman ja markkinahintatietoisuuden aktiivinen ylläpitäminen palveluiden koko elinkaaren ajan Merkittävien teknologiainnovaatioiden ja - mahdollisuuksien kanavointi liiketoiminnan

Liiketoiminta-yhteistyö Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Projektien johtaminen Palveluiden Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Palvelu- strategia suunnittelu tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Liiketoiminta-yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Hankinta- ja Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa. Kenen kaikkien tiedossa ja hallinnassa tehdyt ICT-sopimukset ovat? Miten arvioitte ja kilpailutatte toimittajianne? Pystyttekö hyödyntämään kilpailutuksessa saatuja hyötyjä ? Onko hankintatoimenne mielestäsi tehokasta? Onko samaa tarkoitusta varten hankittu useita eri sovelluksia? Voiko hankittuja järjestelmiä hyödyntää laajemmin? Ovatko sisäiset hankintaprosessit selkeitä? Tehdäänkö hankinnat tietohallinnon kanssa yhteistyössä vai tekeekö toiminta hankinta-päätökset yksin? Kenen budjetista organisaation tilaamat ICT hankkeet/projektit kustannetaan? Kilpailutetaanko toimittajat säännöllisesti? Mitkä ovat keskeisimmät kriteerit toimittajaa valittaessa? Onko teillä käytössä kilpailutettua puitejärjestelyä? Ketkä osallistuvat sopimusneuvotteluihin? Kuka saa allekirjoittaa sopimukset? Onko organisaatiossanne asetettu erillisiä (hankintalaista poikkeavia) hankinta rajoja (€)?

Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Projektien johtaminen Projektien johtamisen tärkeimmät tavoitteet: Käynnistettävillä ja käynnissä olevilla projekteilla on liiketoiminnallinen peruste ja valtuutus Projekteja johdetaan ja ohjataan siten, että ne saavuttavat kulloinkin asetetut tavoitteet aikataulussa, budjetissa ja vaaditulla laatutasolla Projektien tuotokset siirretään tuotantoon ja otetaan käyttöön hallitusti

Liiketoiminta-yhteistyö Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Palveluiden johtaminen Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Hankinta- ja strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Palvelu- suunnittelu käyttöönotto tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Liiketoiminta-yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta Projektien Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja Päätös ja hyötyjen realisointi Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Onko käytössä projektimallia? Miten käyttöä valvotaan ja noudatetaan ? Onko ICT:n kehityshankkeet priorisoitu Asiakkaiden tarpeisiin nähden? Miten? Keiden tiedossa ja hallinnassa ICT:n hankkeet ja projektit ovat ? Miten projekteja ohjataan ja niiden toteutumista valvotaan? Miten uudet ominaisuudet testataan? Onko: •Testaussuunnitelma? •Testiraportti? Miten hyvin tietohallintoprojektit pysyvät niille asetetussa aikataulussa, budjetissa ja resursointiarviossa? Tehdäänkö loppuraportti? Onko: Projektisuunnitelma ? Projektipäällikkö ? Nimetty ohjausryhmä ? Varatut resurssit ? Miten projektit käynnistetään ? Miten projektien tulokset otetaan käyttöön ja koulutetaan? Tehdäänkö käyttöönotosta: suunnitelma, -katselmus, päätös sekä dokumentaation päivitys ? Miten projektit käynnistetään ? Tehdäänkö businesscase ? Priorisoidaanko projektit ? – Missä ? Millä kriteereillä projekti voidaan käynnistää? 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa.

Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Palveluiden johtaminen Palveluiden johtamisen tärkeimmät tavoitteet: Asiakkaiden ICT:n häiriötön toiminta Palvelulupausten täyttäminen Toiminnan jatkuva kehittäminen ja kustannusten optimointi

Liiketoiminta-yhteistyö Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Projektien johtaminen Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Hankinta- ja strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Liiketoiminta-yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Palveluiden Palvelu- suunnittelu tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa. Miten hyvin ICT-palvelut on mielestäsi suunniteltu? Suunnitellaanko palveluille vaatimukset ja mittarit? Voisiko tuotteistamista jotenkin parantaa? Arvioidaanko ja kehitetäänkö järjestelmiä ja sovelluksia? Onko liiketoiminta-kriittisten sovellusten (Intranet, e-mail, ERP, jne.) luotettavuus ja saatavuus riittävällä tasolla? Seurataanko asiakastyytyväisyyttä, kustannustasoa ja palvelutason toteumaa? Onko ICT-palveluiden, vikatilanteiden ja poikkeuksien kommunikointi ja käsittely riittävää? Onko palveluluettelo nähtävissä? Oletko tyytyväinen nykyisiin tietohallinnon palveluihin? Mitkä ovat kriittisimmät ICT-palvelut? Tunnetaanko niihin liittyvät tekniset ja liiketoiminta- riskit? •Onko riskejä vastaan tehty varautumissuunnitelmia? Kuka vastaa liiketoiminnan jatkuvuudesta? Tiedotetaanko uusista palveluista? Koulutetaanko käyttäjät? Päivitetäänkö dokumentaatio? Voiko ongelmatilanteissa palata vanhaan palveluun ? Miten hyvin ICT tukee palvelujen kehitystä ja rakenne-muutoksia?

Haastattelurunko Kehityskohteet: ICT-toiminnan kehityskohteet Kehityskohteiden kartoittamisessa hyödynnettävä nelikenttä, jolla voi selvittää ICT-toiminnan keskeisiä kehityskohteita Nelikentän alhaalta löytyvät tietohallintomallin osa-alueet ovat esimerkkejä Paras tulos on saavutettavissa hyödyntämällä nykytilan analyysin yhteydessä nousseita kehitystarpeita ja havaintoja TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ <Kehityskohde> <Kehityskohde> <Kehityskohde> <Kehityskohde>