Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusterveydenhuolto 2012
Advertisements

Toimintaympäristö
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Kotka-Pyhtää Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
TILINPÄÄTÖS 2013 Liite 7: Jäsenkunta- kohtaiset liitteet Yhteenveto.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2010 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Peruspalvelujen ennakointi Kajaanin seutukunta. Peruspalvelujen ennakointi Kajaanin seutukunta Heikki Miettinen Mallin pohjatiedot Väestöennusteet.
Euroalue tyhjäkäynnillä
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Virolahti Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2010 Reijo Ailasmaa.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Esityksen nimi / Tekijä1 Perusterveydenhuolto 2013.
Lasten päivähoito 2011 – Tilastoraportti 30/20121 Lasten päivähoito 2011 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kotka-Haminan seutu yhdessä Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Lasten päivähoito 2010 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Väestöennuste maakunnittain sekä Pohjois-Savossa kunnittain v Lähde: Tilastokeskus, väestöennuste
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Talousarvio 2009 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2014
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Helsingin tila ja kehitys 2016 tilastokuviot
Seppo Laakso Näkökulmia väestöennusteisiin
Tilastokeskuksen väestöennuste 2015
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2015
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kotka – Haminan seudun kuntarakenneselvitys - taloustarkastelu
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Turunmaan seutukunnassa 2017
Rekrytointitarpeiden ennakointi (ART)
Kuntien palvelutuotannon kustannuksia
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Turun väestönkehitys ja vuotuinen muutos
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Pohjois-Suomi tilastoissa Seurantakomitea, Helsinki
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
PALVELUT JA KUNTATALOUS
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART Juuka 8.5.2014 Heikki Miettinen

Miten kuntalaisten palvelutarpeet muuttuvat? Väestökehityksen vaikutukset voidaan karkeasti laskea: pohjana ikäluokittaiset palvelujen käyttötiedot ja väestöennuste Laskenta ei huomioi esim.: säädösten muutokset asukkaiden vaatimustason muutokset palvelujen järjestämistavan muutokset uudet palveluinnovaatiot, esim. uudet hoitomenetelmät tuottavuuden muutokset yksityisen palvelutarjonta

Ennakoinnin rajoitukset Vakaat trendit: väestön ikääntyminen kuntien henkilöstön eläköityminen Useissa asioissa kehitys on epävarmaa: yleinen talouskehitys alueen yritysten menestyminen valtionosuuksien kehitys veroratkaisut kuntien tehtävät

Ennustevuodet on asetettu valtuustokausittain Ennusteen mukaan väestömäärä laskee merkittävästi Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu. Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011

Ikäluokkien osuudet muuttuvat merkittävästi Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Työikäisten määrä laskee ennusteessa nopeasti Huomio: Työikäisten nettomuutto Työssäkäyntiasteen nostaminen Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Huoltosuhde heikkenee ennusteessa nopeammin kuin koko maassa keskimäärin Huomio: Työikäisten nettomuutto Työssäkäyntiasteen nostaminen Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Päivähoito- ja esikouluikäisten määrä laskee ennusteen mukaan Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Peruskoululaisten määrä laskee ennusteessa lähivuosina nopeasti Oppilasmääräennusteessa ei ole mahdollisia yksityisiä kouluja Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Lukioikäisten määrä laskee nopeasti Oppilasmääräennusteessa ei ole mahdollisia yksityisiä lukioita Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Pohjana: Kunnallisessa päivähoidossa olevat 1-6 –vuotiaat (THL, Sotkanet) Peruskoulun ja lukion oppilasmäärät (Tilastokeskus) Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Myös alle 30-vuotiaiden määrä laskee ennusteessa Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 Väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Eroja kuntien välillä voi aiheuttaa esim Eroja kuntien välillä voi aiheuttaa esim. lääkärien ja hoitajien työnjako Ikäryhmittäisten avohoitokäyntitietojen perusteella voidaan arvioida laskennallisesti miten avohoitokäyntien tarve muuttuu väestöennusteessa Mukana ei ole terveydenhoitajan vastaanottokäyntejä tai hammashoitoa

Väestön voimakas ikääntyminen ei johda perusterveydenhuollon avohoidon käyntien määrän kasvuun, koska myös muut ikäluokat käyttävät palveluja Lääkärissäkäyntejä voidaan korvata esim. terveydenhoitajan vastaanotolla ja sähköisillä palveluilla Kehitys on arvioitu edellisessä kuviossa esitettyjen ikäryhmittäisten tk.lääkärin avohoitokäyntien ja väestöennusteen perusteella Mukana ei ole terveydenhoitajan vastaanottokäyntejä tai hammashoitoa

Esh:n hoitojaksojen määrä on ollut yleensä yli koko maan tason Ikäryhmittäisten esh:n somaattisten hoitojaksojen perusteella voidaan arvioida laskennallisesti miten esikoissairaanhoidon tarve muuttuu väestöennusteessa

Esh:n tarve vähenisi ennusteen mukaan hieman Kehitys on arvioitu edellisessä kuviossa esitettyjen ikäryhmittäisten hoitojaksojen ja väestöennusteen perusteella Kehitykseen vaikuttaa lisäksi esimerkiksi terveysteknologia, jonka vaikutusta ei ole tässä ennakoitu

Yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa edelleen Huomio: palvelurakenne vanhusten toimintakyky Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

Vuonna 2029 lähes joka neljäs asukas on yli 75-vuotias Pohjana Tilastokeskuksen väestöennuste 2012 väestö 2011 muuttotiedot 2007 -2011 hedelmällisyys 2007-2011 kuolleisuus 2005-2011 väestöennuste osoittaa, mihin kehitys johtaa, jos nykyinen syntyvyyden, kuolleisuuden ja muuttoliikkeen mukainen kehitys jatkuu

resurssien kohdentaminen ja riittävyys Palvelutarpeet muuttuvat merkittävästi, vain vanhustenhoidon tarve kasvaa Huomio: resurssien kohdentaminen ja riittävyys Huom! Vanhusten hoidossa oletuksena on toimintakyvyn paraneminen, jolloin palvelutarve ei nouse yhtä paljon kuin yli 75-vuotiaiden määrä

Kuntatalouden trendiennusteen lähtötiedot ja oletukset 2012 tilinpäätöstiedot (Tilastokeskus) Hoitoilmoitustiedot (THL) Väestöennuste (Tilastokeskus 2012 Laskenta ja oletukset Ennusteet vuoden 2012 rahanarvossa Verotettavien ansiotulojen reaalinen muutos/tulonsaaja 1%/vuosi Verotettavien eläketulojen reaalinen muutos/tulonsaaja 0,75%/vuosi Kiinteistöveron reaalinen muutos/asukas 1%/vuosi Yhteisöveron reaalinen muutos/asukas 1%/vuosi Lähtötasona käytetään 2010-2012 keskiarvoa (muutos edelliseen) Valtionosuuksien reaalinen muutos/asukas 2012-2017 -1%/vuosi Tämän lisäksi on huomioitu 10.4.2014 VOS:n muutosesitys Valtionosuuksien reaalinen muutos/asukas 2018-2029 1%/vuosi Palvelutuotannon yksikkökustannusten reaalinen muutos 1%/vuosi Veroprosentit ja vähennykset pysyvät vuoden 2014 tasolla Palkkatulon saajien määrä kehittyy kuten 15-64 -vuotiaiden määrä Eläketulon saajien määrä kehittyy kuten yli 64 -vuotiaiden määrä Vanhusten hoidossa vanhusväestön ikärajaa on nostettu ½ vuodella/ennustejakso 75v vuonna 2012, 75,5v vuonna 2017, 76v vuonna 2012, 76,5v 2025 ja 77v vuonna 2029) Muuten palvelutarve kehittyy kuten palveluja käyttävien ikäluokkien koko

Vanhustenhoidon kustannukset kasvat edelleen laskelmassa Alueen yhteinen veroprosentti 2012 ja 2014 on laskettu painottamalla kuntien veroprosentteja väestömäärillä Vanhustenhoidon kustannukset kasvat edelleen laskelmassa Laskelmassa kunnallisvero kattaa yhä pienemmän osan menoista -> riippuvuus valtionosuuksista kasvaa Vuosikate-ennuste on vain viitteellinen mm. valtionosuuksien epävarman kehityksen vuoksi

Painelaskelma, kun vain veroprosentti joustaisi 1 Ennusteet 2021-> ovat karkeita arvioita 2 Ennusteet ilman satunnaisia eriä 3 Ennusteet ilman poistoeroja, varauksia ja rahastoja 4 Sisältää tilastoluokat: Lasten päiväkotihoito, Lasten perhepäivähoito , Muu lasten päivähoito ja Esiopetus 5 Sisältää terveyskeskuksen vuodeosaston, kotipalvelut, vanhusten laitospalvelut, muut vanhusten ja vammaisten palvelut 6 Toimintakate vähennettynä edellä luetellut tehtävät 7 Koko perusterveydenhuolto ilman vuodeosastohoitoa 8 Vuosikatetavoitteen saavuttamiseksi 9 Lähtötasona käytetään vuosien 2010, 2011 ja 2012 keskiarvoa