Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä Paikkatietokoordinaattori
Paikkatietoa hyödynnetään eri tavoin Operatiivinen ja strateginen suunnittelu Johtaminen ja päätöksenteko Kartta- ja paikkatietopalvelut Riippuu hallintokunnan tarpeista, mutta kaikille pyritään tarjoamaan tasapuoliset edellytykset Paikkatiedon prosessit kunnossa ja tiedossa sekä tähän panostaminen Paikkatiedon organisointi Mahdollisuus osallistua kehittämiseen mm. kaupungin paikkatietoryhmä
Työvälineet ja tuki kunnossa Erilaisia työkaluja ja -tapoja eri käyttöön, suunniteltu ja hankittu tarpeiden mukaan Yhteiset aineistot ja järjestelmät Käyty yhdessä läpi ja tehty tarvittavat päätökset Koordinointi, käyttötuki ja koulutus Organisaatiotasoinen hyödyntämisen kehittäminen Mm. paikkatietoanalyysitoiminnan ja tarpeiden kartoitus
Sosiaali- ja terveystoimen paikkatiedon hyödyntämisen esimerkkejä
Esitetyt kysymykset - SoTe vastaukset Mitkä ovat käytetyt/palvelulle kriittiset tietolähteet? Kunnan tuottamat ja ylläpitämät aineistot Käytetäänkö rajapintoja (wms/wfs) tai onko ne suunnitelmissa? Rajapinta Kiinteistöliikelaitoksen järjestelmistä, ei muista esim. operatiivisista järjestelmistä; tarvetta olisi, toteutus hankalaa Miten sovellus parantaa palveluja? Ei ole kyse mistään erityisestä sote:n paikkatietosovelluksesta vaan työtavasta, organisoinnista ja käytössä olevista työkaluista Mitä hyötyä sovelluksesta on kansalaisille, kuluttajille tai viranomaisille? Hyödyt näkyvät parempana suunnitteluna ja päätöksentekona sekä tiedon jakamisena kuntalaisille
Terveysasemat ja vanhainkodit 2011
Palvelu- ja toimipistetarkastelut
Palveluiden sijainti vs. palveluiden käyttäjät
Hankesuunnitelmiin palveluiden sijainti ja saavutettavuusanalyysit
Hankesuunnitelmiin erilaisia käyttäjä- ja väestötarkasteluja
Kasvatus- ja opetustoimen paikkatiedon hyödyntämisen esimerkkejä
Paikkatiedon hyödyntämiskohteita Koulukuljetusten suunnittelu Koulumatkojen mittaus Palvelujen ja palveluverkon suunnittelu Koulujen maantieteen ja paikkatiedon opetus
Esitetyt kysymykset - kasvatus- ja opetus vastaukset Mitkä ovat käytetyt/palvelulle kriittiset tietolähteet? Kunnan tuottamat ja ylläpitämät aineistot, Haahtela, kansalliset aineistot, Effica, MultiPrimus Käytetäänkö rajapintoja (wms/wfs) tai onko ne suunnitelmissa? Rajapinta Kiinteistöliikelaitoksen järjestelmistä, kansallisista aineistoista (esim. MML); ei operatiivisista järjestelmistä Tavoitteena olisi käyttää mahdollisimman paljon rajapintoja, operatiiviset järjestelmät hankalia Miten sovellus parantaa palveluja? Resurssien (henkilöt, raha) ja ajan säästö, päällekkäisen työn väheneminen, tiedon saaminen nopeasti päätöksentekoon, seuranta Mitä hyötyä sovelluksesta on kansalaisille, kuluttajille tai viranomaisille? Hyödyt näkyvät parempana suunnitteluna ja päätöksentekona sekä tiedon jakamisena kuntalaisille Opetus helpottuu (tai tulee mahdolliseksi)
Oppilasalueet ja koulut sekä väestöaineistot
Väestön ikäryhmätarkastelut, palveluiden sijainti ja vaikutusalueanalyysit Palvelujen sijainti vs. käyttäjäryhmien sijainti Parhaimpien vaihtoehtojen etsiminen
Palveluiden ja toiminnan suunnitteluun liittyvät tarkastelut ja analyysit Tietoa erilaisista operatiivisista järjestelmistä paikkatiedoksi
Optimaalisen sijainnin analysointi Myös reitinsuunnittelu ja kuljetusten optimointi
Päivähoitoverkkoselvitys
Paikkatietoa pidetään tulevaisuuden alana Turun kaupungissa Ymmärretään paikkatiedon hyödyt ja sen tuoma lisäarvo Yhä enemmän vaaditaan paikkatietoa suunnittelun ja päätöksenteon pohjaksi (ylin johto ja virastopäälliköt) Aineistot kartalle pisteinä ja sen jälkeen aletaan tarkastelemaan kokonaisuutta Analyysien ja visualisointien merkitys kasvaa osaavan henkilöstön tarve lisääntyy avainsanana yhteistyö
KIITOS! Katariina Hilke Paikkatietokoordinaattori