Taija Tuominen. On hullua edes kysy ä, mit ä luovuus on. Se sama kuin haastattelisi pihassa kuminaa, ja tiedustelisi: "Miten p ää titte olla mauste?"

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Pieniä hetkiä.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
VILU: A B C
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
SUOMEN KIELEN OMINAISPIIRTEET Suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, suomalais- ugrilaisten kielten ryhmään, ja sen sukukieliä ovat mm. viro, unkari ja.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Hyvä sähköposti.
Asiatekstin rakennemalleja
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Sihteeriyhdistyksen seminaari
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Unikauhukohtaus (night terror)
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Asiatekstin rakennemalleja
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Liikesaksan perusteet I
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Terveystiedon ainereaali
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Finský intensivní Titta Hänninen.
Mikä on elämänkatsomus?
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Piirtäminen harrastuksena
Kielitietoisuus.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
8. SEKSUAALISUUDEN MONET MUODOT
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Lukutaito ja syrjäytyminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
A2-kieli-info.
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

Taija Tuominen

On hullua edes kysy ä, mit ä luovuus on. Se sama kuin haastattelisi pihassa kuminaa, ja tiedustelisi: "Miten p ää titte olla mauste?" Eeva Kilpi On hullua edes kysy ä, mit ä luovuus on. Se sama kuin haastattelisi pihassa kuminaa, ja tiedustelisi: "Miten p ää titte olla mauste?" Eeva Kilpi 1.

 Lukeva koti  Kirjallisen ilmaisun harjoittajia ympärillä  Kuopuksena tai esikoisena syntyminen  "Puutteen lahja”  Erilaisuuden kokemukset  Isät innoittajina  Lempeä ja hyväksyvä äiti  Kirjoittaminen on aloitettu varhain  Lukeva koti  Kirjallisen ilmaisun harjoittajia ympärillä  Kuopuksena tai esikoisena syntyminen  "Puutteen lahja”  Erilaisuuden kokemukset  Isät innoittajina  Lempeä ja hyväksyvä äiti  Kirjoittaminen on aloitettu varhain 1.

 Todellisuusvastaavuus suurempi  Sepitt ä j ä  Todellisuusvastaavuus suurempi  Sepitt ä j ä 1.

 Ihminen el ää kieless ä.  Kieleni rajat ovat maailmani rajat.  Ihminen el ää kieless ä.  Kieleni rajat ovat maailmani rajat. 1.

 Lajien tuntemus eli genre  Rakenne eli dramaturgia  kieli  Materiaalin hankinta  Lajien tuntemus eli genre  Rakenne eli dramaturgia  kieli  Materiaalin hankinta 1.

 Oma maailmankuva, oma kieli, oma motivaatio.  Oma maailmankuva, oma kieli, oma motivaatio. 1.

 Lue paljon  Kuuntele syv ä sti  Kirjoita paljon  Lue paljon  Kuuntele syv ä sti  Kirjoita paljon 1.

 Maisema, jota kantaa mukanaan.  Villi kaipaus.  Maisema, jota kantaa mukanaan.  Villi kaipaus. 1.

 Kirjoita maisemasta, jota kannat mukanasi.  Mik ä on sinun n ä kysi?  Kirjoita maisemasta, jota kannat mukanasi.  Mik ä on sinun n ä kysi? 1.

"Kaikki sanat loppuvat kesken." Saarnaaja "Kaikki sanat loppuvat kesken." Saarnaaja 2.

 suunnittelija - keksij ä  suunnittelija - keksij ä 2.

 suoltaja - puurtaja  suoltaja - puurtaja 2.

 raportoija - hehkuttaja  raportoija - hehkuttaja 2.

 "Fiktio on aina itsenäistä" Juha Hurme  "Fiktio on aina itsenäistä" Juha Hurme 2.

 Luettu, tutkittu, keksitty, koettu 3.

 Vaihtoehtohalvaannus 3.

 aistihavainnot  kokemukset  muistot  tieto  unet  fantasiat  myytit  aistihavainnot  kokemukset  muistot  tieto  unet  fantasiat  myytit 3.

"Jos todellisuus kirjoitetaan romaaniin, siit ä tulee fiktiota. Jos teksti on fiktiivist ä, se muuttuu kansien v ä liss ä todeksi." Italo Calvino "Jos todellisuus kirjoitetaan romaaniin, siit ä tulee fiktiota. Jos teksti on fiktiivist ä, se muuttuu kansien v ä liss ä todeksi." Italo Calvino 3.

 uppoutuminen  urakointi  uppoutuminen  urakointi

 ideointi  luonnostelu  muokkaus  viimeistely  ideointi  luonnostelu  muokkaus  viimeistely 3.

 Kirjoittamiseen voi oppia muiden alojen kautta.  Kirjoittamiseen voi oppia muiden alojen kautta. 3.

 Musiikki, elokuvat.  Musiikki, elokuvat. 3.

 kysymykset  huudahdukset  toisto  Zolan hevonen  antiteesi  asyndeton  polysyndeton  hyperbola  metafiktio  paradoksi  kysymykset  huudahdukset  toisto  Zolan hevonen  antiteesi  asyndeton  polysyndeton  hyperbola  metafiktio  paradoksi 3.

 "Taiteen totuus on vastaanottajan p ää ss ä. ” Pirkko Saisio  "Taiteen totuus on vastaanottajan p ää ss ä. ” Pirkko Saisio 3.

 Kirjoita teksti, jossa sinulla on kaikki aistit mukana.  Kirjoita teksti, jossa sinulla on kaikki aistit mukana. 3.

 "Lahjakkuus on yht ä kuin pitk ä llinen k ä rsiv ä llisyys." Eila Kostamo  "Lahjakkuus on yht ä kuin pitk ä llinen k ä rsiv ä llisyys." Eila Kostamo 4.

 "Onko jumiutumisella jokin viesti kirjoittajalle - nyt et ole oikealla tiell ä." Julia Cameron  "Onko jumiutumisella jokin viesti kirjoittajalle - nyt et ole oikealla tiell ä." Julia Cameron 4.

 Blokki  vastarinta  perfektionismi  "huono"  v ää r ä t ajatukset  lykk ää minen (produktiivinen viimetinka)  aikaisemmat negatiiviset kokemukset  itsesensuuri  Blokki  vastarinta  perfektionismi  "huono"  v ää r ä t ajatukset  lykk ää minen (produktiivinen viimetinka)  aikaisemmat negatiiviset kokemukset  itsesensuuri 3.

 Luova t ä lli = oma teksti t ö rm ää ulkopuoliseen arviointiin.  Luova t ä lli = oma teksti t ö rm ää ulkopuoliseen arviointiin. 4.

 Erityisen paikan varaaminen kirjoittamiselle  Erityisen paikan varaaminen kirjoittamiselle 4.

 Muiden toimintojen lykk ää minen kirjoittamisen j ä lkeen  Muiden toimintojen lykk ää minen kirjoittamisen j ä lkeen 4.

 Kirjoittaminen sosiaalisena tapahtumana  Kirjoittaminen sosiaalisena tapahtumana 4.

 Keskeytysten v ä ltt ä minen  Keskeytysten v ä ltt ä minen 4.

"Ei ole sellaista mestaruutta, johon virheet ja harjoitus eivät kuljettaisi." Risto Ahti "Ei ole sellaista mestaruutta, johon virheet ja harjoitus eivät kuljettaisi." Risto Ahti 4.

 Luovuus vaatii luovuutta!  Luovuus vaatii luovuutta! 4.

Robert Epstein:  Tallenna uudet ideat sit ä mukaa kun niit ä tulee.  Haasta itsesi vaikeilla kysymyksill ä ja teht ä vill ä.  Laajenna tietom ää r ä si eri aloilla.  Ymp ä r ö i itsesi mielenkiintoisilla ihmisill ä ja asioilla. Robert Epstein:  Tallenna uudet ideat sit ä mukaa kun niit ä tulee.  Haasta itsesi vaikeilla kysymyksill ä ja teht ä vill ä.  Laajenna tietom ää r ä si eri aloilla.  Ymp ä r ö i itsesi mielenkiintoisilla ihmisill ä ja asioilla. 4.

 Muista, ett ä kirjoitat omaa teksti ä si sinun tapasi mukaan, omien hahmotusmallien ja kokemusten l ä pi.  Sit ä ei voi tehd ä kukaan muu kuin sin ä !  Muista, ett ä kirjoitat omaa teksti ä si sinun tapasi mukaan, omien hahmotusmallien ja kokemusten l ä pi.  Sit ä ei voi tehd ä kukaan muu kuin sin ä ! 4.

 Etsi oma viiteryhm ä.  Pieni, yst ä v ä llinen katras.  Etsi oma viiteryhm ä.  Pieni, yst ä v ä llinen katras. 4.

“ Ketk ä ovat yst ä vi ä si? Uskovatko he sinuun? Vai ehk ä isev ä tk ö he kasvusi ivalla ja ep ä uskolla? Jos he ovat j ä lkimm ä isi ä, sinulla ei ole yst ä vi ä. Mene etsim ää n muutamia. ” Ray Bradbury “ Ketk ä ovat yst ä vi ä si? Uskovatko he sinuun? Vai ehk ä isev ä tk ö he kasvusi ivalla ja ep ä uskolla? Jos he ovat j ä lkimm ä isi ä, sinulla ei ole yst ä vi ä. Mene etsim ää n muutamia. ” Ray Bradbury 4.

 "Vain ne, jotka kiihtyv ä t samoista asioista, ymm ä rt ä v ä t toisiaan." Sylvi Kekkonen  "Vain ne, jotka kiihtyv ä t samoista asioista, ymm ä rt ä v ä t toisiaan." Sylvi Kekkonen 4.

"Kirjoitan itselleni omat kasvoni." Tommy Taberman "Kirjoitan itselleni omat kasvoni." Tommy Taberman 4.

 Min ä haluan kirjoittaa...  Min ä haluan kirjoittaa... 4.