PEREHDYTYSAINEISTO 9/2014 LAAJENEVAT JA KEHITTYVÄT YHTEISMETSÄT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Advertisements

Green Building Council Finland Sovitut toimintatavat
Yhdistyslaki – Järjestökoulutus
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Topirkka.fi portaali
Asunto Sivakka konsernin asunnoista. Aluksi Asiakas -Ottaa yhteyttä -Käy hyvästä harjoituksesta omien asioiden hoidossa vapautumisen jälkeen -Kertoo sitoutumisesta.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
YHTEISMETSÄ kolhoosi vai vaivaton mahdollisuus
XXX yhteismetsä XXX:n YHTEISMETSÄ Tähän päiväys
Yhteismetsä omistusratkaisuna
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Paikallissääntöjen muutos Vanha 3 § : Kuluttajayhdistyksen tarkoituksena on : - Koota kuluttaja-asemastaan kiinnostuneet ihmiset toimimaan etujensa puolesta.
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Tukioikeuksien siirrot
Asukasdemokratia Lohjan Vuokra-asunnot Oy:ssä (Lova)
PEREHDYTYSAINEISTO 4/2014 LAAJENEVAT JA KEHITTYVÄT YHTEISMETSÄT
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
PEREHDYTYSAINEISTO 8/2014 LAAJENEVAT JA KEHITTYVÄT YHTEISMETSÄT
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Yhteisalueista yhteisalue on kahdelle tai useammalle kiinteistöille yhteisesti kuuluva alue yhteisaluelaki /758, muutokset /566 ja /686.
Yhteismetsä tulevaisuuden omistusmuotona
YHTEISMETSÄ = HYVÄ JA TUOTTAVA METSÄNOMISTUSMUOTO www. metsakeskus
Osakaskuntien vaihtoehdot toiminnan ja hallinnon järjestämisessä
Kokemuksia yhteismetsistä
2. Vuokaaviot.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Kuolinpesästä omaan omistukseen
Yhteishaku keväällä 2015.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Algoritmi-harjoituksia…
Työssäoppiminen eli TOP
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Viestintäsuunnitelma
KUNTAMARKKINAT ” MITEN EDISTÄÄ KUNTIEN POLIITTISEN JA AMMATILLISEN JOHDON VUOROVAIKUTUSTA JA YHTEISTYÖTÄ” JOHTAJASOPIMUS Suomen kuntajohtajat.
Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Sosiaalipalvelujen neuvonta X.X.2012Matti Meikäläinen.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Valtakunnallisten nuorisojärjestöjen avustaminen, järjestöpäivä
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Hallituksen ja toiminnanjohtajan yhteistyö
Vesialueiden yhdistäminen
Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.
Yhteismetsän perustaminen ja oman maan liittäminen yhteismetsään
Yhteisen alueen ja yhteisen erityisen etuuden osakaskunnan toiminta Aune Rummukainen kevät 2013.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Yhteiset alueet ja osuudet niihin Aune Rummukainen Kevät 2013.
YHDISTYSLAIN KESKEISIMMÄT PYKÄLÄT. 8 § YHDISTYKSEN SÄÄNNÖT Yhdistyksen säännöissä on mainittava: 1) yhdistyksen nimi; 2) yhdistyksen kotipaikkana oleva.
HEKA MAUNULA TALOTOIMIKUNNAT TERVETULOA!
Keskustan politiikka keskustan kunnallispolitiikkaa johtaa kunnallisjärjestö kunnallisjärjestö hyväksyy kunnallisvaaliohjelman, ohjaa valtuustoryhmän nelivuotiskauden.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
VETOVOIMAA MAASEUDULLE YHTEISTOIMINNALLA JA VERKOSTOITUMALLA
Aune Rummukainen Kevät 2013
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Ehdot avustuskelpoiselle tiekunnalle:
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Liittyminen olemassa olevaan yhteismetsään, Yhteismetsien yhdistyminen, yhteismetsän purkaminen Suomen Yhteismetsäpäivät 2019, Oulu Kari Tuppurainen.
Sähköinen välitysjärjestelmä
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

PEREHDYTYSAINEISTO 9/2014 LAAJENEVAT JA KEHITTYVÄT YHTEISMETSÄT Koulutusprojekti 2012-2014 Yhteismetsien yhdistäminen Perehdytysaineisto yhteismetsien avainhenkilöille 19.6.2014 Kemijärven, Kuusamon, Posion ja Sallan yhteismetsät

Sisällys- luettelo Yhteismetsien yhdistämisen säädökset Yhdistämisen motiiveja Yhdistämisen neuvottelu Yhdistämissopimus Yhdistämistoimitus Toiminta yhdistämisen jälkeen © MetsäPremium Oy

1. Yhteismetsien yhdistämisen säädökset Yhteismetsien yhdistäminen, Yhteismetsälaki 34 §: Sellaiset yhteismetsät, joiden osakaskunnat ovat sopineet yhteismetsien yhdistämisestä, liitetään yhteen muodostamalla niistä uusi yhteismetsä. Yhdistämistä koskevaan sopimukseen tulee sisältyä ehdotus uudeksi ohjesäännöksi. Yhteismetsien yhdistämisestä säädetään tarkemmin kiinteistönmuodostamislain 10 luvussa. Yhteiset alueet ja erityiset etuudet, Kiinteistönmuodostamislaki 13. luku: 133§, 3. mom: Sellaiset yhteiset alueet, joiden osakaskunnat ovat sopineet niille kuuluvien yhteisten alueiden yhdistämisestä, liitetään yhteen muodostamalla niistä uusi yhteinen alue. 133 a § (4.6.2004/455) Jos 132 §:n 1 momentissa taikka 133 §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitetussa sopimuksessa on sovittu kiinteistöille tulevien osuuksien suuruuksista tai niiden laskemisperusteista, osuudet määrätään sopimuksen mukaisesti, jollei sopimus loukkaa kenenkään oikeutta. 134 § (22.7.2011/914) Alue liitetään yhteiseen alueeseen ja yhteiset alueet liitetään yhteen 133 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa sitä varten suoritettavassa kiinteistötoimituksessa. Osuuksien määrittämistä varten liitettävä alue ja yhteiset alueet arvioidaan toimituksessa, ja kunkin kiinteistön osuus muodostettuun yhteiseen alueeseen määrätään sellaiseksi, että se vastaa arvoltaan kiinteistöön kuuluneen alueen tai kiinteistölle aikaisemmin kuuluneen yhteisalueosuuden arvoa. © MetsäPremium Oy

2. Yhdistämisen motiiveja Edistetään asianosaisten yhteismetsien kasvutavoitteita Suuremman puunmyyjän edut ja tasaisempi tulovirta Taloustilanteen parantaminen, kulusäästöt Kevennetään hallinnollista taakkaa Parannetaan mahdollisuuksia saada hallintoon motivoituneita luottamushenkilöitä Voi antaa mahdollisuuden toimihenkilön tai pysyvien työntekijöiden palkkaamiseen Kasvatetaan osakkaiden virkistyskäyttömahdollisuuksia © MetsäPremium Oy

2.1 käytännön yhdistymistilanteita Yhteismetsien yhdistäminen kiinnostanee erityisesti seuraavissa tilanteissa: Pieni tai pienehkö yhteismetsä haluaa liittyä suurempaan yhteismetsään, joka on jo osoittanut toimivansa pitkäjänteisesti ja tuottavasti. Kaksi tai useampi yhteismetsä haluaa liittyä yhteen ja perustaa uuden, laajemman yhteismetsän. Molempia tilanteita koskevat samat säädökset, mutta käytännössä yhdistämisprosessit voivat erota jonkun verran toisistaan. © MetsäPremium Oy

2.2 pienempi yhdistyy isompaan Pienempi yhteismetsä hyväksyy isomman yhteismetsän toimintatavat. Yhdistämissopimuksessa voidaan sopia yhdistä-misen luonteesta: Toiminta jatkuu isomman nimellä ja ohjesäännöllä; pienempi hyväksyy sen sellaisenaan tai pienin muutoksin. Lain vaatima yhdistämisprosessi osakaskunnan hyväksymispäätöksineen käydään läpi myös isommassa yhteismetsässä. © MetsäPremium Oy

2.3 kaksi tai useampi Yhteismetsä yhdistetään uudeksi yhteismetsäksi Kaksi tai useampi yhteismetsä yhdistetään siten, että tavoitteena on uusi, laajempi yhteismetsä. Uuden yhteismetsän toiminta aloitetaan ikään kuin puhtaalta pöydältä. Esim. Uuden yhteismetsän nimeäminen Uusi ohjesääntö kirjoitetaan tasavertaisessa yhteistyössä. Huomioidaan ohjesäännössä mahdollinen toiminnanjohtajan palkkaaminen ym. toimintatapojen muutokset. Valitaan uusi hoitokunta yhdistyvien yhteismetsien edustajista. © MetsäPremium Oy

2.4 Yhdistämistä edistäviä seikkoja Yhdistyvien yhteismetsien osakaskunnat kannattavat yhdistämistä laajasti. Yhdistettävien yhteismetsien arvot määritetään samalla menetelmällä. Ehdotus uudeksi ohjesäännöksi on tehty harkiten ja tuleva toiminta huomioon ottaen. Huom. Lainsäädäntö ei edellytä maantieteellistä läheisyyttä. © MetsäPremium Oy

2.5 Yhdistämisessä erityistä huomiota vaativia taloudellisia seikkoja Yhteismetsien varallisuuteen voi kuulua muutakin kuin yhteismetsien alueet Osakaskuntien omistamat kiinteistöt Sijoitukset ja talletukset Mahdolliset osakaskunnan velat Mahdolliset epävarmat saatavat ja keskeneräiset puukaupat Yhdistyvien yhteismetsien kannattaa tutustua huolellisesti tilinpäätöstietoihin. © MetsäPremium Oy

3. Yhdistämisen neuvottelu Aloitteen tekijänä voi olla hoitokunnan jäsen/toimitsija, toiminnanjohtaja tai osakas Yhdistäminen voi olla myös yhteismetsän strategiaan kirjattu tavoite Ensimmäisessä vaiheessa selkeä päätös valmistelujen aloittamisesta Vaihtoehto 1: Osakaskunnan päätös valmistelun aloittamisesta, esim. osana toimintasuunnitelmaa Vaihtoehto 2: Hoitokunta tai toimitsija valmistelee omalla päätöksellään ja tekee osakaskunnan kokoukselle valmistellun päätösesityksen yhdistämisestä. Mahdollinen toimintatapa, jos yhdistämistavoite on kirjattu strategiaan. Aina on suositeltavaa pyytää osakaskunnan valtuutus neuvottelujen aloittamiseen Yhteismetsän neuvottelijan/neuvottelijoiden nimeäminen: esim. hoitokunnan puheenjohtaja. Varattava riittävästi valmisteluaikaa, vähintään useita kuukausia. © MetsäPremium Oy

3.1 pääneuvottelijan muistilista Suunnitellun neuvottelukumppanin taustatietojen tarkistus: rekisteritiedot ja yhteyshenkilöt Suomen metsäkeskuksesta ja Maanmittauslaitoksesta Suora yhteydenotto neuvottelukumppaniin Vai käytetäänkö ’välittäjänä’ juristia tai muuta asiantuntija-apua? Neuvottelukumppanin tilinpäätöksen, toimintakertomuksen, talousarvion, toimintasuunnitelman ja metsäsuunnitelman tarkastelu Molempien metsäsuunnitelmien vertailu: laatimisajankohta ja laatimistapa (maastokartoituksen menetelmä, laskentamenetelmä, valittu kasvatusmenetelmä) Yhteydenpito osakkaisiin neuvottelujen aikana Väliaikaraportti esim. osakaskunnan kokouksessa tai muutoin Yhteydenpito sidosryhmiin: Kuka ja milloin? Työntekijät (katso yhteistoimintalain määräykset) Pankit ja muut lainanantajat Pantin haltijat Urakoitsijat ym. alihankkijat Metsästysoikeuden haltijat Kesämökkitonttien vuokraajat jne. Maanmittauslaitokselta voi kysyä etukäteen neuvoa esim. uusien osuuslukujen muodostamisesta. © MetsäPremium Oy

4. Yhdistämissopimus Esitys yhdistämissopimuksesta ja uudesta ohjesäännöstä on hyväksyttävä yhdistyvien yhteismetsien osakaskuntien kokouksissa (Yhteismetsälaki 8 §). vähintään 2/3 enemmistöllä äänestykseen osaa ottaneiden äänistä. Yhdistämissopimukseen tai sen liitteeksi tarvitaan mm. Yhdistyvien yhteismetsien nimet ja Y-tunnukset sekä yhdistettävien alueiden kiinteistötunnukset ja sijainti; kartat selventävät asiaa Osakasluettelot Luettelot yhteismetsien kaikesta omaisuudesta, sekä veloista ja panttioikeuksista Ehdotus uudeksi kokonaisosuusluvuksi ja muuntokerroin, jolla aiemmat osuudet muunnetaan uuden yhteismetsän osuuksiksi tai ehdotus perusteista, joilla yhdistämistoimituksessa lasketaan uudet osuudet (esim. niin, että isolla säilyy entiset ja liittyvälle lasketaan uudet). Lisäksi sopimusta laadittaessa on hyvä ottaa huomioon Yhdistämisen ajankohta ; tilikaudet, isot investoinnit, jne. Alustava toimintasuunnitelma (mahdollisesti myös talousarvio) Metsänsuunnitelmien yhdistäminen ja päivittäminen © MetsäPremium Oy

4.1 Ohjesääntö YML 16 § määrittelee ohjesäännön sisällön. Yhdistämissopimusta käsittelevälle osakaskunnan kokoukselle valmistellaan ehdotus kokonaan uudesta ohjesäännöstä tai ehdotus hyväksyä toisen yhteismetsän ohjesääntö yhteiseksi ohjesäännöksi (esim. tilanteessa, jossa pienempi yhteismetsä liittyy isoon yhteismetsään). Ohjesääntö ei saa loukata osakkaiden yhdenvertaisuutta Huom! Yhteismetsien yhdistämisiä ei ole vielä tehty, joten kokemuksia ja malleja puuttuu. © MetsäPremium Oy

5. Yhdistämistoimitus Yhdistämistoimituksen hakeminen Maanmittaus-laitokselta Toimitus on maksuton Hakemuksen liitteiksi yhdistämissopimus liitteineen ja ehdotus ohjesäännöksi Yhdistyvien yhteismetsien osakaskuntien ao. kokousten pöytäkirjaotteet Todistukset sopimuksen allekirjoittajien nimenkirjoitusoikeudesta © MetsäPremium Oy

5.1 Aika sopimuksen hyväksymisestä toimituksen lainvoimaisuuteen Toimituksen hakemisesta sen valmistumiseen kuluu useita kuukausia, voi mennä yli vuosikin. Uusi hoitokunta voidaan valita ja uusi ohjesääntö hyväksyä vasta yhdistämistoimituksen lainvoimaiseksi tulon jälkeen. On tärkeää sopia yhteisistä pelisäännöistä siirtymäajalle, ettei kenenkään oikeutta loukattaisi. Esimerkiksi: Ylijäämän jako / jakamattomuus Puukaupat tai niistä pidättäytyminen Uusien tilojen hankinnasta ja liittämisistä pidättäytyminen Velan ottamisesta pidättäytyminen Yhdistyvät yhteismetsät voisivat perustaa yhteisen valmistelu-toimikunnan, jonka tehtävänä olisi valvoa siirtymäkauden toimintaa ja valmistella yhteisen toiminnan aloittamista. © MetsäPremium Oy

6. Toiminta yhdistämisen jälkeen Yhdistäminen on lainvoimainen, kun valitusaika on kulunut loppuun ja uusi yhteismetsä on merkitty kiinteistörekisteriin . Suomen metsäkeskus kutsuu koolle uuden, yhdistyneen yhteismetsän osakaskunnan ensimmäisen kokouksen. Yhdistyneen yhteismetsän osakaskunnan tulee päättää mm. seuraavat asiat: Yhteisen ohjesäännön hyväksyminen Uuden hoitokunnan/toimitsijan valinta Uuden yhteisen metsäsuunnitelman hyväksyminen, jos se on jo kokoukselle valmisteltu Toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksyminen Uusi hoitokunta/toimitsija hoitaa mm. seuraavia asioita, sopimuksia ja yhteyksiä Työntekijät: Työsopimuslain ja yhteistoimintalain määräykset Yhteistoimintaneuvottelut, joissa käydään läpi palkatun henkilöstön työsuhteiden jatko /muutokset sekä muutokset henkilöstömäärissä. Pakollista, jos henkilöstömäärä yli 20. Pankit ja muut lainanantajat Pantin haltijat Urakoitsijat ym. alihankkijat Metsästysmaiden vuokrasopimukset Kesämökkitonttien vuokraajat jne. Samankaltaisuus yritysten liikkeenluovutustilanteeseen tai fuusioon. © MetsäPremium Oy

6.1 Yhteismetsämme yhdistäminen Onko lähialueilla yhteismetsä, jonka kanssa oma yhteismetsänne voisi yhdistyä? Mistä saisitte lisätietoja muista yhteismetsistä? Mistä asioista yhdistäminen riippuisi? Mitä hyvää yhdistäminen toisi tullessaan? Mitä haittaa yhdistämisestä voisi olla? Miten yhdistämisneuvottelu kannattaisi aloittaa? © MetsäPremium Oy